5 909 läst ·
48 svar
6k läst
48 svar
Idag börjar amorteringskravet gälla
Sida 1 av 4
På konsumentens sida
· 3 420 inlägg
Från och med idag måste de som tar bolån på mer än halva husets värde amortera.
Du kan läsa artikeln här: Idag börjar amorteringskravet gälla
Du kan läsa artikeln här: Idag börjar amorteringskravet gälla
Medlem
· Stockholm
· 804 inlägg
Blev det något undantag för nyprodukition?
Förstår inte vad problemet med amorteringskravet är.. Att amortera 2% om året är ju ingenting.. Det tar ju 50 år att betala av lånet i den takten.
Medlem
· Stockholm
· 733 inlägg
Och då faller ändå kravet ner till 1% när man kommit ner till 70% belåningsgrad, fortsätter man i den takten tar det väl 70 + 7,5 = 77,5 år om man började med 85% belåningsgrad? Givet att man bara fortsätter amortera i den takten då och inte tar några nya lån på bostaden allt eftersom.SnickareHobb skrev:
Har jag förstått det hela rätt?
Man köper ett hus för 5 500 000
Insatsen på 1 500 000.
Lån på 4 000 000.
Belåningsgrad på 72,73%.
Då tar det alltså 23 månader för mig att komma ner till 70% givet att jag betalar 2% av lånet.
Första amorteringen blir 6 667kr och sista betalningen blir 6 426kr.
Jag tycker inte att det är helt oproblematiskt som SnickareHobb säger att amorteringskravet är.
6000 -7000kr extra i boende kostnad per månad är ju inte något man viftar bort.
Jag personligen gillar amorteringskravet, tycker det är sunt! Men alla som inte gjort bostadskarriär kommer få det ganska tufft om man kommer in bostadsmarknaden på en belåningsgrad på 85%.
Insatsen på 1 500 000.
Lån på 4 000 000.
Belåningsgrad på 72,73%.
Då tar det alltså 23 månader för mig att komma ner till 70% givet att jag betalar 2% av lånet.
Jag tycker inte att det är helt oproblematiskt som SnickareHobb säger att amorteringskravet är.
Jag personligen gillar amorteringskravet, tycker det är sunt! Men alla som inte gjort bostadskarriär kommer få det ganska tufft om man kommer in bostadsmarknaden på en belåningsgrad på 85%.
Tanken är ju exakt det du tycker är problemet. Att det SKA vara problematiskt, annars skulle det inte ha en avkylande effekt.Jonas Kenntoft skrev:Har jag förstått det hela rätt?
Insatsen på 1 500 000.
Lån på 4 000 000.
Belåningsgrad på 72,73%.
Vet inte vad du menar riktigt med ditt svar till mig.stefancrs skrev:
Det jag ville visa är ett exempel på ett inte helt ovanligt husköp i storstäder som en kommentar på SnickareHobb som säger att 2% är ingenting att amortera. Och där i mitt exempel 6000 - 7000 kr amortering per månad troligtvis inte är helt oproblematiskt, om man tidigare amorterat noll.
Men det är ju det som är vitsen, att kyla ner det hela och ändra folks vanor.
Om amortering 2% per år inte var någonting hade det kravet inte haft någon effekt.
Jag har inga problem med amorteringskravet. Hoppas på slopade ränteavdrag också.
Själv amorterar jag redan runt 6000 kr i månaden (frivilligt). Och jag ligger nog på 50% belåningsgrad idag. Anledningen är helt enkelt att jag vill bli kvitt lånet till pensionen.
Det stora problemet är att folk inte planerar att betala bort sina lån. Det är ju det som gör att totala lånen i landet växer. Bankerna lever gott, vanligt folk blir mer och mer skuldsatta och bankerna hjälper rikfolk att skattesmita.
Den dan räntan går upp några procent är det tyvärr många som inte klarar av att bo kvar. Jag menar, har man inte råd att amortera 2% nu när räntan är historiskt låg, så kommer man aldrig att klara en "normal" ränta på 5-6% (och än mindre räntor på 15% eller liknande som vi hade för något tiotal år sedan).
