Byggahus.se

Idiot gällande el. Är detta JFB?

1. I
    Medlem Nivå 3
    Skall använda eldriven häcksax idag är det tänkt. Behöver jag köpa en jordfelsbrytare till uttaget eller är jag safe?

2. nisse123
    Medlem · Nivå 9
    Det där är en Jordfelsbrytare, så du kan känna dig säker.

3. P
    Medlem Nivå 1
    Slå ner jordfelsbrytaren och säkerställ att du inte har någon ström i vägguttaget som du har tänkt använda.

Om där inte är ström, kan du slå upp jordfelsbrytaren igen och börja klippa din häck.
    För nu är du säker på att jordfelsbrytaren skyddar ditt uttag.

4. H
    Medlem · Nivå 12
    Tips. Använd testknappen när du slår ifrån jordfelsbrytare.
    När testknappen trycks in så ska den svarta "vippan" åka ner själv.

För att återställa tryck den svarta "vippan" uppåt.

• Laddar…
  5. I
    Medlem Nivå 3
    Tack för alla tips. Inte lätt att vara tekniskt efterbliven :)

6. O
    Medlem Nivå 1
    Du ska ha en eloge att du frågar det är första steget i att lära sig och slippa vara "tekniskt efterbliven"

7. I
    Medlem Nivå 3
    Hehe, jo det är skönt att kunna fråga här utan att behöva möta "ärdudumihuvudet?"-blicken från kolleger :)

8. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Du är så välkommen, det är sånt här, bl.a., forumet är till för.

Och det är ju också trevligt att få känna sig duktig och kunna svara på någon annans fråga, så det är ju lite win-win till sist. :)

• Laddar…
  9. jonmo
    Verktygstokig Nivå 15
    Det är också en beundransvärd egenskap att erkänna att man inte kan och vara öppen för information från andra. En typisk street-smart egenskap, mycket användbart. Kudos!

10. D
    Renoverare Nivå 4
    Jag tycker inte du ska klassa dig som ”idiot gällande el ” när du faktiskt kontrollerar att du har JFB före du använder verktyg utomhus. Tror rätt så många bara kopplar in och kör på.

11. I
    Medlem Nivå 3
    Det var värst, hade inte förväntat mig detta! Mycket trevligt och tyvärr lite förvånande att få ett sjysst bemötande på nätet idag...

Jag är lite nervös angående el då jag fått smaka på en ganska rejäl kyss på jobbet en gång.

Efter det pillar jag inte gärna med el över huvud taget...

• Laddar…