IKEA: Hur långt från tak med horisontalt skåp

3k läst  4 svar

1. A
    Medlem Nivå 5
    Hej! Skissar på mitt IKEA-kök. Jag ska ha liggande väggskåp, dom är 40 höga (och 92 breda). Dom öppnas ju uppåt, och min fråga (som jag också mailat till IKEA för en vecka sen utan att få svar) är:

Hur långt från taket måste jag montera skåpen för att luckan ska gå fri inkl handtag (TYDA tror jag handtaget heter)?

Nån som vet månne?

2. A
    Medlem Nivå 5
    Förträfflig service från IKEA. Efter 10 dagar fick jag detta svar:

---------------------------
    Hej!

Tack för ditt mail!

Vi rekommenderar dig att montera ihop stommen med lucka på, kontrollera sedan genom att hålla stommen mot väggen för att få bästa avstånd.

Vänliga hälsningar
    Julia
    IKEA Kundservice kök

------------------------------------------------------

10 dagar för att få svaret MÄT SJÄLV! Naturligtvis har jag inte allt hemma, utan sitter med skisser och planerar storlek på stänkskydd mm.

3. V
    Medlem Nivå 7
    Om man lämnar 10cm tomrum ovanför väggskåpsstommen, stötet handtaget precis i taket.
    Man kan då anta att ca 12cm är det minsta avståndet mellan skåpsstommens ovansida till taket.

4. A
    Medlem Nivå 5
    Kul att du skriver det! Jag var på IKEA-varuhuset igår själv och mätte, men i morse fick jag detta svar:

Det är ju så att man kan gråta! Det är ju helt felaktigt!!!!

--------------------------
    Hej!

Tack för ditt mail!

Det framgick inte i ditt mail att du inte hade köpt skåpet, därav vårt svar.
    Luckan öppnas uppåt, och går precis i stommens överkant.
    Avståndet beror på handtaget, hur mycket det kommer att sticka ut.
    TYDA handtag är 3,5 cm djupt.
    Alltså rekomenderar vi dig ett avstånd på minst 5-10 cm.

-----------------------------------------------

5. FlitigaLisa
    Medlem Nivå 9
    Vi har samma skåp i tvättstugan och stommen är ca 15,5 cm från taket och luckan 7 cm. Sen tillkommer handtaget men det sitter ju inte på kanten av luckan. Så 10 cm låter i minsta laget, 15 cm så har du nog marginal.

/FlitigaLisa

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: