Byggahus.se

Idé, köparens avtal

1. S
    Medlem · 206 inlägg

skane67

Medlem
    Fick en idé; när man köper hus sker detta i stort sett uteslutande med avtal som tagits fram av säljaren och i stort sett inga förändringar tillåts. Detta der naturligtvis inte oss en chans vid tvist.

Skulle det inte vara en bra idé om någon konsumentförening/organisation gick ihopa och tog fram ett husköparavtal, som sedan varje köpare begärde skulle användas vid köp.

En tanke kan ju vara att sveriges kommuner går ihop och utarbetar ett sådant, som precis som byggfelsförsäkring blir obligatoriskt om man vill bygga i kommunen.

2. M
    Medlem · 122 inlägg

Mustang06

Medlem

Re: Idé, köparens avtal

Mja, den storsta nackdelen blir givetvis att nagra fa som inte vill ha/behover visst skydd anda maste betala for nagot de inte vill ha.

Kanns lite allergisk mot tanken att du som konsument inte skulle fa ratt att bygga dar du vill bara for att du skulle vilja anlita en entreprenor/husleverantor som inte har exakt ratt villkor inskrivna i avtalet - det maste val anda vara frivilligt att kopa?

Men, visst skulle vi val har pa forumet kunna utarbeta ett "avtalsutkast" att ligga under "Ekonomi & Juridik" fliken, sa att den som vill kan ladda ner, jamfora med sin tankta leverantors avtalsutkast och sedan sjalv besluta sig for vilka saker som ar varda att strida for och vad man kan strunta i. Kanske finns det redan sadana utkast nagonstans? Tips, nagon?

3. S
    Medlem · 206 inlägg

skane67

Medlem

Jag håller med att det inte känns särskilt lockande med tvingande regler, men problemet är att de är i princip tvingande idag, eftersom alla hustillverkare använder samma avtal och du som kund inte har några alternativ.

Självklart hade branschen fått acceptera dessa avtal och du hade förmodligen inte sett någon etablerad leverantör eller hantverkare som inte accepterade och godkände dessa.

Anledningen till mitt inlägg är att jag är så trött på att läsa alla dessa förtvivlade kunders mail, där de undantagslöst får ta smällen när något går snett med bygget.

4. M
    Medlem · 122 inlägg

Mustang06

Medlem

Jag ser din poang, men tror att det kan bli problem nar Lisa bara vill kopa en halv leverans och gora resten sjalv, Lennart vill anlita sin egen svager att dra elen, Stina vill bestalla sjalva husleveransen fran en Polsk leverantor etc...

Har alla hustillverkare samma avtal? Jag tycker nog att de skiljt sig pa en del ratt avgorande stallen?

Har nagon erfarenhet av att forhandla inte bara priset, utan detaljer i kontraktsvillkoren? Jag inbillar mig - kanske naivt - att en husleverantor som verkligen vill salja ocksa ar oppen for att diskutera en del av sina paragrafer i kontraktet.

Dock, i enlighet med all affarserfarenhet, visst vore det battre att det fanns latt tillgangligt ett vettigt standardkontrakt som man som kopare kunde modifiera och skicka ut tillsammans med skisser, leveransinnehall och annat till ett antal leverantorer och begara in offerter, sa far husleverantoren borja med att precisera sina undantag fran det man fragar pa, istallet for att man sjalv ska lista ut var fallgroparna finns i leverantorens avtal...

Annars finns val har en affarside - ska inte nagon oppna ett huskoparkonsultbolag, dar man som huskopare kan kopa olika experttjanster - hjalp att satta ihop offertforfragan, hjalp att valja lampliga leverantorer och entreprenorer, hjalp att utvardera olika forslag, hjalp att hitta och upphandla KA, hjalp att bedoma tillvalsbehov/kostnader mm. Det kanske finns arkitektkontor som gor sadant som bisyssla, men jag har inte sett nagot tydligt stalle att vanda mig for att fa kompetent hjalp genom hela processen?

5. K
    Medlem · 66 inlägg

Kantarellen3

Medlem

:)

Jag har haft liknade (nästan exakt) samma fundering.

Jag har pratat med Mårten Lilja (regeringkansliet) på telefon ang fel med byggfelföräkringarna och allmänt hur rutten denna branch är.

Det kommer att "se över" lagen om byggfelsförsäkringarna eftersom regeringen själva är väldigt missnöjda hur den funkar i verkligheten.... frågan är bara hur lång tid kommer det att ta ? och blir det för kunden bättre?

Som du skriver vore det mycket bra ifall det fanns något slags husköparavtal som var kunde på enkelt sätt vara ett en del i alla avtal man gör med huslev/entreprenörer så att ....vid ex fel, fusk, ändringar, avlikelser ifrån de ursprungliga avtal bygglov mm
    På ett lite enklare sätt då med hjälp av jurist,konsult eller sunt förnuft kunde rensa upp lite i den snårskog till juridik som ALLA husleverantörer/entreprenörer gömmer sig bakom i dagsläget.

Det är kostsamt och krävande för familjer ...att behöva gå denna låååånga väg för att få rätt.
    De flesta orkar/vågar inte göra det och det VET alla husleverantörer om.

Varför inte börja "skapa" lite ....ex börja skicka ett dokumet som alla kan hjälpas åt att ändra/komma med synpunkter förslag.
    sen låter vi det cirkulera.
    Kanske kan det bli bra  :)

Mårten Lilja kommer att höra av sig till oss för att ta del av våra erfarenheter, och jag har sagt att det finns såååå många ute i landet som har fruktansvärda erfarenheter med sina nybyggen med småhusleverantörerna och deras gemensama sätt att förmedla husaffärer.

vi kan ju iallafall försöka att komma med något för att bidra till det bättre för kunden,

Och där har Skane67 en utmärkt ide ....låt oss alla hjälpas åt.(det är så husleverantörerna gör ;) )

/R    

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.