Hej,
Har ritat upp en köksdesign på ikea som jag är väldigt nöjd med. Men insåg att ikeas 8cm sockel är för låg för varm och kallvatten rören som går till handfatet (avloppet går rakt ned). Funderar på om det finns någon bra lösning för att ha ca 12cm sockel för Ikea kök? Har läst lite andra trådar om att sätta en regel så att alla lådor kommer ut 5cm till men jag har inte så mycket space i min design(har 3.2cm marginal) till väggen.
Eller någon här som har en uppfattning om det skulle vara dyrt att dra ned rören så de är nära golvet? Hur gör man då där röret går in i väggen? Får man såga i stommen på hörnskåpet då?

Bild hur det ser ut under:

• Vattenrör och avloppssystem under köksskåp med träbotten och justerbara svarta stödben.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser inte ut att vara särskilt svårt att flytta ner rören några cm.

Ett annat alternativ är att sätta stommarna en bit ut och ha en djupare bänkskiva. Men då funkar inte Ikeas standardsortiment, så skivan blir lite dyrare.

BirgitS
F FredrikOsk skrev:
Funderar på om det finns någon bra lösning för att ha ca 12cm sockel för Ikea kök?
Bänkskivan kommer väl högt upp då, 94 cm, för de flesta människor.

Prisskillnaden mellan Ikea, Epoq och Kvik är oftast inte så stor och då kan man få en högre sockel.
F FredrikOsk skrev:
Eller någon här som har en uppfattning om det skulle vara dyrt att dra ned rören så de är nära golvet?
Kan ju inte ta en rörmokaren mer än någon timme att göra. Dessutom så blir det bättre gjort.
F FredrikOsk skrev:
Får man såga i stommen på hörnskåpet då?
Så kan det bli. Sen går väl inte Ikeas skåp ända intill väggen eftersom de hänger på en skena som sticker ut lite.

useless useless skrev:
Det ser inte ut att vara särskilt svårt att flytta ner rören några cm.

Ett annat alternativ är att sätta stommarna en bit ut och ha en djupare bänkskiva. Men då funkar inte Ikeas standardsortiment, så skivan blir lite dyrare.
Det låter ju bra, kommer ju behöva ta in en vvs person oavsett. Fattar att det är svårt att veta men tror du att det går att göra om hålet i väggen eller är det till att såga i stommen som gäller i hörnet isf? Kan tillägga att det är en lägenhet, om det splear någon roll.

Är ett alternativ men är ett L format kök så flyttar jag ut stommen några centimetrar så försvinner skåps längd åt andra hållet och har ritat med bara 3.2cm marginal nu och väldigt nöjd med hur det blev.

BirgitS BirgitS skrev:
Bänkskivan kommer väl högt upp då, 94 cm, för de flesta människor.

Prisskillnaden mellan Ikea, Epoq och Kvik är oftast inte så stor och då kan man få en högre sockel.

Kan ju inte ta en rörmokaren mer än någon timme att göra. Dessutom så blir det bättre gjort.

Så kan det bli. Sen går väl inte Ikeas skåp ända intill väggen eftersom de hänger på en skena som sticker ut lite.
Inte kollar på epoq men har hört dåligt från en person om det men kan ju bara vara otur. Men kollat på kvik(de har ju 80 skåp och 12cm sockel så perfekt på det sättet men höjden blir 94cm) men var ändå en bit över ikea och var tvugna att köpa 4 vitvaror vivaror via dem för att få rabbat(annars mycket över). Men inte uteslutit dem, detta är ju en sak som skulle kunna göra att vi väljer kvik.

Tack för svar :)

F FredrikOsk skrev:
Fattar att det är svårt att veta men tror du att det går att göra om hålet i väggen eller är det till att såga i stommen som gäller i hörnet isf?
Det går att såga ur lite i hörnet av skåpet om det inte går att vidga hålet i väggen så man kan böja ner rören tillräckligt mycket.

• Gilla
FredrikOsk
  • Laddar…
Hur lång är du? Jag är 183cm och skulle gärna haft min bänkskiva på 94cm, det var ritat så men tyvärr sjabblade snickaren lite så den hamnade på 92.

Vi måttbeställde vår bänkskiva från Agelito.se, det blev lite dyrare än Ikea men mycket större urval av material och diskhoar.

Vad är det som hindrar att ha en högre sockel?

Fotografen Fotografen skrev:
Ikea bara säljer socklar som är 8cm höga men vet inte om det är skillnad på det och en pass bit. Sen säljer de bara fötter som är justerbara upp till 9.5cm. Men finns kanske 3e part som man kan köpa, värt att kolla upp som alternativ.
Sen tänkte jag att integrationen med diskmaskinen skulle bli konstig om man kör special höjd men kanske inte blir det, lär funka om jag köper icke Ikea märke tänker jag. Det är väl de två grejerna jag kan komma på men får utforska det mer.

zarkov zarkov skrev:
Hur lång är du? Jag är 183cm och skulle gärna haft min bänkskiva på 94cm, det var ritat så men tyvärr sjabblade snickaren lite så den hamnade på 92.

Vi måttbeställde vår bänkskiva från Agelito.se, det blev lite dyrare än Ikea men mycket större urval av material och diskhoar.
Är exakt lika lång och har inget emot den höjden men är inget som Ikea stödjer direkt, så måste göra någon special lösning isf.

Tack för tipset!

Fotografen Fotografen skrev:
Om man vill ha vitvaror (spis t ex) som inte är inbyggda i ett skåp så går det inte att ha högre skåp. Redan med Ikeas nya standardhöjd är det problem.

F FredrikOsk skrev:
Ikea bara säljer socklar som är 8cm höga men vet inte om det är skillnad på det och en pass bit.
Sockeln är bara en list man snäpper fast i benen. Rent tekniskt funkar det med vilken bräda eller skivremsa som helst.

• Gilla
FredrikOsk
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
F FredrikOsk skrev:
Inte kollar på epoq men har hört dåligt från en person om det men kan ju bara vara otur. Men kollat på kvik(de har ju 80 skåp och 12cm sockel så perfekt på det sättet men höjden blir 94cm) men var ändå en bit över ikea och var tvugna att köpa 4 vitvaror vivaror via dem för att få rabbat(annars mycket över). Men inte uteslutit dem, detta är ju en sak som skulle kunna göra att vi väljer kvik.

Tack för svar :)
HTH GörDetSjälv variant är i prisklass med Ikea men med normal sockelhöjd och i min värld bättre kvalité.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.