Jaha, eftersom jag inte får tag i en röris just nu som vill göra jobbet får jag väl lära mig själv då:). Jag vill byta ventiler och termostater på några radiatorer, och har koll på storlekar och vad jag ska ha, samt teoretiskt hur jag byter (töm, lin och pasta, lufta sedan etc), tror jag. Jag är dock helt nybörjare i världen av gängor och kopplingar

De flesta av mina element har stålrör 17 mm innan radiatorventilen, så där blir det en ny dim10
Men på två ställen sitter det 12 mm, kopparör upp ventilen (som är 10), och där verkar det sitta någonting mer än själva ventilen.. vad är det för koppling man använt där tro? Bifogar bilder på båda

• Kopparledning ansluten till en radiatorventil med termostat, monterad på en vit radiator, med fixeringsklämma på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en radiator med en nyinstallerad termostat och vitmålad koppling till kopparör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Daniel 109 skrev:
En sådan här sannolikt. [länk]
Tack, det kan det nog vara. Nu är det inte säkert jag behöver byta just dem men ifall att är det bra att ha.
Böjarna som ansluter till elementet ovanför ventilen hade läckt lite emot elementet, så jag byter dem när jag ändå håller på tänkte jag. Finns ju flera "märken" såg jag, t.ex. MMA, TA https://www.vvsobygg.se/ta-boj-med-mutter.html, men antar att det inte spelar stor roll vilket märke man köper här, huvudsaken det är rätt dimension. Läser jag https://www.mma.se/wp-content/uploads/2015/09/Radiatoranslutningar-rev.1.pdf och mäter så verkar det ju vara G10 (3/8) jag ska ha då nuvarande böjar är 15-17 mm. Måste nog tyvärr ta lös radiatorn för att kunna skruva ur o i böjen, annars tar den i väggen.

Vill du behålla sakerna intakt så lär du lossa klämringskopplingens nedre mutter och dela den och flytta över den gängade nippeln. Börjar du klydda och ska byta även den så kanske det slutar med att det inte blir bra och röret skadas och då för kort i slutändan......Dra inte för hårt sen heller så man kramar åt klämringen ytterligare med risk för läckage.

Bästa svaret

Krilleman
  • Gilla
Husnerden
  • Laddar…
En undran bara. Varför skall du byta radiatorventilerna?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.