Byggahus.se
Jag är ingen superpostare (läs, första inlägg på 2 år) men det här projekt är bara för bra för att inte heja på. Riktigt spännande att följa! 👍

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
G Gillar att bygga skrev:
Smart med lådan med ovala hål i botten för att fylla från ränna!

Jag ser ingen horisontell armering. Om du lägger i det framgent så blir muren ännu mer böjstyv och står emot marktryck ännu bättre.

Kul att följa ditt fantastiska projekt!
Ja den blå lådan med hål ska jag söka patent för ! 😎
Du ser inte den horisontella armeringen eftersom den ligger mellan blocken, och sista varvet störde lådmomentet, så den lades efteråt. Den lodräta armeringen likaså, slutar strax under sista blocket, sedan när det var betongfyllt så stack jag ner nya med överlapp som stack upp...
Du kommer förstå anledningen när du gör din egen hiss 😉

• Gilla
jespersteen89 och 4 till
  • Laddar…
Jag funderar just nu över vatten, gegga och pumpgrop.
Blå dräneringsslange som tömmer vatten bland smältande snö och stenar.
En grävskopa från Volvo gräver i lerig och stenig mark, omgiven av snö och byggmateral, med slaskig vattenansamling. Minigrävare vid grävarbete, lerig grävplats, vattenpump, snörester, konstruktionsområde, vinter eller kyligt väder.

Man kan säkert lösa detta enkelt genom att slänga ut en markduk och fylla med makadam och känna sig nöjd. Och någonstans sätta ned en dräneringsbrunn. Jag tror jag dock inte jag nöjer mig så lätt...😎

Jag är SANSLÖST irriterad och leds på denna tomts vatten överallt så den här gången tänkte jag ta till hängsle och livrem när jag ska göra en redig pumpgrop och dessutom funnit moderkällan till vattenkällornas källa. Det är även tomtens lägsta punkt så rimligt med en bra pumpgrop.
(Jag fattar för övrigt inte hur berget plötsligt går i en djup V-formation och har sprickor överallt och lossar i stora delar. Tänker att det är någon som sprängt på tidigt 1900-tal för att lägga ner rör vid byggnation för området, men sedan sket i det och flyttade alltsammans 25 meter där jag vet att en kulvert går.... Sak samma det kan jag fortsätta grubbla över.)

PLANEN;
Gräva ut denna (förhoppningsvis bara) 30cm djupa gegga-lera. Går inte något vidare med kranbil, det bara silar genom skopan för det är så löst. Funderar på att lägga upp det i omgångar med grävskopa så det får rinna av och skapa en hög. Tålamodsprövande. Kanske rinner tillbaks ner i hålet när tögrader ochg regn kommer. Har satt ner en extra pump.
Alternativt ta en torr-sug-bil (suger upp vad som helst med storleken av en halv tegelsten tydligen) för 2500spänn timmen och suga upp 3 ton åt gången. Kostar dock det dubbla minst bara för tippningen så funderar om man kan hyra en flakcontainer och tippa bilens innehåll i den två ggr typ....hmmm....

Sedan när det är tillräckligt tomt på supermegagegga eller pengar i plånboken (det som först inträffar) så tippar jag i en bädd med dräneringsgrus. Men före dess tar jag resterna från mina skalblock och gör minst 1x1x1 meter pumpgrop med diverse rör till. Där ska jag stoppa ned minst två olika pumpar med sådana vanliga flottörer som hänger i kabel.
Den vattenkällan som syns i bild är såklart i centrum och mitt under saxlyft/parkering. Klokast vore kanske att pumpa vid källan som nu, alternativt dra dräneringsrör därifrån till önskad plats som man når lättare än att krypa in under en saxlyft.

Man blir ju trött bara på att läsa vad man själv håller på med haha. Tur det finns en annan kille i en tråd på forumet som bygger bunker/källare under sitt hus och tar sig ned dit genom en dold liten lucka i hallgolvet, alternativt via nån liten fönsteröppning och stege. Jag brukar tänka på den tråden när det är motigt, att jag åtminstone jobbar effektivt även om jag inte är lika proffsig och dold i mitt utförande. Bra läsning, härligt engagemang:
https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-kaellare.302771/page-46

• Gilla
  • Haha
Seb15 och 23 till
  • Laddar…
Jag är grymt imponerad över ditt pannben och envishet. Jag hade inte ens under de mest optimala väderförhållanden ens funderat på att genomföra den här typen av operation.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Mysgeggan är nu mestadels handskopad till en Bigbag 😎
Firar med lite högtryckstvätt! 🥳

Byggarbetsplats med murblock, stor grushög, säck på pall, oordning och byggmaterial. Grävmaskin Volvo i arbetsgrop med stor sten, byggnadsställningar, snörester och konstruktionsmaterial.
Byggarbetsplats med snö, lera, vattenpump, grävda diken och temporära stödkonstruktioner för markarbeten.

• Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 24 till
  • Laddar…
K
Är detta ditt heltidsjobb eller hur i helsike får du ihop tiden med jobb, ungar etc..

Mäkta imponerande oavsett

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Är detta ditt heltidsjobb eller hur i helsike får du ihop tiden med jobb, ungar etc..

Mäkta imponerande oavsett
Det är en bra fråga det där! Förvisso sagt upp mig efter 15år och starar eget så tiden är flexibel. Men det blir snarare en timme här o där efter gjutningarna i muren nu blivit klara.
Gäller också att involvera barnen så gått det går….

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Sthlm1891 och 34 till
  • Laddar…
K
C ccByggerBunker skrev:
Det är en bra fråga det där! Förvisso sagt upp mig efter 15år och starar eget så tiden är flexibel. Men det blir snarare en timme här o där efter gjutningarna i muren nu blivit klara.
Visa bilaga 774901
Helt rätt! Gratis arbetskraft ju?!

• Gilla
naikon och 2 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Helt rätt! Gratis arbetskraft ju?!
Gäller att passa på innan de lär sig orden "fackförbund" och "strejk" och börjar ställa krav på lördagsgodis och annan lyx

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Seb15 och 9 till
  • Laddar…
N naikon skrev:
... och börjar ställa krav på lördagsgodis och annan lyx
Det går fortare än man anar. Smyghörde hur de 5 barnbarnen (10-15 år) sinsemellan diskuterade penningavärdet av trädgårdshjälp i höstas då de insåg att vinnaren med lägsta bud skulle ta jobbet 😵‍💫.

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
C ccByggerBunker skrev:
Visa bilaga 774901
Jäkla kliffhanger. vad var det för nått?! :D

• Haha
Tobbelina F
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Det går fortare än man anar. Smyghörde hur de 5 barnbarnen (10-15 år) sinsemellan diskuterade penningavärdet av trädgårdshjälp i höstas då de insåg att vinnaren med lägsta bud skulle ta jobbet 😵‍💫.
Helt rätt, kör enligt LOU då kan inget gå fel

@ccByggerBunker
Gött kämpat i geggan! Följer med stort intresse

• Haha
  • Gilla
ccByggerBunker och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Jäkla kliffhanger. vad var det för nått?! :D
Inte så spännande, en sten 😁

• Gilla
  • Haha
Domherren7 och 2 till
  • Laddar…
Dags för en bildrik uppdatering över senaste två gjutningarna.
  • Sista kritiska gjutningen mot vägen 4kbm räckte dock inte
  • "En fet hylla" på väggen med spottar i underkant. Främst för att snygga till då betongen inte räckte i första gjutningen. Lite av en sistaminuten-idé såklart.
  • Gjuta första delen av valvet närmast gatan. "Tak med spots". Där också bilen kan parkeras tillfälligt.
  • Toppgjutning på muren
Person i huvjacka använder högtryckstvätt i grävd grop vid husgrund, vinter, verktyg, rör, snö.
Försöker med högtryckstvätten identifiera var berget befinner sig. För att nubba det och trä rör på. 4kbm betong behöver en bra form...så man tager vad man haver...

Två personer arbetar utomhus med isolering och byggnation under snöfall. Två arbetare bygger en träform i snöväder för betonggjutning vid en byggarbetsplats. Byggarbetsplats med snö, en Volvo grävmaskinarm, träplankor, stängsel och byggmaterial på marken.
Friskt väder att arbeta i. Burtonrören känns igen.

Byggarbetsplats med smältande snö, vattenpöl, grävmaskin och rör. Rörigt och blött scenario.

Oavsett väder och vind så fyller min källa på sig själv med kristallklart vatten. typ. Både upp-o-ned-ifrån såklart.

Byggarbetsplats, grävmaskin, jordhög, konstruktionsmaterial, gräschaktning, rör, pågående arbete, murblock, skopor.
Kanske lass 25 i ordningen eller nåt. Jobbigt att räkna pengarna, bättre att glömma.

4 kubik betong räckte inte till en snygg gjutning så snickrar en hylla som jag fyller genom "hål i taket" som jag sedan skruvar igen fort som attan under gjutningen.
Byggarbetsplats, grundläggning, formar, vattenansamling, färdigbetongvägg, träreglar, metallbjälke, verktyg, lerig mark, byggmaterial.

Min favvo: ingjutna apparatdosor (eller kopplingsdosor som jag testar första gången nu) för att få in anpassade spotar på ett lätt sätt. Den med skarp syn kan ana några M16 gängstänger kemade i betongen som håller i stålbalken. Att gängstängerna var lika billiga som armering förvånade mig.
Byggarbetsplats med armeringsjärn, elkabelgenomföringar och formar för betonggjutning. Verktyg synliga. Under konstruktion.

Gjutning. Kallt såklart. Men lite köldtålig betong och 3 fläktar under presenning löste även det.
Mängdade rätt, inte en deciliter över ens.

"Mitt i Betongen" får lösa gjutandet till stor del skall sägas. Även om jag snart platsar som praktikant.

Delvis byggd virkestruktur i tak, isoleringsskivor, betongväggar, byggarbetsplats, elektrisk utrustning. Person jämnar ut färsk betong för en grundläggning på en byggarbetsplats, träformar och byggmaterial synliga.

Resultat (ska på ett 5cm lager mönsterbetong senare, så borstade denna för att till dess komma undan lite av industrigolvskänslan). Tog formvirket och snickrade ett tillfälligt staket.
Grundplatta för byggnation med rör, snötäckt, byggstaket i bakgrunden, isolermaterial synligt, under vinter. Byggplats med grävmaskin i grop, säkerhetsstängsel, och byggmaterial synliga från ovan.
Här nedan kan man ana kopplingsdosorna i taket, och även några apparatdosor som sitter i det lilla 15cm överhäng som hyllan har:
Konstruktionsgrube, betongväggar, träplankor, stiger, armeringsjärnstänger, isoleringsplattor, byggplats, säkerhetsrisker.

Nu ska jag följa i tommib's spår. Borra och snigla för hela slanten. Ser fram emot allt utom oljudet.

• Gilla
  • Älska
landan81 och 34 till
  • Laddar…
C ccByggerBunker skrev:
Dags för en bildrik uppdatering över senaste två gjutningarna.
  • Sista kritiska gjutningen mot vägen 4kbm räckte dock inte
  • "En fet hylla" på väggen med spottar i underkant. Främst för att snygga till då betongen inte räckte i första gjutningen. Lite av en sistaminuten-idé såklart.
  • Gjuta första delen av valvet närmast gatan. "Tak med spots". Där också bilen kan parkeras tillfälligt.
  • Toppgjutning på muren
Visa bilaga 776210
Försöker med högtryckstvätten identifiera var berget befinner sig. För att nubba det och trä rör på. 4kbm betong behöver en bra form...så man tager vad man haver...

Visa bilaga 776211Visa bilaga 776212 Visa bilaga 776213
Friskt väder att arbeta i. Burtonrören känns igen.

Visa bilaga 776214
Visa bilaga 776215
Oavsett väder och vind så fyller min källa på sig själv med kristallklart vatten. typ. Både upp-o-ned-ifrån såklart.

Visa bilaga 776216
Kanske lass 25 i ordningen eller nåt. Jobbigt att räkna pengarna, bättre att glömma.

4 kubik betong räckte inte till en snygg gjutning så snickrar en hylla som jag fyller genom "hål i taket" som jag sedan skruvar igen fort som attan under gjutningen.
Visa bilaga 776217

Min favvo: ingjutna apparatdosor (eller kopplingsdosor som jag testar första gången nu) för att få in anpassade spotar på ett lätt sätt. Den med skarp syn kan ana några M16 gängstänger kemade i betongen som håller i stålbalken. Att gängstängerna var lika billiga som armering förvånade mig.
Visa bilaga 776238

Gjutning. Kallt såklart. Men lite köldtålig betong och 3 fläktar under presenning löste även det.
Mängdade rätt, inte en deciliter över ens.
Visa bilaga 776218
"Mitt i Betongen" får lösa gjutandet till stor del skall sägas. Även om jag snart platsar som praktikant.
Visa bilaga 776222
Visa bilaga 776225 Visa bilaga 776233

Resultat (ska på ett 5cm lager mönsterbetong senare, så borstade denna för att till dess komma undan lite av industrigolvskänslan). Tog formvirket och snickrade ett tillfälligt staket.
Visa bilaga 776232Visa bilaga 776237
Här nedan kan man ana kopplingsdosorna i taket, och även några apparatdosor som sitter i det lilla 15cm överhäng som hyllan har:
Visa bilaga 776246

Nu ska jag följa i tommib's spår. Borra och snigla för hela slanten. Ser fram emot allt utom oljudet.
Riktigt kul att följa. Lär ju rulla en del deg när cementbilen kommer gång på gång 😂

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.