Identifiera var värmen slipper ut?

4k läst  57 svar

1. useless
    Självbyggare · Nivå 17
    FTX-aggregatet i sig tillför ingen värme, snarare tvärtom - Det tillför friskluft utifrån som förvärms i en värmeväxlare med hjälp av den luft som ventileras ut så man slipper det värsta kallraset från ventilationen.
    Dock kan det sitta en elektrisk värmare i den som värmer tilluften lite extra, men det är inte billigare än den värme du har idag.

Jag vidhåller att du behöver byta det aggregatet. Det är förmodligen anpassat för det ventilationskrav man har med förskoleverksamhet vilket innebär att huset blir överventilerat (för mycket varm luft blåses ut och ersätts med kall uteluft).

2. A
    Medlem Nivå 7
    Ja, jag är ju ingen expert på FTX mer än att jag vet att den tillvarartar en del av den varma innomhus luften innan blåser ut den.
    Så det kan ju hända att det kanske blir över ventilerat....

3. Flintlockwood
    Medlem Nivå 3
    Nu hittade det aggregat jag har, och det kostar ju närmare 100.000 nytt men ja gjord för stora öppna ytor. Kanske jag kan få nån tusenlapp för det och samtidigt bli av med det monstret.

Frågan är väl mer vem tusan som skulle köpa det, hah!

• Laddar…
  4. hsd
    Medlem · Nivå 10
    Vi bor i ett 320 kvm gammalt hus med direktel ,som finns kvar utifall att luftvärmepumparna stannar
    Elförbrukning ligger på 20000kWh per år men jag kollade med elbolaget och fick veta att förbrukningen före lvp låg på 60000kWh per år, skulle jag välja värmesystem nu hade jag valt bergvärme
    De flesta gamla hus har spånisolering i golvet som med åren sjunker ihop och det blir golvkallt, det jag har gjort(delvis) är att byta spånet mot ny isolering och det gör skillnad

5. E
    Medlem · Nivå 11
    Kafeer, samlingslokaler mm är tacksamma kunder för dessa "klassrumsaggregat". När nya verksamheter ska startas upp kräver kommunen att lokalerna ska ha erforderlig ventilation. Aggregatet är ett billigt sätt att lösa liknande lokalers vent. Utsugsanslutningen på ovansidan kan dessutom kanalanslutas för att sköta utsug från angränsande rum.Sälj den inte för billigt.

6. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Kolla om något ventilationsföretag som säljer luftvärmepumpar även kan vara intresserade att byta in den. Kan det t.o.m. finnas något klistermärke på den med hint om vem som levererat den?

• Laddar…
  7. B
    Medlem Nivå 2
    Jag har också installerat dessa rutor och det blir treglasfönster direkt, funkar jättebra !

8. B
    Medlem Nivå 2
    Aggregatets luftflöde kan ju justeras, ställ vred LF i läge 2 och tryck in alla segmenten på tiduret mot mitten så blir det rimligt luftflöde 175 kubm/tim.
    Det finns ett inbyggt värmeelement med temperaturstyrning så det bör inte bli kalldrag.

9. L
    Medlem Nivå 1
    Min kåk är på 440m2 och är en gammal skola där centerdelen är bygd <1850 sedan är den tillbyggd runt 1900 och 1927 typ. Jag har liggande stockväggar, stående stockväggar och regeluppbygda väggar.
    Huset tillägsissorerades i slutet av 70 talet med 20cm isolering inåt och 40 till 50cm i taket.
    Det var bakgrunden.

Mitt hus drar ca 75 000 kWh per år om jag värmer det med el. All hushållsel ligger på andra abonemang så siffran stämmer. Eller uttryckt på annat sätt 500W/gradC differens mellan inner (-5 grader i offset) och yttertemperatur. Så vid -20C ute och 22 inne så går det åt 18,5kW att hålla värmen...
    Så din värmeförbrukning verkar inte alls orimlig snarare synnerligen rimlig.

10. Flintlockwood
    Medlem Nivå 3
    Ja vår ”ska” ligga på 86 000kwh per år, så det kanske inte finns nån anledning förutom att huset är som det är? Vi hade tänkt bergvärme men osäker på om det bara är att kasta pengar i sjön. Eller kasta pengar upp på vinden

11. T
    Medlem · Nivå 14
    Det är inte så mycket boytan som bestämmer värmeåtgång utan mest vägg- och takytan samt deras beskaffenhet.
    Jag tror att i såna jättehus som ni har måste man tänka i andra banor än i vanliga 120-200 m2-villor vad gäller uppvärmning.
    Man kan ju vänta tills man har räknat fram den optimala lösningen vilket kan ta någon tid. Under tiden kan man i alla fall sätta in några LL-pumpar. Dom betalar sig efter 2-3 år så man kan inte göra så mycket fel där.
    En gång räknade jag mig fördärvat på min första BV. Räntor, elpriser, oljepriser, värmebehov, allt projicerat på de närmaste 15-20 åren. Till sist sket jag i det och bara installerade. Och ångrade bara att jag inte hade gjort det några år innan.

12. useless
    Självbyggare · Nivå 17
    Bergvärme är 3-4 gånger billigare än direktel. Sen kan man såklart göra andra åtgärder också, men det finns ingen som kommer i närheten när det gäller att sänka uppvärmningskostnaden.

• Laddar…
  13. M
    Medlem Nivå 5
    Mitt FTX-aggregat har tillskottsvärme på in-luften, den kan sättas som lägst på 15 grader.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: