Hej!
Vi är ett 20-tal fastigheter som bor längs med en tämligen sliten grusväg. Det finns ingen förrättning gjord. Skötsel och underhåll har skett sporadiskt och främst genom att fylla på hålor samt röja längs vägkanten. Kostnad för snöröjning har hanterats genom att en boende fått en faktura och sedan vänt sig till övriga längs vägen för att samla in pengar. Detsamma gäller kostnad för grus och annat underhåll. Betalningsviljan hos samtliga boende är god, likaså relationerna oss grannar emellan.
För att höja skicket på vägen samt se till att plogfakturan inte belastar en enskild boendes ekonomi, beslutades det av samtliga boende att någon form av enkel förening som kan ansvara för skötseln av vägen skulle skapas. Värt att notera är att i vår närhet finns en mängd ideella föreningar som sköter grusvägar likt vår (varav en startad så sent som 2019).
Vi startade en ideell förening, men vid ansökan om organisationsnummer hos skatteverket fick vi avslag med följande motivering:
"Sammanslutningens ändamål är att förvalta skötsel och underhåll av enskild väg. Skatteverket anser att nyttjanderätten till väg m.m. har karaktären av servitut. Detta gäller oavsett om den är inskriven i fastighetsboken eller inte, oavsett om den är upplåten mot eller utan vederlag och oavsett hur den benämnts. En sådan rättighet/servitut omfattas av lagen(1973:1150) om förvaltning av samfälligheter. Enligt §4 i nämnda lag ska en sådan samfällighet förvaltas direkt av delägarna eller av en särskild bildad samfällighetsförening. Den verksamhet som ni bedriver får därför inte bedrivas an en ideell förening"
Hur kan vi gå vidare med det här? Vårt mål är att hålla nere kostnaderna så mycket det går, ingen av oss boende är särskilt intresserade av att involvera lantmäteriet och de kostnaderna det medför.
Vi är ett 20-tal fastigheter som bor längs med en tämligen sliten grusväg. Det finns ingen förrättning gjord. Skötsel och underhåll har skett sporadiskt och främst genom att fylla på hålor samt röja längs vägkanten. Kostnad för snöröjning har hanterats genom att en boende fått en faktura och sedan vänt sig till övriga längs vägen för att samla in pengar. Detsamma gäller kostnad för grus och annat underhåll. Betalningsviljan hos samtliga boende är god, likaså relationerna oss grannar emellan.
För att höja skicket på vägen samt se till att plogfakturan inte belastar en enskild boendes ekonomi, beslutades det av samtliga boende att någon form av enkel förening som kan ansvara för skötseln av vägen skulle skapas. Värt att notera är att i vår närhet finns en mängd ideella föreningar som sköter grusvägar likt vår (varav en startad så sent som 2019).
Vi startade en ideell förening, men vid ansökan om organisationsnummer hos skatteverket fick vi avslag med följande motivering:
"Sammanslutningens ändamål är att förvalta skötsel och underhåll av enskild väg. Skatteverket anser att nyttjanderätten till väg m.m. har karaktären av servitut. Detta gäller oavsett om den är inskriven i fastighetsboken eller inte, oavsett om den är upplåten mot eller utan vederlag och oavsett hur den benämnts. En sådan rättighet/servitut omfattas av lagen(1973:1150) om förvaltning av samfälligheter. Enligt §4 i nämnda lag ska en sådan samfällighet förvaltas direkt av delägarna eller av en särskild bildad samfällighetsförening. Den verksamhet som ni bedriver får därför inte bedrivas an en ideell förening"
Hur kan vi gå vidare med det här? Vårt mål är att hålla nere kostnaderna så mycket det går, ingen av oss boende är särskilt intresserade av att involvera lantmäteriet och de kostnaderna det medför.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 750 inlägg
Jag tycker att det låter som om Skatteverket menar att ni redan har en gemensamhetsanläggning enligt samfällighetslagen och att ni då bara kan välja att driva den i föreningsform snarare än delägarförvaltat.
