16 712 läst · 40 svar
17k läst
40 svar
Ikea får bakläxa på köksluckor som slitits mycket på kort tid
Sida 1 av 3
På konsumentens sida
· 3 449 inlägg
Ikea anser att slitaget på en husägares luckor beror på yttre påverkan, medan husägaren anser att det handlar om dålig kvalitet.
Du kan läsa artikeln här: Ikea får bakläxa på köksluckor som slitits mycket på kort tid
Du kan läsa artikeln här: Ikea får bakläxa på köksluckor som slitits mycket på kort tid
Medlem
· Stockholm
· 3 903 inlägg
Ska inte köksluckor klara av miljön i ett kök kan man ju undra...
Jag har ett kök från IKEA årsmodell 2005 och det är dax att byta nu. Luckor hänger lite på sne, faneren börjar bubbla och har släppt i kanter, socklar sitter inte fast, bänkskiva har börjat resa sig plus ett antal till småfel.
Köket är inte monterat av oss men tycker ändå att det är illa att ett kök inte håller längre.
Vi är på väg att kasta ut köket och nu blir det ett i massiv ek istället från en kökstillverkare som platsbygger allt.
Mina föräldrar byggde hus 1969 och efter nästan 50 år så var allt intakt förutom att det inte var senaste mode.
Köket är inte monterat av oss men tycker ändå att det är illa att ett kök inte håller längre.
Vi är på väg att kasta ut köket och nu blir det ett i massiv ek istället från en kökstillverkare som platsbygger allt.
Mina föräldrar byggde hus 1969 och efter nästan 50 år så var allt intakt förutom att det inte var senaste mode.
Medlem
· 53 inlägg
Stefflo skrev:
Jag har ett kök från IKEA årsmodell 2005 och det är dax att byta nu. Luckor hänger lite på sne, faneren börjar bubbla och har släppt i kanter, socklar sitter inte fast, bänkskiva har börjat resa sig plus ett antal till småfel.
Hur många år tycker du att ett IKEA kök ska hålla?Stefflo skrev:
Medlem
· Stockholm
· 3 472 inlägg
Workingclasshero
Medlem
- Stockholm
- Medlem aug 2009
- 3 472 inlägg
- 4 205 gillningar
- 309 bilder och filmer
Medlem
· skåne
· 1 581 inlägg
efter snart 13 år med IKEA Tidaholm (lackat ekträ och ekfaner), tycker jag att kvaliteten är helt OK. Vi valde bort lackade varianter, då vi hade på känn att de inte skulle hålla. Bekantas kök av samma årsmodell, men i lackat har ju inte heller hållit, utan sett ganska slitna ut! En del beror på användning och det finns barn eller inte!
Kör inte bänkskivor i massiv limmad ek bara. Det hade en släkting till mig, och vid minsta fukt så sväller och spricker skivorna och limningen delaminerar.Stefflo skrev:
Ska inte ekskivor oljas in med jämna mellanrumB b8q skrev:
har själv en del ekskivor hemma,oljar in dom då och då,väldigt levande härlig känsla i ek
Instämmer helt i din kommentar!B b8q skrev:
Har bott både i br med bänkskivor från Ikea, först så sprack den ena efter 1 månad, sedan svällde den andra upp vid diskbänken. Fick båda utbytta då. Köpte hus och samma elände där, men kunde ju ej reklamera då jag ej köpt dem. Bara byta ut hela skiten.
Byggveteran
· 1 928 inlägg
Jag anser att ett kök ska hålla i minst 30 år men då IKEA tyvärr spar in på varenda liten pryl som går för att pressa sina priser så går det inte att bygga något som håller en längre tid. Ett kök ska tåla att användas, det ska tåla vatten och det ska tåla barn.B Bröstmjölk skrev:
IKEA är bra på mycket men vissa saker skulle jag aldrig köpa därifrån och just kök är en av dessa.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 775 inlägg
Har IKEA stavlimmad ek. Inga problem med dem efter 6 år. Fick en ordentlig dos Osmo olja men sen har jag varit lite slarvig. Ska putsa av dem och göra en ny behandling så blir de som nya igen eller bättre.Handyman 1 skrev:

Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 310 inlägg
Instämmer till 100%. Man får vad man betalar för, antingen satsar man på hög kvalitet eller så kör man på "bra nog" som funkar det också om man ändå byter kök efter 10 år.Stefflo skrev:
Det finns ett antal "infekterade" IKEA-trådar här på forumet ... att kritisera IKEA kök är som att kritisera en religiös sekt, det rör upp många känslor ...