24 567 läst · 18 svar
25k läst
18 svar
IFÖ Sign, visslande ljud från spolknapp.
Sida 1 av 2
Har en vägghängd IFÖ Sign som visslar väldigt högt och genomträngande 3-4 ggr/dag, mycket irriterande när det händer på natten. :@
Så fort man trycker lite på spolknappen slutar det omedelbart. Har felanmält men min montör kände ej till felet (än men skulle återkomma). Någon som har haft liknande problem?
En liten film på oljudet:
http://www.youtube.com/watch?v=SkD8kgIkiYs&feature=player_embedded
Så fort man trycker lite på spolknappen slutar det omedelbart. Har felanmält men min montör kände ej till felet (än men skulle återkomma). Någon som har haft liknande problem?
En liten film på oljudet:
http://www.youtube.com/watch?v=SkD8kgIkiYs&feature=player_embedded
nej, det rinner inget.
Moderator
· Stockholm
· 52 630 inlägg
Vi har samma fenomen, men det händer inte alls lika ofta. Någon gång varannan månad, men då ofta 3-4 gånger på raken.
Ljudet kommer ifrån stängningsventilen, och verkar komma när tanken blivit ungefär halvfull. Det ändrar karaktär strax innan tanken är full och slutar när påfyllningen avslutas.
Ljudet kommer ifrån stängningsventilen, och verkar komma när tanken blivit ungefär halvfull. Det ändrar karaktär strax innan tanken är full och slutar när påfyllningen avslutas.
Verkar som en sannolik förklaring. Men hur är det med tanken, vi säger att den är full och jag spolar, fyller den alltid upp till full eller finns det en nivå som måste nås innan den börjar fylla. (tänker på att man kan en väldigt liten spolning när man trycker på den högra delen av knappen.)
Moderator
· Stockholm
· 52 630 inlägg
Jag tror att den alltid fyller, däremot så tömmer den inte tanken helt om du trycker på den högra.
Jag har samma problem men med en IDO fixtur. Jag provade att flytta infästingen till flottören som styr ventilen och det hjälpte litet men problement finns kvar. Flottören har 2 infästningshål på min fixtur, så det vara bara att byta. För mig kommer ljudet ca 1 ggn per vecka, tidigare var det ngn gång per dag.
Jag har ganska nyligen tagit den i drift så var vet i och för sig inte om den kört in sig och blivigt bättre p.g.a det eller om flottörpillet verkligen gjorde nytta.
Jag har ganska nyligen tagit den i drift så var vet i och för sig inte om den kört in sig och blivigt bättre p.g.a det eller om flottörpillet verkligen gjorde nytta.
krilleman_215 skrev:
Jag har exakt samma problem med min vägghängda IFÖ, oftast när man spolar "halva" sidan istället för hela, och det försvinner om man spolar igen efter att det börjat "tjutta". Kan nog tänka mig att det rinner lite från toan också när det tjuter.
Har en ifö sign art med samma fel.
Det är en sign art jag har med, och nu har jag fått svar från Entreprenören som i sin tur varit i kontakt med IFÖ. Det är tydligen inloppsventilen som visslar. Ny är på väg, få se vad som händer när den är utbytt!
Det var inloppsventilen som var felaktig. Min vvs-kontakt/entreprenör har bytt den idag och den nya är omkonstruerad. Skillnaden består i storleken på den "kula" som stänger införseln av vattnet. Den nya "kulan" är mindre och gisnningsvis så är det för att stängningen skall bli mera distinkt.
Problemet är då förhopningsvis löst.
Problemet är då förhopningsvis löst.
Allt fungerar perfekt nu, knäpptyst så här långt efter bytet av ventilen d^_^b
Jag har samma problem. Är det möjligt att byta ventilen själv?