Vad står det på Min sida på Lantmäteriet? Är du delägare i en sådan GA?
Vad står det på Min sida på Lantmäteriet? Är du delägare i en sådan GA?
Renoverare
· Uppsala
· 1 814 inlägg
Jag tror inte att riktigt är så enkelt. Det finns ingen gemensamhetsanläggning enligt TS (ingen förrättning är gjord står det). Däremot verkar Skatteverket utgå ifrån att samtliga delägare har servitut på vägen, och det gör, om jag minns rätt, att de automatiskt förvaltar vägen tillsammans enligt principen om delägarförvaltning.Nötegårdsgubben skrev:
Det jag skulle tycka vore intressant att veta är vad som händer om TS nu ansöker om att få bilda en samfällighetsförening istället med hänvisning till vad Skatteverket skriver i sitt beslut. Alltså en ansökan om att få bilda en förening som förvaltar en servitutsväg. Måste det finnas en GA för att man ska få ha en samfällighetsförening, eller räcker det med att samtliga fastigheter med servitut på vägen är medlemmar i föreningen? Alltså: kan man i det här fallet slippa en förrättning om GA och bara inrätta en samfällighetsförening utifrån de servitut som redan finns?
Renoverare
· Uppsala
· 1 814 inlägg
Och sedan svarar jag mig själv. Enligt den lag Skatteverket hänvisar till (1973:1150) så kan en samfällighet vara "servitut eller annan särskild rättighet som hör till flera fastigheter gemensamt" (1§ 3). Det måste alltså inte vara en GA.
Om man sedan tittar under avsnittet "Bildande av samfällighetsförening" så står det att "En samfällighetsförening bildas vid sammanträde med delägarna genom att de antar stadgar och utser styrelse" (20§). Sedan följer ett stycke om att lantmäteriet kan hålla i det mötet "om någon delägare begär det". Men det verkar inte vara något krav.
Egentligen skulle man vilja veta vad @Claes Sörmland har att säga, men jag tycker att det ser ut som om man får bilda en samfällighetsförening utifrån ett gemensamt servitut utan att lantmäteriet måste vara inblandat så länge alla som innehar servitutet är med på det.
Om man sedan tittar under avsnittet "Bildande av samfällighetsförening" så står det att "En samfällighetsförening bildas vid sammanträde med delägarna genom att de antar stadgar och utser styrelse" (20§). Sedan följer ett stycke om att lantmäteriet kan hålla i det mötet "om någon delägare begär det". Men det verkar inte vara något krav.
Egentligen skulle man vilja veta vad @Claes Sörmland har att säga, men jag tycker att det ser ut som om man får bilda en samfällighetsförening utifrån ett gemensamt servitut utan att lantmäteriet måste vara inblandat så länge alla som innehar servitutet är med på det.
Skogsägare
· 18 750 inlägg
Nja, det är väl det som är en GA, att servitutet hör till dem gemensamt. Har var och en eget servitut på vägen täcks det inte av den punkten.Henningelvis skrev:
Edit: Men det är kanske den linjen Skatteverket resonerat efter. Jag har bara svårt att se att den håller på så vis att det rimligen inte går att tvinga fram föreningsdrift enligt samfällighetslagen utan att man har en korrekt förrättad GA.
Redigerat:
Skogsägare
· 18 750 inlägg
Jag vet, jag läste också det. Men jag frågade igen då jag inte är helt säker på att det är så bara för att TS skrev det. Ibland lär man sig successivt om hur saker är ordnade och kan behöva en knuff i rätt riktning för att kolla där.Henningelvis skrev:
Och ibland får sådana som jag äta upp att vi inte trodde på trådskaparen från början.
