Byggahus.se
Jag grävde nyligen ut ett hål i trädgården i min andra tråd och gjorde något som slutade med ett poolväxthus.
https://www.byggahus.se/forum/threads/batcave-kontorsbunker-under-graesmattan.453925/
Det är inte 100% klart och inrett men varför slutföra ett projekt innan man börjar på nästa?

Nu lever drömmen långsamt vidare och här är målbilden:
Ett svart fordon på en utomhus biltvättplattform med grönt tak.

Jag tänkte försöka hinna med att posta lite bilder under projektets gång. Får se huruvida det lyckas.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Älska
Dan M och 53 till
  • Laddar…
Ett foto före som skapar en uppfattning om hur det ser ut. Lerig och skräpig nedfart där det mesta fastnar som inte är fyrhjulsdrivet. Men här kommer snart en omständig lösning långsamt presenteras.
Byggarbetsplats, verktyg och material på marken, höstlöv, brunnslock, upprivet asfalt, träpall, villaområde, dagtid.

En liten "provgrävning" bara...
En grävmaskin vid natt, regn, arbetsbelysning, våt mark, vattenpölar, byggmaterial på marken.

... Grävmaskinskopa i arbete vid en grävd schakt, synliga jordlager, blåa skräpkärl, staket ovanpå.
men det slutar ju alltid med större hål än man tänkt...

...och en form Pågående byggarbete, trästaket under konstruktion, blå låda, grushög, grå himmel.
...med betong... Byggarbetsplats med träformar, grunden under konstruktion, betong, grus och arbetsverktyg.

Och grävmaskinen stod ju lustigt nog nere i hålet så var tvungen att köpa en till. Orange grävmaskin på lastbilsflak vid hus, arbetsplats med verktyg och avspärrningar, pågående markarbete. Grävmaskin som arbetar vid gult hus, gräver upp marken, skumringsljus, uteplats, grus och jordhögar syns. ...men nu är jag åtminstone igång kan man säga.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
Astrokane och 81 till
  • Laddar…
Innan frågorna kommer så får jag väl förtydliga att jag inte tänkt så konstgräs på hisstaket. Jag tänkte fortsätta med mönsterbetong som imiterar gatsten. Med målet att få hissen så pass osynlig som möjligt då moderna påfund inte uppskattas i området.
Vattenavrinningen får jag luta utåt gatan. I den här hissen i videon nedan verkar de löst vattenavrinningen bra ner i skåran runt själva ramen.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 16 till
  • Laddar…
Walle85
Finns det någon färdig liftlösning som är prisvärd eller ska du pussla ihop något eget ?

• Gilla
ErOg och 1 till
  • Laddar…
Blir lite svårt att få upp taket, 4 st hydralcylindrar kanske går, men tar det emot någonstans så går dom olika upp och allt vill gå upp snett. Det är nog bara vajer eller kedjor som kan fixa det, dom kan inte gå snett utan lyfter lika på alla 4 hörn. Hur blir det om det kommer mycket snö . Nu kanske jag missuppfattat det hela med att sänka ner en bil i ett hål i marken.

• Gilla
Tobiasnilsson2020 och 2 till
  • Laddar…
F
J jonaserik skrev:
Blir lite svårt att få upp taket, 4 st hydralcylindrar kanske går, men tar det emot någonstans så går dom olika upp och allt vill gå upp snett. Det är nog bara vajer eller kedjor som kan fixa det, dom kan inte gå snett utan lyfter lika på alla 4 hörn. Hur blir det om det kommer mycket snö . Nu kanske jag missuppfattat det hela med att sänka ner en bil i ett hål i marken.
Jag är helt säker på att det finns systemstöd för att lösa det med hydraulcylindrar om det är den lösningen man vill ha.

• Gilla
Nyfniken och 8 till
  • Laddar…
F
Coolt. Jag skulle vilja ha den lösningen fast inne i ett tvåbilsgarage. Och entusiastbilen en våning ner på en av de två nersänkta.

• Gilla
Parjonasp och 2 till
  • Laddar…
En 4 pelarlyft i gropen med 4 pelare på körbanorna som håller taket

• Gilla
NE Persson och 7 till
  • Laddar…
Det blir problem när det blir vinter.

• Gilla
Linda Wiveka Olsson och 5 till
  • Laddar…
Härligt engagemang redan i tråden! Som svar på Walle85 så kommer jag inte försöka mig på en Colin Furze-lösning och svetsa allt själv i ett skjul.
Jag ska köpa något färdigt och lagom kvalitativt för att ha råd med det. Skulle just nu säga att kostar hissen mer än 250k så låter jag bli och gjuter igen det till en bunker.

Jag har köpt körplåtar för att däcka över hålet till hissen installeras, det kommer dröja lite.
Släpvagn i snö med grävmaskinsarm, säkringsband, och nattbelysning.

Det finns många varianter av lyftar. Jag tänker satsa på en saxlyft konstruerad för ändamålet.
Det finns några leverantörer jag hittat som min plånbok kan matcha. Ett exempel:
https://www.morallift.com/invisible-car-lift.html
Gul Hummer parkerad i garage med pelare, takräcke, betongväggar och matt ljusbelysning. Byggarbetsplats, arbetare installerar väggpaneler, pojke står under stålkonstruktion, ojämn arbetsytan, konstruktion pågår.
En plattform 6.5x3 meter kostar kring 16-22.000 USD med frakt inkluderad till Sverige. Priset beror lite på om du ska kunna lyfta två feta pickisar 3500+3500kg och ha mönterbetong 2000kg på taket, eller om du lägger konstgräs ovanpå och köper en fransk Peugeot och väljer att komma undan lite billigare.
Moms tillkommer. Någon från tullverket som är med i tråden och kan tullavgiften på just bilhissar?

Har även börjat forska djupare i andra leverantörer tex Total Lifting Solutions i UK. De verkar ha en lösning för regnvattnet med en ränna. Befarar prislappen är dyrare.
Två bilar parkerade, en ovanpå den andra, på ett hisssystem framför ett hus. Video på en skärm visar bil som går genom en garageport, markering med röd pil.

Konstruktionen som sådan för en saxlyftsmodell för bil skiljer sig nog inte mot en vanlig saxlyftsplattform man kan hyra.
I nedfällt läge är höjden 55cm ungefär. Så det blir väl att ta fram Cobran och borra lite och köpa snigeldynamit på pall...
Arkitektritningar av en parkeringshiss för bilar, planvyer och sektioner, tekniska specifikationer.
Två bilar parkerade i dubbelhöjd, en ovanför den andra, på en hissbar parkeringslösning. En Audi parkerad på en röd bilhiss i en verkstadsliknande miljö, redo för underhåll eller reparation. Bil i parkeringsgaragehisshiss med röda och blå väggar, betonggolv, industriell känsla, kablar synliga, vattenvärmare bakom. Audi parkerad under röd bilhiss i ouppvärmd byggnad under konstruktion. Röd bil på betongplatta, konstruktion, uppfart, trästaket, växtlighet, dagtid, parkering, utomhus. Två bilar parkerade, en ovanpå den andra, på en dubbel bilhiss utomhus. Industriell struktur under konstruktion, med grön belysning och reflekterande ytor, i ett lager- eller verkstadsutrymme.

....Nej nu måste jag gå ut i hålet och slita lite så att det kan bli ett framtida inlägg.

• Gilla
  • Älska
Embridioum och 31 till
  • Laddar…
Tror inte lyften i sig är det stora problemet. Det är nog resten som i det stora hela hänger ihop med klimatet. Fukt, snö, vattenavledning osv osv. Hur blir klimatet därnere i lådan.....

• Gilla
Appendix och 10 till
  • Laddar…
B
Får man fråga varför inte bara gjuta marken plan från vägen och in bredvid huset? Sen kan du kanske skapa en liten "källarlokal" eller öppning under i det som du nu gräver ut för förvaring osv?

Det blir ju en statisk lösning som kommer ge dig betydligt mindre besvär än när det är -15 och bil-lyften frusit fast.

• Gilla
Crank och 10 till
  • Laddar…
Tänker av någon anledning på det fiffiga garaget i vasastan i sthlm med hiss som lade av och de som parkerat där fick vara utan bil en lång tid medan tekniker uppkallade från Italien försökte lösa felet.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
jimmy s och 18 till
  • Laddar…
B bygges skrev:
Får man fråga varför inte bara gjuta marken plan från vägen och in bredvid huset? Sen kan du kanske skapa en liten "källarlokal" eller öppning under i det som du nu gräver ut för förvaring osv?

Det blir ju en statisk lösning som kommer ge dig betydligt mindre besvär än när det är -15 och bil-lyften frusit fast.
Jag gissar (efter att ha följt TS andra tråd) att det inte är lika ”roligt”. Jag upplever att detta är TS hobby och att hans dröm är en större tomt eller att förvärva fastigheterna som gränsar till hans. 😁🙏🏻

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Crank och 17 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Tror inte lyften i sig är det stora problemet. Det är nog resten som i det stora hela hänger ihop med klimatet. Fukt, snö, vattenavledning osv osv. Hur blir klimatet därnere i lådan.....
Skulle man kunna leda husets frånluft genom en avfuktare och blåsa in därnere? Borde hålla det torrt och frostfritt på vintern och svalt på sommaren.

• Gilla
Ringhalstor och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.