Byggahus.se
Ska inte köksluckor klara av miljön i ett kök kan man ju undra...

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Jag har ett kök från IKEA årsmodell 2005 och det är dax att byta nu. Luckor hänger lite på sne, faneren börjar bubbla och har släppt i kanter, socklar sitter inte fast, bänkskiva har börjat resa sig plus ett antal till småfel.
Köket är inte monterat av oss men tycker ändå att det är illa att ett kök inte håller längre.
Vi är på väg att kasta ut köket och nu blir det ett i massiv ek istället från en kökstillverkare som platsbygger allt.

Mina föräldrar byggde hus 1969 och efter nästan 50 år så var allt intakt förutom att det inte var senaste mode.

• Gilla
Allman och 11 till
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
Jag har ett kök från IKEA årsmodell 2005 och det är dax att byta nu. Luckor hänger lite på sne, faneren börjar bubbla och har släppt i kanter, socklar sitter inte fast, bänkskiva har börjat resa sig plus ett antal till småfel.
Köket är inte monterat av oss men tycker ändå att det är illa att ett kök inte håller längre.
Vi är på väg att kasta ut köket och nu blir det ett i massiv ek istället från en kökstillverkare som platsbygger allt.

Mina föräldrar byggde hus 1969 och efter nästan 50 år så var allt intakt förutom att det inte var senaste mode.
Stefflo Stefflo skrev:

Hur många år tycker du att ett IKEA kök ska hålla?

B Bröstmjölk skrev:
Ett kök skall hinna vara modernt minst 3 gånger innan skrot...

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Hullefar och 15 till
  • Laddar…
efter snart 13 år med IKEA Tidaholm (lackat ekträ och ekfaner), tycker jag att kvaliteten är helt OK. Vi valde bort lackade varianter, då vi hade på känn att de inte skulle hålla. Bekantas kök av samma årsmodell, men i lackat har ju inte heller hållit, utan sett ganska slitna ut! En del beror på användning och det finns barn eller inte!

Stefflo Stefflo skrev:

Kör inte bänkskivor i massiv limmad ek bara. Det hade en släkting till mig, och vid minsta fukt så sväller och spricker skivorna och limningen delaminerar. :(

Huddingebo Huddingebo skrev:
Ska inte köksluckor klara av miljön i ett kök kan man ju undra...
Ungefär som att en ytterdörr skall kunna sitta utomhus... nejjustdet det kan de ju inte ;)
(kunde inte låta bli - en annan aktuell lång tråd här på byggahus)

• Gilla
  • Haha
Hullefar och 9 till
  • Laddar…
A
B b8q skrev:
Kör inte bänkskivor i massiv limmad ek bara. Det hade en släkting till mig, och vid minsta fukt så sväller och spricker skivorna och limningen delaminerar. :(
Ska inte ekskivor oljas in med jämna mellanrum:thinking:
har själv en del ekskivor hemma,oljar in dom då och då,väldigt levande härlig känsla i ek:) kräver mer underhåll förstås.

• Gilla
renovering01 och 8 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Instämmer helt i din kommentar!
Har bott både i br med bänkskivor från Ikea, först så sprack den ena efter 1 månad, sedan svällde den andra upp vid diskbänken. Fick båda utbytta då. Köpte hus och samma elände där, men kunde ju ej reklamera då jag ej köpt dem. Bara byta ut hela skiten.

B b8q skrev:
Aldrig varit med om att det hänt.
Tvärtom om, om en skada sker så lätt att laga och väldigt tåligt.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
B Bröstmjölk skrev:
Jag anser att ett kök ska hålla i minst 30 år men då IKEA tyvärr spar in på varenda liten pryl som går för att pressa sina priser så går det inte att bygga något som håller en längre tid. Ett kök ska tåla att användas, det ska tåla vatten och det ska tåla barn.
IKEA är bra på mycket men vissa saker skulle jag aldrig köpa därifrån och just kök är en av dessa.

• Gilla
Hullefar och 5 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
De jag har nu är någon laminat med träsarg och det funkar inte så i mitt nya kök så blir det granit.

P
Handyman 1 skrev:
Ska inte ekskivor oljas in med jämna mellanrum:thinking:
har själv en del ekskivor hemma,oljar in dom då och då,väldigt levande härlig känsla i ek:) kräver mer underhåll förstås.
Har IKEA stavlimmad ek. Inga problem med dem efter 6 år. Fick en ordentlig dos Osmo olja men sen har jag varit lite slarvig. Ska putsa av dem och göra en ny behandling så blir de som nya igen eller bättre.

Mats-S
Stefflo Stefflo skrev:
Ett kök ska tåla att användas, det ska tåla vatten och det ska tåla barn.
Instämmer till 100%. Man får vad man betalar för, antingen satsar man på hög kvalitet eller så kör man på "bra nog" som funkar det också om man ändå byter kök efter 10 år.
Det finns ett antal "infekterade" IKEA-trådar här på forumet ... att kritisera IKEA kök är som att kritisera en religiös sekt, det rör upp många känslor ... :oops:

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.