Byggahus.se

Ikea Metod upphängningsskena?

1. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    Behöver montera bänkskåpen dikt mot väggen, så tänkte inte använda skena först, men har tänkt om, kan man ta bort lite av stommen bakom ryggskivan så skenan går fritt?

Det går ju att montera vinkeln tio mm längre in från baksidan, finns färdiga hål.

Tyvärr köpte jag ingen skena, och har lite långt till Ikea, tror ni som monterat Ikeas skena, att det går att göra som jag tänkt?

Redigerat 13 feb 2015 19:41
    • Laddar…
  2. smiler
    Medlem Nivå 7
    Skippa skenan å montera som tidigare, du har båda allternativen numera.
    Själv gillar ja inte skenan men de går kanske över när man monterat fler kök :)

• Laddar…
  3. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    jag vet inte riktigt hur de monterades tidigare, vill hellre ha skena än en list under skåpen, som jag råkade se nånstans att nån gjorde.

jag ser ett visst värde i att kunna ta bort ett skåp tillfälligt och veta att det kommer på samma ställe igen utan finjusteringar.

Har inte monterat nåt kök tidigare.

4. hevi
    Medlem · Nivå 11
    Är väl ingen expert på skenans eventuella förträfflighet, men min erfarenhet från en tvättstuga och ett kök är att på underskåp så är det mer trassel än nytta, men på lite längre rader av överskåp så är det rätt smidigt, då det blir lite enklare att få upp skåpen på väggen.

5. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    Ok, ska se när väggen är klar hur pass rak och lodrät den blev, antar det påverkar en hel del.

6. smiler
    Medlem Nivå 7
    Kolla beskrivningen som följer med skåpen...

7. PeterStrandberg
    Medlem Nivå 8
    Kolla monteringsanvisning för en stomme så ser du skillnaden

8. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    Menar ni att om man stoppar in plastbiten i metallvinkeln så monterar man på det gamla vanliga sättet?

• Laddar…
  9. G
    Medlem Nivå 7
    Med plastbiten får du distans till väggen, den bygger, så ska du montera dikt an får du strunta i den.

10. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    Jag har alltså satt plåtvinkeln tio mm längre in från baksidan, så plastbiten är jäms med baksidan på stommen, inget sticker ut bakom stommen. Men då fanns det bara hål för två skruvar i sidostycket, inte tre som det finns om man monterar vinkeln som det är tänkt.

11. PeterStrandberg
    Medlem Nivå 8
    Borra ett till hål kanske kan vara nåt

• Laddar…
  12. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    japp, blir nog ingen skena för bänkskåpen, men ska skaffa skenor till överskåpen.

13. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    blir ingen skena för bänkskåpen, men kommer att sätta ben även vid väggen, såg att nån tyckte det var bekvämt I en annan tråd.

Borrar inte fler hål då det nya hålet kommer för nära de befintliga, och det försvagar nog bara då, men då jag har ben I bakkanten oxå så blir det nog tillräckligt starkt med två skruv

14. smiler
    Medlem Nivå 7
    Vinklarna på gammla skåpen satt bara med två skruvar så de blir ju same same isf...

15. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    ok, tack!