En enkel lösning kunde ju vara att starta en annan ideell förening som har till syfte att främja fisket i den lokala sjön eller vad man nu kan hitta på. Den borde förhoppningsvis bli godkänd av SKV utan problem. Då får ni organisationsnumret och kan låta den föreningen hantera pengarna för vägunderhållet.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 172 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 172 inlägg
Jag förstår samfällighetslagen så att delägarna av en t ex GA, marksamfällighet, gemensamt servitut o s v kan bilda en samfällighetsförening som förvaltar den för egen maskin genom att kalla till ett konstituerande möte (bildandesammanträde). Styrelsen registrerar sedan föreningen hos Lantmäteriet och den blir då en samfällighetsförening i samfällighetslagens mening.Henningelvis skrev:Om man sedan tittar under avsnittet "Bildande av samfällighetsförening" så står det att "En samfällighetsförening bildas vid sammanträde med delägarna genom att de antar stadgar och utser styrelse" (20§). Sedan följer ett stycke om att lantmäteriet kan hålla i det mötet "om någon delägare begär det". Men det verkar inte vara något krav.
Lantmäteriet prövar lagligheten vid ansökan om registrering och finns det problem så förelägger man föreningen att yttra sig i frågan eller att göra rättelse inom viss tid. Om hinder inte finns mot registrering så för Lantmäteriet in föreningen i samfällighetsregistret och den blir en juridisk person enligt 27 § samfällighetslagen och den kan förvärva rättigheter eller ikläda sig skyldigheter som en samfällighetsförening. Om hinder kvarstår så vägras registrering och det är ingen samfällighetsförening.
Läs sammanfattning här:
https://www.lantmateriet.se/sv/fast...samfallighetsforeningsregistret-sfr/#anchor-4
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 172 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 172 inlägg
Frågan är väl om Skatteverket har rätt eller fel i sak här. Vems är vägen? D v s vem äger den (eller marken som den går på) och vem har formell rätt att bruka respektive underhålla den? Jag tror man får börja där.P Phge skrev:Vi startade en ideell förening, men vid ansökan om organisationsnummer hos skatteverket fick vi avslag med följande motivering:
Skulle det vara så att de fastigheter vars ägare idag brukar vägen inte äger (eller har rätt att nyttja) den samfällt så kan vad jag förstår inte en samfällighetsförening bildas. Detta eftersom dessa fastigheter saknar formell rätt till vägen. Se samfällighetslagen som har strikta och uttömmande kriterier för när lagen ska tillämpas:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Beroende på omständigheterna kan således Skatteverket både ha rätt och fel här. Deras beslut kan överklagas och det kanske är värt det?
Man kan naturligtvis skapa en ideell förening som har det ideella ändamålet t ex "att främja aktiviteter och samarbete för den lokala bygden X utveckling". Denna kan registreras hos Skatteverket. Men formellt förvaltar naturligtvis inte en sådan ideell förening en väg som någon annan enskild eller samfällighet formellt förvaltar enligt samfällighetslagen. Men föreningen kan ju samla in pengar och ideellt stödja förvaltningen så länge de korrekta delägarna är med på det.
Redigerat:
Skogsägare
· 18 750 inlägg
Vilket alltså är samfällighetslagen, om någon undrar.B Bror9 skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 172 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 172 inlägg
Nja, föreningen bildas av delägarna på ett konstituerande möte och den s a s "kröns" till just samfällighetsförening genom ett registreringsbeslut av Lantmäteriet.B Bror9 skrev:
Föremålet för en samfällighetsförening, t ex en gemensamhetanläggning, marksamfällighet o s v bildas vanligen av Lantmäteriet på förrättning.
Man kan tänka sig ett gemensammt servitut som upprättas helt civilrättsligt enligt jordabalkens regler och som sen kan förvaltas av en nybildad samfällighetsförening. Hela processen sker då helt utan förrättning av Lantmäteriet, allt som krävs från myndighetshåll är då ett beslut om registrering av samfällighetsföreningen av Lantmäteriet.
Redigerat:
Liknande trådar
-
Krav på laddstolpe ideell förening?
Laddboxar & Elbilar -
Jäv i ideell förening
Juridik -
Är justeringsmannen i en ideell förening juridiskt ansvarig?
Juridik -
Finns det nån ISP som levererar till ideella föreningar utan att ta ut företagspriser?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Radhus ideell förening, göra om till ekonomisk förening?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.