Byggahus.se

Idiotsäker sopkorg – tips?

1. ricebridge
    Husägare · Jönköping · 4 181 inlägg

ricebridge

Husägare
    Hittills har jag haft såna där sopkorgar för köksavfall under diskbänken som man drar ut. Men det är lögn att hålla dem rena; hur man än gör samlas det en massa bös i mekaniken som är svår att få bort.

Så nu funderar jag på att bygga något eget – frågan är bara vad. Alla tips och idéer är välkomna.

Kriterier:

* Det ska vara lätt att hålla rent. Släta ytor som är lätta att torka av. Inga skrymslen och vrår.
    * Ska rymma soppåse av samma storlek som plastkasse från mataffären eller liknande.
    * Ska helst även ha plats för en pappåse för matavfall (sortering). Gärna fler för t ex plast- och kartongavfall.
    * Ska vara lätt att komma åt och att tömma.

Givetvis är det en fördel om det inte tar hur mycket plats som helst, men det är inte det största problemet trots allt.

Nån som satt ihop något eget som ni vill dela?

2. G
    Medlem · Västra Götaland · 817 inlägg

gusvo085

Medlem
    Bygg om till en stor låda istället för skåp! då åker sopkorgen ut av sig själv, komposten hänger du på dörren.

3. tensiden
    Husägare · Sydöstra · 1 145 inlägg

tensiden

Husägare
    Har du en bild på det du beskriver inte fungerar?

Vi har modellen "dra ut stor låda" där vi har sex individuella kärl för olika fraktioner. Visst, dräller man något utanför så får man städa, men i övrigt är det såpass rent att det behövs en städomgång vartannat år eller så.

De där efterhandskonstruktionerna med kärl på skenor i botten av skåpet ger jag inte mycket för. Har skurit sönder en hand rejält på en sådan när jag skulle städa en gång...

4. Isakare
    Medlem · Stockholm · 3 097 inlägg

Isakare

Medlem
    Var en sån där utdragbar låda i mitt IKEA kök när jag flyttade in, den åkte ut på en gång. Monterade 2 dörrar istället, letade med ljus o lykta efter den vanliga gamla sophinken från Hammarplast, som man har på dörren, men den tillverkas inte längre. Tillverkade egna fästen till IKEAs fyrkantiga hink, den är lagom för en vanlig plastpåse, övriga hinkar står på golvet i skåpet, och det finns plats för massa annat man brukar vilja ha i sopskåpet.
    Letar efter en lite mindre hink att ha på den andra dörren till kompost.

• Laddar…
  5. T
    Medlem · stockholm · 1 830 inlägg

toolman77

Medlem
    Jag har en 80låda under diskbänken där det står lösa lådor för sopsortering, fungerar väldigt bra.

Delas i mjukplast, hårdplast, sopor, övrig återvinning (pant elektronik metall m.m. som sorteras senare utomhus), kartong

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    sopor.jpg

• Laddar…
  6. ricebridge
    Husägare · Jönköping · 4 181 inlägg

ricebridge

Husägare
    Inte dumt alls.

7. tensiden
    Husägare · Sydöstra · 1 145 inlägg

tensiden

Husägare
    Men nu förstår jag inte.
    Det är ju i princip samma lösning som alla kökstillverkare kan tillhandahålla? Med skillnaden att toolman77 har lösa kärl och kökstillverkarna har en ram som kärlen passar i.

Är det sådan här efterhandskonstruktion du har idag som inte är bra eller vad?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.