Håller med om slopat ränteavdrag. För en vanlig svensson gör det väl inte allt för många hundralappar per år. Det finns dock en del krösusar som får ränteavdrag på ett antal miljoner varje år. Det var något radioprogram om detta för några månader sedan, då dom undersökt hur mycket folk får i ränteavdrag. Och får man mer än en miljon i ränteavdrag varje år är det klart att man inte vill att ränteavdraget ska försvinna.
Dagens lånehysteri är ett riktigt pyramidspel. Idag kostar en bostadsrätt där jag bor ca 10 ggr mer än de kostade för 20 år sedan. Och tyvärr har inte min lön stigit i samma takt. Och jag antar inte så många andra som tjänade 20 000 kr 1996 tjänar 200 000 kr per månad idag.
Alla förväntar sig att priserna ska gå upp hela tiden, och varje gång en fastighet säljs förväntas den kosta mer än förra gången den såldes. Förr eller senare kommer kraschen och där står en massa stackare med miljonskulder kvar trots att fastigheten redan är såld.
Det stora problemet är att folk inte planerar att betala bort sina lån. Det är ju det som gör att totala lånen i landet växer. Bankerna lever gott, vanligt folk blir mer och mer skuldsatta och bankerna hjälper rikfolk att skattesmita.
Den dan räntan går upp några procent är det tyvärr många som inte klarar av att bo kvar. Jag menar, har man inte råd att amortera 2% nu när räntan är historiskt låg, så kommer man aldrig att klara en "normal" ränta på 5-6% (och än mindre räntor på 15% eller liknande som vi hade för något tiotal år sedan).
Håller med om slopat ränteavdrag. För en vanlig svensson gör det väl inte allt för många hundralappar per år. Det finns dock en del krösusar som får ränteavdrag på ett antal miljoner varje år. Det var något radioprogram om detta för några månader sedan, då dom undersökt hur mycket folk får i ränteavdrag. Och får man mer än en miljon i ränteavdrag varje år är det klart att man inte vill att ränteavdraget ska försvinna.
Dagens lånehysteri är ett riktigt pyramidspel. Idag kostar en bostadsrätt där jag bor ca 10 ggr mer än de kostade för 20 år sedan. Och tyvärr har inte min lön stigit i samma takt. Och jag antar inte så många andra som tjänade 20 000 kr 1996 tjänar 200 000 kr per månad idag.
Alla förväntar sig att priserna ska gå upp hela tiden, och varje gång en fastighet säljs förväntas den kosta mer än förra gången den såldes. Förr eller senare kommer kraschen och där står en massa stackare med miljonskulder kvar trots att fastigheten redan är såld.
SnickareHobb skrev:Själv amorterar jag redan runt 6000 kr i månaden (frivilligt). Och jag ligger nog på 50% belåningsgrad idag. Anledningen är helt enkelt att jag vill bli kvitt lånet till pensionen.
Det är en väldigt bra nivå på din amortering!
Jag håller med, det är helt galet med bostadspriserna.
Jag har inga fakta men med den lägre räntan och högre lån vs hög ränta och lägre lån så tror jag ändå att bostadskostnaden i procent av inkomst ligger ungefär på samma nivå som tidigare?
Däremot så tror jag inte vi kommer se några räntor på över 3-4% på många många många år.
Tror det blir som Japan här, runt noll ränta i decennier.
Tror inte heller vi kommer se högre än Max 3% ränta närmaste 10 åren.
Problemet är att tillgång och efterfrågan styr marknaden, sålänge de är brist på bostäder kommer priserna stiga, framförallt i storstäder. Om än i mindre takt.
Problemet är att tillgång och efterfrågan styr marknaden, sålänge de är brist på bostäder kommer priserna stiga, framförallt i storstäder. Om än i mindre takt.
Jag tycker det är synd om ungdomar som ska köpa sitt första hur/lägenhet. Inte många idag som kan lägga upp mellan 15 - 30% kontant. Håller med HenrikP, det är inte statens ansvar att tala om hur mycket vi ska låna.