Ica banken eller mäklaren som gjort fel?

18k läst  45 svar

1. JLyck
    Renoveringsnovis Nivå 9
    Hej.

Ingen aning om detta hamnar i rätt forumdel men iaf.

Då vårt lokala bankkontor (Swedbank) kommer stänga så har vi därför valt att byta bank med bolån och allt. Vi tittade då på Ica banken som hade en rätt hyfsad ränta. Ansöker om att flytta vårt bolån på hemsidan. Blir uppringd några dagar senare och behövde komplettera ansökan med utdrag ur lägenhetsregistret och armorteringsplan.

Sagt och gjort. Fixar dom två dokumenten, skickar in. Till min förvåning kunde hon inte godkänna lägenhetsregistret, då det var i Excel-format (vidarebefordrade det jag fick från ordföranden i föreningen). Efter många om och men så verkar hon ha godkänt den. Jag skrev ut det från datorn och tog ett foto. Sen har hon inte nämt något.

Nästa problem (?) är att hon inte kunde använda sig av en 1år gammal värdering som vi gjorde för att höja lånet. Värdet var då 675.000:-. Hon ville att vi skulle värdera om huset. Här kommer kruxet.

Då vi gått lite i tankar om att sälja och köpa nytt hus så har vi haft en mäklare hemma från Fastighetsbyrån, detta var då för ca 2v sedan. Kontaktade honom, han skrev en värdering och mailade den till mig. Värdet var då 700.000:-.

Mailar den till Ica banken. Den blev inte godkänd, pga mäklaren använt sig av ortsprismetoden. Enligt bankkvinnan var han tvungen att motivera varför han satt det värdet han gjort. Ringer då upp mäklaren, han blev förvånad att hon inte kunde godta ortsprismetoden då det enligt honom är den metod man använder. Han skulle iaf skicka över lite dokument imorgon som jag kunde vidarebefordra till Ica banken.

Ringer upp Ica banken igen, nej det går inte säger hon. Blev inte riktigt klok på varför men kort sagt måste jag ta in en ny mäklare som inte sett huset tidigare. Vi hade fastighetsbyrån till förra värderingen också (dock en annan person).

Så vad gör jag? Är ganska sugen på att skita i Ica banken.

Lång tråd, friskriver mig mot felstavningar då jag skriver på mobilen.

2. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 10
    Jag har försökt låna pengar hos banker som saknar lokal förankring, dock inte ICA, men jag har upplevt ungefär samma sak. De är krångliga. Jag tror att det är en barriär för att hålla kunder med högre risk borta.....

3. JLyck
    Renoveringsnovis Nivå 9
    Jag kan absolut hålla med om att de vill hålla borta kunder med högre risk, men då bör de rimligtvis klanka ner på något annat och inte något som en mäklare skrivit under på?

4. Fairlane
    Medlem · Nivå 9
    Jag tolkar det som att lånet är på 500-600' kronor?! Strular Ica-banken så för de summorna så skulle jag kolla på en annan bank, eventuellt ligga kvar i Swedbank även om de lägger ner lokalkontoret.

Får du en dålig ränta så hamnar du en 100-lapp högre än om du får en bra ränta varje månad. Då skulle jag föredra en som har större vana och inte strular så.

• Laddar…
  5. useless
    Självbyggare · Nivå 18
    Svara dom att du inte längre är intresserad och prova en annan bank (eller stanna kvar i den du har).
    Min erfarenhet av lokalt förankrade banker är att det inte spelar någon roll. Det är ändå samma oflexibla regler som tillämpas för alla kunder.

6. JLyck
    Renoveringsnovis Nivå 9
    Får se vad hon säger imorgon när jag fått dokumenten från mäklaren. Blir det fortfarande nej då så säger jag tack för mig.

Men mäklaren i sig har inte gjort något fel i sak?

Lånet ligger på strax under 540 000:- Inga jätte summor att spara på en lägre ränta men många bäckar små. Har förnärvarande en ränta på 2,39%.

• Laddar…
  7. Fairlane
    Medlem · Nivå 9
    Det var en rätt dålig ränta om den inte är bunden på många år.
    https://www.swedbank.se/privat/rantor-priser-och-kurser/bolanerantor/
    Där ser du vad listproset är som man kan förhandla ned. Dock med ett så lotli lån kanske det är svårt att förhandla ned, men rörligt borde du få ner till 2,05% utan att ens pruta. Det borde vara omkring 1500 på ett år, före skattereduktion.

8. JLyck
    Renoveringsnovis Nivå 9
    Snittränta räknar jag nu. Har en del bundet till september på 2,59% och en del rörligt på 2,09 tror jag det va sist.

9. L
    Medlem Nivå 4
    Jag skulle dra efter första krånglet

• Laddar…
  10. T
    Medlem Nivå 1
    Håller med. Krånglar det så här innan ni har fått lån, då kan man undra hur det blir den dagen det bli riktiga problem.

11. N
    Medlem Nivå 2
    En bank som krånglar så mycket för ett så pass litet belopp skulle jag aldrig i livet välja att bli kund hos.
    Allra minst när skillnaden i reda kronor blir så pass liten med tanke på räntan.
    Har man en "fläckfritt" (inga anmärkningar) förflutet och en regelbunden inkomst bör ett bostadslån på 540000 inte vara något problem alls.
    Skippa ICA-banken!

• Laddar…
  12. J
    Medlem Nivå 1
    Har du provat att dra i reglagen på SBAB:s hemsida. Jag tycker det verkar som att de alltid ligger bra till i ränta och min upplevelse är att de strular minimalt. Inget tjafsande, prutande och ”helkundsrabatter”, men fortfarande konkurrenskraftiga räntor. Har haft ett antal lån där och har alltid varit väldigt nöjd. Nu har jag iofs alltid haft boende i och runt Stockholm, och där kanske det är lättare pga antal affärer, omsättning och allt vad det är?

13. JLyck
    Renoveringsnovis Nivå 9
    Precis det vi gör. Vi skippar Ica banken.
    Vi har ett fläckfritt förflutet och stadig inkomst. Nej, strular de redan vid ett sånt här litet belopp så vill vi inte fortsätta då vi funderar på att sälja vårt och köpa ett hus där det kommer landa runt 1,5miljoner.

14. S
    Medlem Nivå 8
    Jag svarar torrt på trådrubriken - vem är det som gjort fel?

Svaret är nog: Ingen.

Eller att det inte ens finns någon riktig fråga.

Varken mäklaren eller banken är någon domstol eller myndighet. De är privata vinstdrivande företag. De räknar och tycker och väljer precis som de vill. Affärsmässigt. Sedan kan de räknar knasigt, men det är deras rättighet och deras problem.

Det ska du också göra. Gå vidare om du inte är nöjd!

Redigerat 11 jul 12:12
    • Laddar…
  15. JLyck
    Renoveringsnovis Nivå 9
    Ansökte faktiskt hos SBAB för 2dagar sedan. Dagen efter jag ansökte så ringde jag upp dom, vi gick igenom vår ansökan. La upp allting, och sen ville de jag skulle skicka in berörda dokument. Riktigt trevlig kille, enligt honom skulle det ta max en vecka förens allt är klart.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: