Y
Det är påväg att bli fiber i området. Jag blev muntligt lovad att jag skulle få bra deal hit och dit.

Och jag minns inte riktigt ifall jag har signerat att dom får gräva kabel i min åker.

Men om jag har signerat detta. (tror inte för dom är angelägna att jag ska komma å kolla karta)

Och nu är så besviken att dom helt plötsligt tagit tillbaka flera muntliga påståenden gällande paketpris osv, så jag har ju inget intresse att samarbeta med onödiga grävjobb på mina åkrar.

Har jag någon som helst makt att stoppa dom från att gräva eller är min signatur heligare än gud själv?

Redigerat:
H
Fick du ingen kopia på avtalet?

Y
Jag är lite upprörd justnu så foruminläggen är lite för spontana.

Tror inget är skrivet med tanke på hur stressade dom blev nu när jag protesterade, och angelägna att "finna en dragning jag gillar" (med andra ord fortfarande på min mark...)

Mötena sker i en bygdegård utan kopiator och kan inte minnas mig ha fått hem kopior i posten.

Men säg värsta scenarier.. Om det finns kopia.... Hur går man tillväga då?

H
Du begär en kopia av dem. Har de inget och om du inte skrivit på något kan jag inte se att det finns något avtal er emellan. Ord står om ord, svårt för dem att bevisa något om det går vidare, som jag ser det. För någon ett protokoll på dessa möten? I så fall kan du begära ut dessa anteckningar. Men saker kan ju ha missuppfattas av protokollföraren. Så har du inte ingått ett skriftligt avtal med underskrift, då blir det svårt för dem.

Y
Jo dom publicerar protokoll på deras webbsida, osäker på om dom gjorde det ibörjan dock när kartor vispades runt på borden och alla ritade för glatta livet för undvika sina egna tomter.

För såpass minns jag att vi har ritat linjer på kartor, alla tillsammans... önskemål...

men att föreningen själva har ritat vidare efter detta.

- så efter lång tystnad så frågade jag hur det såg ut idag, om dom fortfarande skulle gräva hos mig... fick inget rakt svar, bara att dom gärna ville prata med mig.

Borde ju vara ett bra tecken..

Redigerat:
Jag brukar vara den som skriver sådana avtal med markägare, men då vill jag gräva elkabel och inte fiber.

Om de använder ngn form av avtal liknande sådana jag använder, och du har skrivit på, då gäller ju naturligtvis avtalet, precis som över allt annars i samhället. Utan underskrivet avtal så är det stopp.
Sen finns det andra vägar att gå om jag verkligen behöver komma fram med min kabel, något jag aldrig behövt göra.

Angående kopia av avtalet, så brukar jag göra så att jag får två påskrivna avtal från markägare, sen behåller jag dom tills alla är klara, sen skickar elnätsbolaget ut ett original tillbaka.

Men hade det varit jag som skrivit avtal med dig hade jag naturligtvis lyssnat om du ändrat dig, mitt mål när jag gör sånt här är att alla ska vara nöjda, så jag kan komma och gräva mer elkabel om ett par år igen om jag behöver det. Good will är super viktigt. Finns för många beredare som sätter näsan i vädret och inte lyssnar på markägare har jag förstått. Sen finns det bångstyriga markägare också =)

Kräv en kopia på avtalet om det nu finns ett. Finns inget kan du vägra eller förhandla. Gräver dom utan ditt tillstånd så är det polisanmälan.

Sen beror det ju på vad det står i detta avtal om det nu finns. Finns det någon uppsägningsklausul?

Vill du bli den sura gubben som förstör grannars möjlighet att få fiber?

H
haavard skrev:
Vill du bli den sura gubben som förstör grannars möjlighet att få fiber?
Har du läst TS första inlägg?

Ja. De ska få gräva i Yrrols åker. Om han stoppar dem blir folket utan fiber.

Y
Nejdå, komiska är att det är just den som svek löftet som skulle bli drabbad, inte resten av byn. Och den som skulle bli drabbad kan dra fibern 0.5meter intill på den andre åkern.

Enda är att det är storbondens åker då, en mer bestämd man som alltid säger nej.
Så alla har som vana att köraöver snälla mig istället.

H
Problemet är väl mer att fiberföretaget som vill använda TS mark tar bra betalt av de som skall anslutas men de vill inte betala/ersätta TS för använda marken på ett just sätt. Den som accepterar att ett fiberföretag använder ens mark och inte får skälig ersättning kallar jag inte för en smart person, det gör nog inte fiberföretaget heller.

Redigerat:
Jag tror det finns regler som gör det omöjligt att låta den ena fastigheten komma undan billigare. Däremot borde det inte vara något problem att ta betalt av fiberföreningen för att de ska få gräva i åkern. Om den ersättningen görs lika stor (efter eventuella skatte-effekter) som kostnaden för att installera fiber till en fastighet så kanske alla blir nöjda?
Vi vet ju redan att det extra grävjobbet för att ansluta båda villorna är försumbart.

Sedan är det väl lite frågan om vad som kan anses skälig ersättning, gräver man över åkern och sedan återställer marken så är ju det ev menet/skadan obefintlig, markägaren kan ju fullt ut bruka sin mark även om det ligger en kabel ner grävd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.