Ihopfällbar båtkran för vattenskoter

289 läst  7 svar

1. G
    Medlem Nivå 2
    Jag kikar på en sjöfastighet med egen brygga och tänker hur man skulle kunna lösa det med förvaring av vattenskoter och en tanke slog mig;
    Finns någon bra båtkran som skulle kunna fällas ihop - dvs när den inte används gömmas i ett utrymme under bryggans trädäck?
    Den ska kunna ta en vattenskoter, så ingen fullstor båtkran.
    Jag skulle behöva den för att kunna lyfta skotern in och ut ur vattnet och kunna lägga den på ett släp som kan köras ner till bryggan.
    Och kan vara bra att kunna lyfta om den krånglar, behöver rengöras etc.

2. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    Kolla upp om det är hastighetsbegränsning i sjön.

3. N
    Tillbyggare · Nivå 9
    Om du ska köra den på ett släp upp och ner, varför inte en enklare båttrailer? En skoter väger ändå en del, den jag hade vägde ca 400kg fulltankad.

4. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Får man köra vattenskoter i insjöar utan vidare?

5. G
    Medlem Nivå 6
    Det är nog lite olika i olika kommuner. Här i Jönköping har man totalförbud mot vattenskoter förutom på vissa utpekade platser.
    Det efterlevs dock inte och ingen verkar få någon påföljd heller.

6. G
    Medlem Nivå 2
    Insjöar? Rätt att köra där?

Ja, man får köra skoter där den är. Frågan var om det finns bra sätt att lösa vinchningen.

7. G
    Medlem Nivå 6
    Har du inte möjlighet att backa ner släpet med skotern på och sjösätta på vanligt vis?

Annars kanske en motorlyft för bilverkstäder fungerar efter lite ombyggnad?

upload_2019-6-13_8-30-21.png

8. S
    Medlem · Nivå 8
    En motorlyft tror jag spontant inte skulle vara bästa utgångspunkten då de är rätt kortslagiga och långsamma att jobba med. Skulle hellre snegla på nåt winsch-baserat eller handvevat. Typ en kran till en skogsvagn/timmervagn för ATV

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: