Medlem
· Västra götaland
· 111 inlägg
...och behöver hjälp av kunnig. Har en sprucken häll som installerades av elektriker för ett antal år sedan, samt en ny häll. Gamla hällen:
Nya hällens plint:
Vilken tråd kopplar jag på vilken anslutning?
Om någon svarar snabbt slipper vi äta knäckebröd och räkost till middag.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Nya hällens plint:
Logga in
Skapa konto
Vilken tråd kopplar jag på vilken anslutning?
Om någon svarar snabbt slipper vi äta knäckebröd och räkost till middag.
Medlem
· Västra götaland
· 111 inlägg
Syns kanske inte så bra, men det finns en svart ledare som elektrikern klippt av och helt sonika lämnat utan att ansluta.
Du tycks bara ha en fas. Då ska du koppla enligt det vänstra alternativet. Då behövs ytterligare en bygel. Den borde finnas där, ev är en bygel dubblerad.
Medlem
· Västra götaland
· 111 inlägg
Ok, om vi tar det på vilken färg ska till vilken anslutning-nivån?D Daniel 109 skrev:
- gul/grön till PE
- blå till 5
- brun till 3
- svart lämnar jag som den är
?
Ta gärna en bild på andra änden av anslutningskabeln och proppskåpet för säkerhets skull men Daniel 109 har rätt i kopplingen. Du ska koppla enligt alternativet 1N, vilket är samma som du har på gamla hällen
Det låter rätt. Men vad har du andra änden av sladden. Finns det fler faser är det ju bättre att använda dem.
Medlem
· Västra götaland
· 111 inlägg
...saknar en bygel (köpte hällen andra hand). Kan jag sätta en bit ledare mellan?
Medlem
· Västra götaland
· 111 inlägg
Nej det är en fast installation, vill minnas att elektrikern nämnde något om att vi bara har en fas fram och vi brydde oss inte om att dra fram fler faser vid det tillfället.
Medlem
· Västra götaland
· 111 inlägg
Jag var nog för snabb, det är inte fast installation, se nedan
Hällen är proppen till höger, den andra går till vår varmluftsugn. Grupp F1 går till spis och ugn.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hällen är proppen till höger, den andra går till vår varmluftsugn. Grupp F1 går till spis och ugn.
Medlem
· Västra götaland
· 111 inlägg
Det är väl inte optimalt, men har funkat fint med gamla hällen i 6 år så vi kör på det. Ska ändå flytta snart så det blir nästa ägares probem. 
Medlem
· Västra götaland
· 111 inlägg
Kan meddela att det funkar utmärkt, dock måste jag ta upp ett större hål i bänkskrivan...
Tack för alla goda råd!
Tack för alla goda råd!
Klicka här för att svara