Byggahus.se

IKEA-kök - Socklarna går ej ihop med bänkens ben (FOTO)?

1. ted1001
    Medlem · 14 inlägg

ted1001

Medlem
    Vi bygger vårat första egna IKEA-kök - beställt med hjälp av IKEA's köksplanerare - så det är dom som skickat med alla beslag/ben etc. Har även postat detta på Ikeas Facebook-sida oxå, men inget svar. Dom har jättebra telefonsupport - men känner att detta är lite svårt att förklara över telefon.

Vi har fastnat på socklarna (golvlisterna) på KORTsidorna av köksbänken och köksön (långsidorna blir jättebra).

På bilderna har jag markerat med bokstäver:

A: Benets fäste, som sätts fast på bänkskåpets undersida, har en en liten tunnare utstickare utåt. Denna lilla utstickare gör att sockeln inte kommer tillräckligt nära benet.
    B: Detta gör att klämman inte kan klämma runt benet.
    C: Och då får vi ett avstånd mellan sockel och benets fot.
    D: Det gör att en dammsugare/fot kan råka stöta in in sockeln som då hamnar snett. [​IMG]:(

Lösningen hade varit en längre en klämma för kortsidornas ben.
    Finns detta? Eller har vi gjort helt fel?

MVH
    Thomas

2. R
    Medlem · skåne · 291 inlägg

RiKr

Medlem
    Går det att ställa den rätt om du helt bortser från klämman? Bara hålla den rätt? Hade själv liknade problem, golvet var ojämnt så listen fick inte plats på en sträcka helt enkelt

3. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 126 inlägg

GoForIt

Medlem
    Går benets fäste (A) att vända åt annat håll? Såga av utsticket?

4. S
    Medlem · Västernorrland · 6 788 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Det blir troligen bättre om du vänder på sockeln.

• Laddar…
  5. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 838 inlägg

useless

Lök.
    Sockeln ska väl inte gå ända upp till skåpet? När jag monterade IKEA-kök så skulle iallafall sockeln vara nån cm lägre än själva mellanrummet för att allt skulle gå att få på plats.

6. ted1001
    Medlem · 14 inlägg

ted1001

Medlem
    Kör jag utan klämma får jag samma problem - avståndet på C i bilden finns där och gör att sockeln kan tryckas in.

Hjälper inte att vända sockeln - identiskt beteende.

useless: Bästa teorin hittils - men, höjer jag benen så blir ju kökskåpen lite för höga för min smak. Ligger på drygt 92 cm just nu.

7. S
    Medlem · Västernorrland · 6 788 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Vad är det för list som ligger vid pilen A då? När sockeln lutar så lutar ju den också ser det ut som? Tanken jag hade var ju då att den listen ska vara nertill. Då blir ju den distans mot benet och sockeln ligger dikt an mot däruppe?

• Laddar…
  8. B
    Medlem · Stockholms län · 23 840 inlägg

BirgitS

Medlem
    På bilden ser det ut som att de är ungefär 1 cm mellanrum mellan sockeln och golvet. Om det stämmer rör du inte benen utan trycker fast sockeln 1 cm längre ner så att den hamnar under utsticket ovanför måttet A och därför kan komma närmare benet så att klammern får tag i benet. Då bör också avstånden A och C bli noll och sockeln får stöd nertill av benets fot.

9. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 838 inlägg

useless

Lök.
    Om sockeln vilar mot golvet så är det tyvärr omöjligt att få till utan att antingen höja skåpen några mm eller kapa ur sockeln motsvarande.

10. Lexington
    Medlem · Skåne · 1 998 inlägg

Lexington

Medlem
    Hur många fästen rör det sig om? Är det möjligt att karva ur insidan av sockel så att utsticket vid A får plats?
    Alternativt att fästa en liten distans på sockel vid C

11. ted1001
    Medlem · 14 inlägg

ted1001

Medlem
    Listen du ser vid A sitter ihop med benet som ligger på undersidan av bänken. Den lilla stumpen bär upp ytterväggen av bänkskåpet.

12. ted1001
    Medlem · 14 inlägg

ted1001

Medlem
    Kruxet är att det är exakt 8 cm mellan nya golvet och bänkens underkant. Utsticket på typ 5 mm gör det omöjligt att in sockeln under utsticket. Enda logiska är om Ikea menar att det ska vara 5 mm glipa/mellanrum mellan bänkens undersida och sockelns översida. Men... känns ju sådär.

13. ted1001
    Medlem · 14 inlägg

ted1001

Medlem
    6 st. Jepp. Svärfar bygger en lösning med distans vid C. Det får bli lösningen tills någon har en bättre (korrekt?) lösning.

14. R
    Medlem · kronoberg · 149 inlägg

Rickie

Medlem
  15. Andreas_kalmar
    Renoverare · Kalmar · 2 381 inlägg

Andreas_kalmar

Renoverare
    Ganska säker på att fästet ska vändas på gavlarna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.