Byggahus.se

Ikea-ho, hur mkt lättare blir det repor än tex en Franke?

1. S
    Medlem Nivå 9
    Om golvmattorna i bilen ser slitna ut efter ett års varsam användning så skulle jag säga att de var byggda med dålig kvalitet. :) Är det något som riskerar att utsättas för mekaniskt slitage, så är det ju där om något kvalitet och hållbarhet spelar in. Således borde en bra diskho av hög kvalitet vara svårare att repa (därmed inte sagt att dyrare alltid är bättre osv).

Min egen högst egna reflektion är att spishällen har fått utstå bra mycket mer mekaniskt slitage än vad min diskho har fått utstå under samma period och den har inte enda repa i sig. Det är väl något slags härdat glas eller motsvarande som ytlager, men den ser verkligen sprillans ny ut och där har jag verkligen råkat drämma i med stekpannan någon gång. Diskhon kommer ytterst sällan i kontakt med mina köksredskap och ändå är den repig.

2. T
    Medlem · Nivå 7
    Glas är å andra sidan ett mycket hårdare material än rostfritt stål, och det stål som används i diskbänkar är ett ganska mjukt stål - annars vore det svårt att forma det till en diskbänk. :) Så ja, det ligger i stålets natur att vara repkänsligt.

3. arneri68
    Medlem · Nivå 9
    Vår sköljho från Franke är ca 15 år gammal och har knappast några repor, MEN den används bara för att hälla av vatten eller vattenbad. Diskbänken är från Stala och den utsätts för mycket mer slitage och har därför patina. De båda hoarna är lika repkänsliga. Franke har snygg design och är välbearbetade, men att de skulle vara mindre repkänsliga tror jag inte på.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    sköljho.jpg

• Laddar…