Byggahus.se

Ikea-ho, hur mkt lättare blir det repor än tex en Franke?

1. T
    Medlem Nivå 1
    När vi fixade till köket i stugan plockade jag ut hela diskbänken, en Olofström från 60-talet, på gården och polerade upp den med polermaskin och Autosol. Blev som en spegel.

Frun var djupt imponerad.

Kommer att testa det igen med en ännu äldre diskbänk i ett annat hus.

• Laddar…
  2. H
    Medlem Nivå 9
    Vi har Ikea hoar i köket och Stale i tvättrummet och det är en stor kvalitetsskillnad till Stales fördel.

3. S
    Medlem Nivå 4
    Jag har en Lavabo Kubus 500 soft sedan snart 3 år tillbaka. Den är i RF och visst repas plåten. Tror inte att du kommer ifrån repor, däremot deformation om du köper en diskho i tjockare plåt.

Min ho är så stor att en ugnsplåt går ner i den! I ärlighetens namn hade jag inte planerat för detta, men någon står bakom ibland! Hörnen har en liten radie som gör att det blir lättare att göra rent, jämfört med en skarp vinkel. Det tänkte jag däremot på.

4. bekin
    Medlem Nivå 6
    Det finns en tråd som heter Dagens I-landsproblem här på forumet.
    Borde inte den här diskussionen föras där?

5. D
    Medlem Nivå 6
    Då jag ska göra om köket har man kollat på lite olika. Funderar på Hällviken svart kvartskomposit, blir det lätt repor i de jämfört med rostfritt?

6. P
    Medlem · Nivå 13
    Att påstå att Svinto är som sandpapper är ju helt barockt. Jag använder det att ta bort färgstänk på aluminium, mässing, glas, plast, gummi och alla möjliga material. Aldrig att det repar. Ser man bara till att det löddrar ordentligt finns det ingen bättre produkt för rengöring enligt mig. (Jag har ingen kommersiell koppling till Svinto.)

Tipo874 beskriver en metod jag använt några gånger, rostfritt är en tacksam metall att polera upp. Är det grova repor kan man våtslipa bort dem först, sen kör man Autosol med polermaskin där man kommer åt och för hand med putstrasa på svåråtkomliga ställen. Som han skriver, det går att få det till spegelglans om man är beredd att lägga ned lite jobb. När diskbänken är polerad är den som en välvaxad bil; vattnet pärlar sig och kan lätt dras bort med bara handen. Efteråt är ytan i princip helt torr. Det håller inte jättelänge men underhållspolerar man lite så kan man hålla glansen uppe.

7. A
    Medlem Nivå 2
    Jag upplever att om diskbänken används, så blir den repig. Tjockleken har betydelse om jag skulle tappa en vass kniv med spesen mot ytan. Olika tillverkare använder olika plåt och en del blir svagt mjölkfärgade och går inte att få "rena". Mitt recept på rengöring av bänken är det som för tillfället heter Cif. Om jag diskar hon med Cif och diskborste så blir både fett och teavlagringar borttagna ända in i porerna. Kan tillägga att jag även satte rostfritt som stänkskydd bakom bänken och är mycket nöjd.
    Om du köper en komplett diskbänk så är det oftast skilnad i plåt mellan hon och bänken, testa med en magnet får du se. Rostfritt är ett ganska brett begrepp som egentligen betyder att plåten rostar, men mycket långsamt.

8. R
    Medlem Nivå 5
    Stål är 5-8.5 mohs, sandpapper vanligtvis 9. Jag antar att svinto är i lägre skalan för stål. Glas är 4.5-6.5 så svinto kan nog fungera på ikea-glass men handblåst glas skulle jag inte rekommendera det på. Rost har en mohs-hårdhet på 5.5-6.5 så stålull med rost kan troligtvis skrapa glas som dito utan rost inte kan.

Keramik ligger kring 7, så att keramik repar en disk-ho är helt naturligt. Härdat stål i disk-ho har jag aldrig hört om.

9. H
    Medlem Nivå 9
    Det var en stor hjälp till TS

10. P
    Medlem · Nivå 13
    Jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt med denna redogörelse...

11. R
    Medlem Nivå 5
    En barock redogörelse för ett barockt förhållande?

12. P
    Medlem · Nivå 13
    Var du vad "barockt" betyder?

13. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Komposit = plastmaterial. Gissa om det är lätt att repa!

14. R
    Medlem Nivå 5
    Mycket väl, menar du att min redogörelse inte var barock?

Barockt har mig veterligen 3 vanliga betydelser:
    - koststilen
    - galet
    - överdådigt (då konststilen var överdådig)

Ursäkta om du tog illa upp, det var inte meningen.

Och så avsåg jag givetvis framförallt att påpeka att alla hoar i rostfritt stål skrapas av botten på keramikmuggar.

15. U
    Medlem Nivå 4

Rengöra diskhon

När ni ska rengöra diskhon o vill få den blank, använd fläcksuddarsvampen !
    Finns billiga på Dollarstore !
    Suverän att använda till det mesta du vill ha blankt o fint, även keramiska formar, glas m.m