Jag är på gång att byta ut termostater i huset. Har testat ventilerna i samtliga radiatorer och dom verkar fungera som dom ska.

Har hittat följande som jag tänkte byta till: Danfoss termostat RA2990

Har hittat adaptrar till de flesta (Honeywell och TA RVT är vanligast). Men i garaget finns två element, varav den ena bara verkar ha ett vred:
Gammal termostat med vred på radiatorventil mot tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre radiator med manuell termostatvred längst ner och en avstängningskran i metall överst.
Skapa konto

Vad är den vänstra för termostat? Kan jag byta ut den mot en modern? Eller behöver jag byta ventilen?
Den högra verkar bara vara en avstängningskran.. Där antar jag jag behöver en ventil för att ansluta en termostat?
Och är det någon som kan identifiera vad det är för rördimensioner och gängor som gäller? Jag har hittat en ventil på Rinkaby Rör som borde fungera (Danfoss rak ventil) men den finns i flera dimensioner 10R, 15R och 20R och jag är osäker på om det räcker med att mäta dimensionen på röret.

Till sist funderar jag på att även byta ut husets, till synes, modernaste termostat:
En vit äldre radiator termostat monterad på ett rör, märkt med siffror för temperaturinställning.
Skapa konto

Jag antar den har några år på nacken även den. Behöver jag någon adapter för att byta mot en Danfoss RA2990?

På tal om adaptrar... De flesta adaptrar jag hittar verkar tillverkas av MMA (t.ex. https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-adapter-mma-rvt-2/ som går från Epecon till MMA). Behöver jag ytterligare en adapter från MMA till Danfoss RA2990? Eller har dom enats om en standard idag?

Nu när Epecon kom på tal så har jag två sådana termostater. Dom ser också modernare ut, men är lite störiga då man måste hålla emot på den svarta ringen samtidigt som man vrider på vredet. Annars händer inget.. Så dom åker också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.