Byggahus.se

Igensättning av glipor i korsvirkeshus

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Jag har ett korsvirkeshus som är rekonstruerat 1995 enligt nedan beskrivning. Nu har lerstenen/ putsen släppt när träet har rört sig och bildat olika stora sprickor.
    Jag undrar om någon kan hjälpa med med:
    1) Vilket material bör man använda för att sätta igen de spickor som har bildats?
    2) När på året är det lämpligt att genomföra arbetet?
    3) Vilken typ av färg kan jag använda och vilket förarbete krävs om jag vill måla om hela huset?
    Här är beskrivningen
    Ytterväggarna är av obränd lersten och korsvirkeskonstruktionen är av massivt kärnvike i furu. Ca 80 % av korsvirket är utbytt. Virket till korsvirket är köpt på rot av långsamtväxande fur i Norrland. Dessa är sedan torkade i ugnar där stockarna krymptes ca 15 % för att ytterligare härda virket. Stockarna har sedan innan de kapades och höggs till sina avsedda utrymmen, legat i särskilt svetsade bad med rå linolja där fick mättas under lång tid inför monteringen,
    Lerstenen är putsad med kalkbruk och målad med kalkkfärg. Korsvirket är målat med Falu rödfärg.
    Stort tack på förhand

2. J
    Medlem Nivå 1
    Ingen som har några tankar?

3. bonnier
    Renoverare Nivå 11
    Borde du inte kunna använda samma material som innan? Dvs fylla sprickor med kalkbruk och måla med kalkfärg? Eller missförstår jag något?