Byggahus.se

Identifiera stenbeläggning på entretrapp 60-tal

1. H
    Medlem Nivå 7
  2. GoC
    Medlem · Nivå 13
    betong med ”frigjord” ballast. Dvs betong som när den nästan har härdat har spolats ren från cement så att stenarna i betongens yta blivit rena och fina.

• Laddar…
  3. H
    Medlem Nivå 7
    aha, och det är förstås säkert omöjligt att ta reda på ungefär vilken ballast d kan tänkas vara. Tänkte laga en spricka o vill gärna lägga i lite ballast av samma typ överst för att göra spricklagning något mindre utstickande. weber bethosoft rep 05 plus weber rep 920 tänkte jag ta i sprickan btw efter tips från hantverkare.

Redigerat 20 jul 22:45
  4. H
    Medlem Nivå 7
    Frigjorde med tandborste, då det var så liten synlig lagning . Tror att det blir en ganska ok lagning, men fick en rejäl överraskning - under trappsteget, där sprickan är saknas i princip all betong och tjockleken här var ca 1 cm eller mindre, armeringsjärn bortfrätta. Hela delen höll på att lossna. Så jag har nu byggt upp och lagat underfrån också, samt petat dit nytt armeringsjärn. Och då växte suget att fixa några andra svaga punkter jag fann under där armeringsjärn låg fritt. Dock ser resten av trappen, utom nedersta trappsteget rätt hyfsad ut under. Men ska även blästra om entrejärn och måla, samt lite annat. Bildbevis när allt är klart, det är en del jobb kvar dvs.

Fattar inte hur den kunnat blivit så enormt risig på nedersta trappsteget under. Tidigare husägare kanske har saltat hårt och i många år, annars vet jag inte.

• Laddar…
  5. H
    Medlem Nivå 7
    Jag uppdaterar denna tråd så länge trappen är kvar, kanske hjälper det någon annan.
    Sedan sist har jag lärt mig mer om betong, cement och trappkonstruktioner. Förstått att man nuförtiden behandlar betong på olika sätt för att det ska leva längre. Efter att ha läst diverse rapporter och papper så kan en lämplig impregnering för en sådan här oskyddad äldre trapp vara: En penetrerande korrisionsstoppare, typ Sika Ferrogard 903. Sedan Natrium/kaliumsilikat (vattenglas) typ Herdins fuktstopp, sedan någon Silan/siloxan-lösning SikaGard 705 t.ex.
    Nu ska nog en sådan här trapp få en förlängd livstid några år.
    Ordningen är viktigt eftersom olika behandlingar verkar på olika sätt. Jag går inte in i någon diskussion huruvida vilken av dem, eller kombination av dem som är bra eller ej, det får ni googla runt på själva,finns en del akademiska rapporter som beskriver i detalj hur de verkar.
    Tyvärr är det som med flera andra saker ganska svårt för oss privatpersoner att få tag i vissa av dessa. Jag förstår inte varför, vi får köpa vinkeslipar av billig kvalitet, frätande kalk osv, men annars är mycket av de bra grejjer man vill köpa bara för proffs.