Ifö Sign 6775, glapp och går inte att skruva åt.

523 läst  2 svar

1. D
    Medlem Nivå 1
    Hej alla VVS-kunniga medmänniskor.

Ett par år efter vi fick en Ifö Sign 6775 installerad så har det på ena sidan blivit ett par millimeters glipa mellan toastolen och kaklet trots att ingen i hemmet är tyngre än snittet.

Jag har försökt dra åt monteringsskruven på den sidan men det känns "gängpaj" för den bara roterar medans andra sidans skruv sitter som den ska, det vill säga stenhårt.

Att man kommer åt skruvarna på undersidan (se bifogad video) gör ju inte saken lättare. Ett par centimeter mellan golvet och öppningen i botten av skålen, märklig knutkoppling mot bulten som kommer ut från väggen.

Har någon vänlig människa ett tips på hur jag ska göra för att få toan att sitta stumt mot vägg?

https://youtu.be/zpQr12dG62I

2. D
    Medlem Nivå 3
    för att få den närmare väggen måste du ta bort toalettstolen och skruva in adaptern i armaturen. skruven underifrån låser bara(den drar bara lite ihop stolen mot väggen). Du kanske kan kolla före att adaptern har 'hålet' rakt neråt och att skruven låser i adapterns hål

Mitt tips är att ta bort toastolen, kontrollera att avståndet på adaptern är samma på båda sidor, och kolla med installationsanvisningarna att avståndet är rätt, skruva sen ihop. Kolla också om det är gängpaj före, det skulle förklara varför den har släppt på ena sidan för att skruven inte spänner mot adaperhylsan mera.
    Tror att alla andra lösningar tar längre tid, går ganska snabbt att skruva bort, töm vattnet ur stolen och börja kontrollera vad som kan vara trasigt. Se till att ha en madrass eller något mjukt att lägga ner stolen(väger runt 20kg) på bara så minimerar du chansen för att skada något

3. D
    Medlem Nivå 1
    Tack Dekker, precis det svaret jag var orolig för... *ler*
    Det får bli helgens göromål istället för varm choklad i pulkabacken.

/D

Taggar: glapp, ifö, montering, sign

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: