• Gammal röd ventil på gulmålad rörledning monterad på vägg. Ventilen är innan vattenmätaren och behöver bytas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som att du har en vattenmätare efter ventilen?
Då skulle jag byta ut den mot en vattenmätarkonsol istället eftersom du tillslut ändå kommer få krav vid nästa vattenmätarbyte att installera det.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Q Qaniel skrev:
Det ser ut som att du har en vattenmätare efter ventilen?
Då skulle jag byta ut den mot en vattenmätarkonsol istället eftersom du tillslut ändå kommer få krav vid nästa vattenmätarbyte att installera det.
Hej Qaniel,
Ja - mätaren sitter precis efter ventilen. Mätaren byttes ut i samband med ny huvudvattenledning och avlopp ute i gatan förra året. Det påtalade att jag behöver ny avstängningsventilen men inget om konsol

S skips skrev:
Hej Qaniel,
Ja - mätaren sitter precis efter ventilen. Mätaren byttes ut i samband med ny huvudvattenledning och avlopp ute i gatan förra året. Det påtalade att jag behöver ny avstängningsventilen men inget om konsol
Spännande att dom inte krävde det!

Så här säger Svenskt Vatten:
rekommendationer från Svenskt Vatten bör en mätarplats ha en konsol som består av följande tre delar: avstängningsventiler före och efter mätaren, en bygel som sitter fast i exempelvis en vägg samt en skjutbar kopplingshylsa (teleskopdel).

Jag skulle fortfarande rekommendera dig att installera en vattenmätarkonsol istället, framförallt för att det blir enklare med mätarbyten i framtiden :)

Q Qaniel skrev:
Spännande att dom inte krävde det!

Så här säger Svenskt Vatten:
rekommendationer från Svenskt Vatten bör en mätarplats ha en konsol som består av följande tre delar: avstängningsventiler före och efter mätaren, en bygel som sitter fast i exempelvis en vägg samt en skjutbar kopplingshylsa (teleskopdel).

Jag skulle fortfarande rekommendera dig att installera en vattenmätarkonsol istället, framförallt för att det blir enklare med mätarbyten i framtiden :)
Hej igen
ja - helt rätt. Ventil före och efter finns liksom teleskopdel. Det sitter fast i vägg. det är ventilen innan i bilden som de påtalade behöver bytas ut - varav frågan

En bild på allt?

Fotografen Fotografen skrev:
En bild på allt?
Här kommer flera bilder

• Gul gasledning med två röda ventiler och en tryckmätare monterad på en vägg med grönmelerat golv.
    Skapa konto
  • Gul gasledning med ventil och mätare i källare, mot vit vägg och blå dörr i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Rörinstallation med två röda ventiler och en vattenmätare på en grönspräcklig betonggolv.
    Skapa konto
Vart läcker det? Min ventil i liknande utförande droppade eftet ett mätarbyte men efter att jag motionerat den och sen dragit åt muttern strax under vredet håller den helt tätt. Väldigt enkelt att göra själv.

Hej
Jag kan stänga av vattnet ut i gatan. Ventilen läcker inte - jag kanske utryckte meig fel. Det går inte att stänga av vattnet helt när båda de röda kranar är åtskruvat.

Då behöver du byta packning och ev brotscha sätet för den.

Packningen heter "kägla" när jag tänker efter?

Fotografen Fotografen skrev:
Packningen heter "kägla" när jag tänker efter?
Tack!
Har du tips på en sådan kägla?

Liknande denna:
Rund mässingsknopp med svart detalj och cylindrisk fot.

Det är ingen stopp ventil , ock då sitter det ingen kägla , byt ut till två nya kulventiler så blir det bra, varför försöka laga och fixa gamla ventiler som är slut, det går fortare att byta till nya än fixa ,dona leta efter delar så blir det ända inte bra ???!!!

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.