Byggahus.se

ihc eller lexcom home?

1. F
    Medlem · 401 inlägg

fredstu

Medlem
    IHC och Lexcom är 2 helt olika saker,Lexcom är ett system för Data/tele/TV signaler,medans IHC är ett styrsystem för el och belysning...

Ta båda så har ni en kanonlösning.

2. N
    Medlem · 1 053 inlägg

Nix

Medlem

Re: ihc eller lexcom home?

Jag skulle säga mellan 30 och 60 tusen i merkostnad, beroende på hur stor man gör anläggningen och hur mycket brandlarm, vattenlarm, inbrottslarm och annat "lull-lull" man drar in.

Med lite energistyrning (nattsänkning etc), och det faktum att man alltid släcker alla lampor när man går hemifrån (Och kanske uttag till energibovar som tv etc) gör att man kan få en energibesparing på 200-2000 kr per år. Beroende på uppvärmningssystem och hur man lever idag.

Ungefär...

3. K
    Medlem · 262 inlägg

Kalsipper

Medlem

Så fort man skall installera bussystem i sitt hus så blir det dyrare än en konventionell installation,det går inte att blunda för.Men om man installerar ett bussystem så får man ju ett flexiblare och även mer framtidsäkert system.

Oftast när buss jämförs med konventionell så tar man och jämför den konventionella ("standardinstallation")med en bussinstallation som innehåller fler funktioner (och som lätt kan utökas till än fler funktioner vilket oftast inte är fallet med konv. installation) och det blir ju lite som att jämföra äpplen och päron.

I dagsläget är det väl mest "tekniknördar" (som jag själv) som tar den extra kostnaden som bussinstallation innebär men priserna går ju neråt även på bussprodukter och ju fler installationer som görs desto fler "bussvana" installatörer blir det.Och då blir det nog lättare att få ett pris på buss kontra konv. installation.

Huruvida man skall satsa på bussystem eller ej är upp till var och en och det hela bottnar väl i vad man vill kunna göra med sitt system.Vill man t.ex. tända och släcka lampor så är det ju lite lyxigt (och dyrt)med buss
    men vill man ha lite fasta ljusnivåer, kunna tända all belysning vid utlöst larm ,styra värme och markiser och få den omtalade "central släck" m.m. så är nog buss det enda alternativet .

Detta var bara mina tankar i ämnet och jag hoppas jag inte trampat någon på tårna eller så. :)

4. N
    Medlem · 1 053 inlägg

Nix

Medlem

Hej Kalsipper
    Hur skulle någon kunna känna att de blir trampade på tårna av det du skrivit???
    De personer som har installerat bussystem i sitt hus sätter nog en ära i att bli kallade tekniknördar...

Min hustru skakar bara på huvudet...

Och den bästa av alla fördelar:
    I en diskussion (om något annat) kan man alltid dra till med:
    "...annars programmerar jag om huset så att du inte kan tända en enda lampa..." ;)

5. K
    Medlem · 262 inlägg

Kalsipper

Medlem

Nä Nix du har nog rätt det är nog något vi tekniknördar gärna visar upp när vi har besök hemma ;)
    Det är bara det att jag ej kan använda det argumentet hemma för min fru har lärt sej programmera vårt system :-/

6. N
    Medlem · 1 053 inlägg

Nix

Medlem

Det är min största farhåga ;)
    Men det kommer nog inte att hända. Inte minst eftersom jag ständigt talar om hur komplicerat det är.
    Fast det är det ju inte, det vet ju både du och jag.

7. M
    Medlem · 1 044 inlägg

muppen

Medlem

Så-NÖRDS ;) I nuläget och framåt, ska man ha IHC och Lexcom homeeller vad, och vad blir kostnaden cirkus?
    Jag vill verkligen veta!!!

8. F
    Medlem · 401 inlägg

fredstu

Medlem

Satsa på Lexcom Home och EIB (storebror till IHC) så har du en kanonlösning med många valmöjligheter..

Priser varierar men Lexcom inkl. 12 uttag ca:25000 kr
    EIB anläggning inkl. 8 brytreaktorer och 6 dimmer grupper ca:120000 kr för en normal villa (145 kvm) med inte alltför mycket leksaker.

Vill man sedan ha ädelstålsbrytare,displayer etc. så kan det bli hur dyrt som helst!!

9. M
    Medlem · 1 555 inlägg

M@ZE

Medlem

Jag tycker EIB är lite overkill i en villa för hemmabruk, satsa på Lexcomhome och IHC tycker jag.

10. F
    Medlem · 401 inlägg

fredstu

Medlem

Fördelen med EIB kontra IHC är att du inte är styrd till en leverantör gällande funktioner och framförallt brytare...

EIB är en standard,vilket gör att du kan välja och vraka mellan massvis av märken.

11. TLovskog
    Medlem · Skåne · 988 inlägg

TLovskog

Medlem

EIB eller IHC har diskutterats flitigt (http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Teknik;action=display;num=1043923937) och båda har sina fördelar och brister. Dock är jag inte med på din sista kommentar om brytare.

Till IHC kan du koppla vilken brytare som helst. Vad som helst som bryter/sluter/vippar mellan 2 lägen elektriskt går att använda.

12. M
    Medlem · 1 044 inlägg

muppen

Medlem

Pust-jag blir bara mer förvirrad..men det är väl värmen, 120000 kr No WAY!!!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.