Byggahus.se

IFÖ 3860 + excentrisk anslutning

1. H
    Medlem Nivå 1
    Håller på och fixar på en liten toalett, märker nu att vattenröret sitter för nära avloppsröret för att kunna montera min redan inköpta IFÖ 3860 (dolt S-lås). IFÖ har en excentrisk stos med 13mm förflyttning står det i manualen, men det är gränsfall om det räcker.

När jag googlar hittar jag en uppsjö modeller från JAFO som flyttar röret 30 och 40mm, vilket definitivt räcker. Dessvärre hittar jag inte mycket information om dem; funkar de med min stol?

Sedan undrar jag också hur högt över golvet röret ska vara vid användning av den här typen av excentriska anslutningar?

2. J
    Medlem Nivå 2
    Stosarna som flyttar röret 30-40 mm i sidled är inte att rekommendera, det blir lätt stopp i dom. Kan du inte flytta vattenröret?

3. H
    Medlem Nivå 1
    Ok, typiskt. Men de passar åtminstone?

Nej, det blir svårt.

4. J
    Medlem Nivå 2
    Ja, antar att du kommer upp med ett 110 rör ur golvet? Det är bara att läsa sig till, står ofta vad dom passar till men dom flesta är till 110

5. H
    Medlem Nivå 1
    Jag tror att det är lite större än 110 (gammalt rör, dock plast), men det är jag inte helt säker på. Jag tänkte mest på om de "fick plats" i en stol med dolt s-lås.

6. H
    Medlem Nivå 1
    Bumpar den här istället för att starta en ny.

Nu har jag testat ställa dit toastolen och det skulle kanske kunna funka utan excentrisk anslutning tom, beroende på hur manschetterna funkar.

Röret som kommer upp ur golvet har ytterdiameter 133mm och innerdiameter 122mm, inget vanligt 110mm rör alltså antar jag. Toalettstolen som ska anslutas har ytterdiameter 102mm på röret som ska anslutas. Vilken manschett ska jag köpa då? Standardmodellen verkar vara "110-90" och det känns inte rätt alls?

Sedan undrar jag också om det funkar att skjuta stolen något, och inte ha den helt centrerad i manschetten, om det behövs för vattenrörets skull? Det rör sig om några enstaka millimeter. Eller finns det tom manschetter som är något excentriska? Det vore det allra bästa.