Byggahus.se

icke fungerande el golvvärme.

1. F
    Medlem Nivå 5
    Hejsan

Efter lite om o men så valde vi renovera vårt badrum.
    Givetvis tänkte vi lägga in golvvärme, för hur skönt är det inte nu när det är kallt?
    köpte lös slinga..limmade fast den själv enligt anvisningar..inte för tätt o inte för långt från varandra..o sen undvek jag givetvis..runt toalettstolen.
    Sen flöt spacklades golvet, lät det stå i 1½-2 månader sen tänkte jag dra på det..o detta var någon gång i sept när det började bli lite kallare..
    Kopplade själva dosan med displayn, och det är garanterat rätt kopplat, verifierat av en elektriker.
    Men det händer inget!
    Det blir ingen värme, vad kan ha hänt?jag Ohm mätade slingan innan den lades och den var innan för den snäva intervallen som tillverkaren angav!

Nu sitter jag med nytt fint badrum, utan golvvärme o det stör mig nått oerhört.
    Tror ni det kan vara termostaten? jag vet att där är kräm fram till slingan.
    Vad tror ni att sätta en luft termostat som känner av rumsvärmen?i stället för golv termostaten som ligger där idag?att byta golv termostaten innebär jag måste göra ingrepp utanför badrumet o byta den det hållet, men för mig ter det sig som mycket jobb i stället för att koppla ur den o låta den ligga där o koppla in en luft termostat.

All hjälp mottages mer än gärna, för mina ideer börjar sina.

2. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Ohm mät slingan igen!
    Mät spänningen från termostaten då den är "på"

Är det spänning till "slingan" så är den troligen av, ohm mät!

Vad är termostaten ställd på, morsan behövde 27 grader innan hon ansåg att golvvärmen fungerade.

Protte

3. F
    Medlem Nivå 5
    Tack Protte!

ska ohm mäta igen, det har jag inte ens tänkt på
    termostaten har stått i 5 dagar på 35 grader o senast ig år var där 18,9 på golvet :-/

4. H
    Moderator · Nivå 25
    En troligen dum fråga, har du separat jorfelsbrytare till slingan (som kanske löst ut)? Har du en för hela huset så borde du ju ha märkt det.

5. F
    Medlem Nivå 5
    inga frågor är dumma:)

Det har gått så långt att jag tog bort jordfelbrytaren för att räkna bort att den kunde vara boven.
    Så nej jordfelsbrytaren har inte löst, men det är typiskt en sån sak man kunnat missa på

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Då hoppas jga att du satt tillbaka brytaren igen. För om det värsta har hänt, att slingan skadats i samband med inläggningen så finns det risk att hela golvet blir spänningsförande, därför är det så viktigt att ha jordfelsbrytare till ett värmegolv.

jag var inte riktigt med på din beskrivning av golvgivaren, den brukar ju sitta i ett rör som utgår från apparatdosan där termostaten sitter, och går att byta via det röret.

Mät upp din värmeslinga, mät givaren. Givaren är oftast en termistor som skall hålla en viss resistans. Har för mig att det för vissa iallafall är 2,7 kohm ungefär vid rumstemp, kan säkert finnas andra värden också. men är det fel på den så är det troligen antingen helt avbrott eller kortslutning i givaren.

Nackdelen med att köra utan givare är att det kan bli för varmt på golvet så att det spricker.

7. F
    Medlem Nivå 5

Absolut satte jag tillbaks jordfelsbrytaren, men golvet är flytspacklat o spacklet i sig är inte strömförande..ovanpå det ligger fix till plattorna o sist plattorna, det ända jag kan se som leder är om det läcker ner vatten någonstans.
    Golvgivaren sitter ner stucken i ett pvc rör i golvet, igentejpat i ena änden för inte bruk ska komma in.
    Tanken var det ska gå byta, problemet är då får jag ta upp ett hål på utsidan av badrummet, i gipsen för att byta den, så jag tänkte det får vara en sista åtgärd efter jag provat allt.
    Problemet är jag vet verkligen inte var slingan kunde gått sönder, har inte ens trampat på den.

Men mäta golvslingan ska jag göra igen!
    Se vad den säger, är den hel så blir det troligtvis så att jag provar med att koppla bort givaren, köper en rumsgivare som sitter i badrumet fysiskt.
    kopplar den, då tror jag inte det är någon större fara, ska bara ha underhållsvärme, ska jag fortfarande gå på golvet..=)
    tack för svaren, om jag inte sagt de..

8. Tripod
    Medlem Nivå 6
    Förstår inte heller det här med att du måste bryta upp väggen för att komma åt tempgivaren. Som tidigare skrivet så sitter givaren löst i ett rör som går upp till termostaten. Iallafall hos mig. Är inte givaren inkopplad i temostaten? Vad är det för fabrikat på golvvärmen?

9. V
    Medlem Nivå 7
    Kolla så att du har spänning till golvslingan efter termostaten, det sitter troligen ett relä i termostaten och en liten glasrörssäkring. Jag har varit med om att båda har gått sönder i några fall.
    Normalt finns det en rumsgivare i termostaten som man kan välja att använda om golvgivaren inte funkar.

Vilket fabrikat har du på termostat och slinga?

10. T
    Medlem Nivå 1
    Ta dit en elektriker som mäter upp anläggningen, finns även av golvvärme leverantörer utbildade elektriker som om slingan är av kan mäta sig till vart felet är och då behöver du kanske bara plocka upp en platta och laga slingan.

11. T
    Medlem Nivå 1
    Hur gick det? Jag har samma problem. När jag mätte resistansen i kabeln var den oändligt, vilket pekar på avbrott. Min jordfelsbrytare löser också ut efter ett par minuter.