Byggahus.se

Ihåligt dräneringsrör?

1. Kalle91
    Medlem Nivå 6
    Hej,

Är igång och dränerar en del av huset och upptäcker att tidigare ägare har placerat dräneringsrör som har små hål i sig (vet inte vad dessa kallas).

Någon som känner till vad logiken bakom det kan ha varit? Inkommer med bilder under dagen.

2. E
    Medlem Nivå 3
    det är det som är dränrör, hålen är till för att vattnet ska komma in i röret och rinna iväg.

3. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Alla rör är ihåliga, det är liksom definitionen av ett rör.

4. H
    Medlem Nivå 6
    Finns även rör utan hål, men dom är till för dagvatten (vatten från stuprör).

5. Kalle91
    Medlem Nivå 6
    Men om det finns hål runtomkring hela röret, går det inte igenom då? Isåfall bör ju en sida vara hel och ovansidan med hål, eller förs vattnet vidare trots hål?

6. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Tanken är ju att röret ska sätta gränsen för hur högt grundvattnet kan bli. Men är grundvattnet lägre än röret så kommer det att rinna ut ur röret.

• Laddar…
  7. E
    Medlem Nivå 3
    på utsidan av röret är det fullt med vatten redan, så den lättaste vägen ut är att rinna igenom röret. Därför är de bra om de lutar lite. Men det viktigaste är att de ligger under plattan. Rörets undersida ska vara 20 cm under plattans undersida.
    Och man återfyller med makadam runt omkring. Och sen duk så att jord inte täpper till makadam och rör med tiden.

• Laddar…
  8. Kalle91
    Medlem Nivå 6
    Ska duken vara ovanpå makadamen?

9. E
    Medlem Nivå 3
    ja. Inget ska kunna kontaminera makadamet är tanken. Finns lite olika system, men jag tror inte på att använda den befintliga jorden. Inte närmast huset iaf. Jag brukar använda en plywoodskiva när man återfyller

10. Kalle91
    Medlem Nivå 6
    Tack för alla svar. Då har jag lärt mig något nytt(y):cool:

• Laddar…
  11. L
    Medlem Nivå 6
    Skall ju fylla mad så täta massor som möjligt upp med grunden dör att slippa få ner kyla å ytvatten utmed grunden

• Laddar…
  12. Staffan2000
    Medlem · Nivå 16
  13. L
    Medlem Nivå 6
  14. Staffan2000
    Medlem · Nivå 16
    Det rör:D sig bara om två cm sisådär.

Staffan

• Laddar…
  15. E
    Medlem Nivå 3
    nä det ska man inte.. vad har du fått det ifrån?