Tjena!
Mitt under ett diskprogram noterade jag att det började läcka vatten under diskmaskinen. Stängde av den och tömde på vatten. Rengjorde filter samt spolarmar. Startade upp igen och larmade då för I30 ( översvämmningsskydd). Kopplade loss avrinningsslangen som det inte det sig vara något stopp i samt torkade rent. Monterade av sidan på maskinen och lyckades få igång den igen för att se var läckaget kommer ifrån. Noterade att läckaget verkar komma från en svart slang på undersidan som är helt öppen, denn verkar komma från främre höger hörn om jag står framför diskmaskinen. Hittar ingen spränskiss och osäker på vad som är syftet med denna slang smat vad den dränerar? Någon som har förlag på nästa steg för att reparera? Bifogar bild på svarta slangen.
Tacksam för alla tips!
Mitt under ett diskprogram noterade jag att det började läcka vatten under diskmaskinen. Stängde av den och tömde på vatten. Rengjorde filter samt spolarmar. Startade upp igen och larmade då för I30 ( översvämmningsskydd). Kopplade loss avrinningsslangen som det inte det sig vara något stopp i samt torkade rent. Monterade av sidan på maskinen och lyckades få igång den igen för att se var läckaget kommer ifrån. Noterade att läckaget verkar komma från en svart slang på undersidan som är helt öppen, denn verkar komma från främre höger hörn om jag står framför diskmaskinen. Hittar ingen spränskiss och osäker på vad som är syftet med denna slang smat vad den dränerar? Någon som har förlag på nästa steg för att reparera? Bifogar bild på svarta slangen.
Tacksam för alla tips!

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köp nya slangar.
Min IKEA Whirlpool började läcka efter 13-14 år när den spolade ut vatten, det var en en slang som spruckit där den kommer ut från maskin.
Köpte ett nytt slang paket och bytte själv från Danmark 200-300 kr totalt.
I samma veva var jag på återvinningscentralen där var massor med diskmaskiner och jag hittade en av samma märke där jag återvann alla spoarmar och korgar som var i nyskick! Så nu räknar jag med 15 år till.😉
Min IKEA Whirlpool började läcka efter 13-14 år när den spolade ut vatten, det var en en slang som spruckit där den kommer ut från maskin.
Köpte ett nytt slang paket och bytte själv från Danmark 200-300 kr totalt.
I samma veva var jag på återvinningscentralen där var massor med diskmaskiner och jag hittade en av samma märke där jag återvann alla spoarmar och korgar som var i nyskick! Så nu räknar jag med 15 år till.😉
Det är svårt att se på din bild vad det är som läcker.
Snyggt! Kul när man lyckas lösa det. Kan försöka ta bättre bild när jag är åter hemma, men den börjar läcka ganska tidigt i programmet så känns inte som det är vid tömning. När översvämningskyddet går igång lyckas den också tömma större delen av maskinen. Svarta slangen som vattnet kommer ut ifrån/läcker verkar bara komma från typ en vit dräneringsbricka som sitter i vänster hörn på framsidan dvs höger om står och tittar på maskinen..
vatten från den svarta slangen är att maskinen tar in för mycket vatten och i stället för att det skall rinna ut genom luckan så är detta skvaller rör där.C ChristerBlom1 skrev:Tjena!
Tacksam för alla tips!
[bild]
felet kan vara onödigt komplicerat och dyrt att åtgärda
om du inte har skum i maskinen så är det troligen kretskortet.
maskinen har en analog pressostat som övervakar vatten nivån
om det blir fel på denna så skall kretskortet stänga vattentillförseln efter maxtiden är uppnådd och detta skall icke kunna hända + att du får en felkod i i10serien. Så troligen är det fel på kretskortet (kinesiskt och mycket vanligt).
Jaa har kommit fram till det också, att det verkar som grundproblemet är att den överfyller. Alternativet skulle ju vara att listerna är lite dåliga men ser inte ut att vara några konstigheter med dem. Det finns inget sett att testa om det är pressostaten då? Testade lägga slangarna utanför underbrickan på diskmaskinen för att inte lösa ut överfyllnadslarmet och då fick jag I10 larmet enstaka gång. Sammanfattningsvis känns som nästa steg är att testa om pressostaten funkar alternativt bara byta den? Om det istället är kretskortet som du säger, går det att byta den eller är det bara skicka maskinen till tippen då? Någon som pratade om att det kan bli läckage när spolarmen är trasig också tycker dock den ser intakt ut och borde väl te sig lite annorlunda då eller? Den verkar läcka som mest precis efter den tar in vatten och den drar igång programmet.
i felsökningssyfte kan man byta pressostatenC ChristerBlom1 skrev:Jaa har kommit fram till det också, att det verkar som grundproblemet är att den överfyller. Alternativet skulle ju vara att listerna är lite dåliga men ser inte ut att vara några konstigheter med dem. Det finns inget sett att testa om det är pressostaten då? Testade lägga slangarna utanför underbrickan på diskmaskinen för att inte lösa ut överfyllnadslarmet och då fick jag I10 larmet enstaka gång. Sammanfattningsvis känns som nästa steg är att testa om pressostaten funkar alternativt bara byta den? Om det istället är kretskortet som du säger, går det att byta den eller är det bara skicka maskinen till tippen då? Någon som pratade om att det kan bli läckage när spolarmen är trasig också tycker dock den ser intakt ut och borde väl te sig lite annorlunda då eller? Den verkar läcka som mest precis efter den tar in vatten och den drar igång programmet.
men återvinningen lär den hamna på ändå
Okej, ingen chans att det löser sig med ny pressostat? Och nytt kretskort går inte att få tag på eller ?
Produktnummer: 911 076 044 03
Tänker samma, kostade ju inte mycket och finns ju en chans att det löser sig med ny pressostat. Kretskort vettefan om det är värt när man då får en ny maskin för runt det dubbla.. Får klura på det efter jag bytt pressostat. Tack för hjälpen, återkopplar efter pressostat bytet!
Klicka här för att svara