Nu premiäreldar jag nya V33:an och har gjort några iaktagelser som jag skulle bli jätteglad om ni lämnade synpunkter på...

Inställningar och värden jag fått är följande

Laddtermostat :5
Fläktstopp: :55
Drifttermostat: 95

Primärluft: 5
Sekundär 2

Panntemperatur: 92
Rökgastemp: mestadels 200, topp på 210

Jag genom inspektionsglaset iaktagit att keramiken har spruckit mellan de 2 hålen som det brinner igenom, samt att den undre keramikskålen har en spricka på mitten,.
Fick med ett papper där det stod att sprickbildning i keramiken var helt normalt. Försökte att elda lungt i början, och nu springer jag och petar in nån pinne i taget.

Tycker även att primärluftspjället flackar ganska mycket, och tittar man då i inspektionsglaset ser man att elden har svårt att bestämma om den vill hålla sig över nerdre keramiken eller brinna även under denna...

Veden vill även brinna fortare i bakkant så vedträna står i 45graders lutning efter en stund.....

Så ni calmarägare, känner ni igen er eller har jag problem?

mvh Albinsson

Jag känner igen mig.
Men jag kör på knappa 3 på prim och lite över 1,5 på sek+ att jag har en motdraglucka i skorstenen.
håller ca 220g rökgas nysotad och typ 250-260 innan jag bestämmer mig att sota.

Grov ved tätt travad hjälper att få det att brinna jämnare i pannan även om det gärna vill brinna snabbare längst in i pannan för mig med.

Nu har jag eldat lite drygt en vecka i nya v33an, och börjar känna mig orolig att jag inte ska hitta någon lösning för att få till förbränningen.

Som läget är nu:

-Jag blir inte av med röken ur skorstenen, hur jag än ställer luften, har provat alla lägen och kombinationer primär/sekundär.

-Det brinner en jätte häftigt låga ur inre hålet i keramiken, och knappt någon låga ur den yttre
färgen på lågan är gul med blått i. och efter någon timmes eldning nästan bara blå

-Det blir alltid övertändning i vedmagasinet, det brinner överallt.

-Nedre keramik skålarna (nya tvådelade) blir aldrig röda.

-Lågan går ner i keramikskålen och slår upp längs sidorna, jag upplever aldrig att lågan drar sig framåt, runt den nedre skålen.

-Har varit i kontakt med Trebema som tipsade om att luckorna (framförallt den nedre) kunde vara otät. Detta har jag åtgärdat genom att ta bort brickor så luckan spänns hårdare samt tätat i själva luck-konstruktionen med silikon, Sen har jag gått runt med tändare och känner mig tillfredsställd med tätheten.

Skorstenen mäter nog säkert 13m, och jag eldar med öppen dörr till pannrummet.

Rökgaserna ligger som oftast på 200grader, och panntemp 92grader.

Nu står sista hoppet till en dragbegränsare som jag väntar på att få hem.... Hoppas att det kan lösa mina problem.

Vad tror ni, är jag överkänslig, finns det någon som har något förslag på tänkbar orsak/lösning??

mvh Andreas

Albinsson skrev:
Skorstenen mäter nog säkert 13m...
Nu står sista hoppet till en dragbegränsare som jag väntar på att få hem....
Se bara till att du har en tillräckligt stor dragbegränsare. 13m kan dra rätt bra.

stedevil skrev:
Se bara till att du har en tillräckligt stor dragbegränsare. 13m kan dra rätt bra.
Min rörkrökare ska ha beställt den som trebema säljer, den hoppas jag är dimensionerad rätt?

Tror du att dragbegränsaren löser mina problem?

Kanske du har för bra drag?
När du fått monterat motdragsluckan kanske det blir bättre?
Jag har lite högre rökgastemp än dig.
Jag tror du har sekundär lite för mycket öppen. Tror du ligger och släpper igenom för mycket luft.
Ställ prim på nästan 3 och sek på 1,5.
Tänd en rejäl och bra tändbrasa, vänta i typ 40 min och lägg i ilägget först när det inte är så mycket glöd kvar.
Försök att få ilägget bra och tätt travat, (jag vet, skitsvårt, men ibland lyckas det :))
Det är viktigt att ilägget travas så att det understa vedträt aldrig hakar upp sig på de överliggande, Det får inte bli så att ilägget, när det brinner bort underifrån, bildar en bärighet typ en gammaldags stenbro. Brukar hjälpa om man lägger vedträna i mitten av pannan först och sedan fyller ut mot sidorna.

Vänta i typ 2,5 timmar innan du öppnar pannluckan, rör inte spjällen under tiden.
Öppna inte luckan hela tiden, då får elden lättare fart och fäste i vedhögen.

I min panna brinner det också snabbast längst in och elden är intensivast i keramikhålet som är längst in i pannan. Ilägget blir ofta först borteldat längst in. Gläntar man på luckan så brukar det brinna i hela ilägget, speciellt om det gått typ 1,5-2 timmar eller nåt. Men ibland, om ilägget lyckats bra så kan den översta veden vara helt obränd ända tills slutet av eldningen.

roke skrev:
Kanske du har för bra drag?
När du fått monterat motdragsluckan kanske det blir bättre?
Jag har lite högre rökgastemp än dig.
Jag tror du har sekundär lite för mycket öppen. Tror du ligger och släpper igenom för mycket luft.
Ställ prim på nästan 3 och sek på 1,5.
Tänd en rejäl och bra tändbrasa, vänta i typ 40 min och lägg i ilägget först när det inte är så mycket glöd kvar.
Försök att få ilägget bra och tätt travat, (jag vet, skitsvårt, men ibland lyckas det :))
Det är viktigt att ilägget travas så att det understa vedträt aldrig hakar upp sig på de överliggande, Det får inte bli så att ilägget, när det brinner bort underifrån, bildar en bärighet typ en gammaldags stenbro. Brukar hjälpa om man lägger vedträna i mitten av pannan först och sedan fyller ut mot sidorna.

Vänta i typ 2,5 timmar innan du öppnar pannluckan, rör inte spjällen under tiden.
Öppna inte luckan hela tiden, då får elden lättare fart och fäste i vedhögen.

I min panna brinner det också snabbast längst in och elden är intensivast i keramikhålet som är längst in i pannan. Ilägget blir ofta först borteldat längst in. Gläntar man på luckan så brukar det brinna i hela ilägget, speciellt om det gått typ 1,5-2 timmar eller nåt. Men ibland, om ilägget lyckats bra så kan den översta veden vara helt obränd ända tills slutet av eldningen.
Jag har provat sänkt sekundären som du beskriver, visserligen under drift. Och då har lågan plötsligt försvunnit, känns lite läskigt som att det snart ska bli en smäll, därför har jag öppnat upp den igen, Jag har som sagt provat alla möjliga kombinationer på luften. Och har förståelse för det där med att man inte ska öppna luckan i tid och otid. Det har jag försökt hållt mig ifrån. Men det hjälper inte, låter jag det brinna i 2timmar, och sedan rycker upp luckan lite snabbt, så ser jag att det brinner i hela traven,
Sen det där med att trava, jag är medveten om det, och försöker på alla sätt och vis trava "rätt".
Tändbrasa försöker jag göra ordentlig, men inte 40min... Känns inte som jag har tålamod och tid. 20min har jag nog hållt mig men....

Hur ser det ut på andra v33or.

Ska undre keramiken vara röd?

Och ska man se lågan dra sig runt den skålen i framkant?

tack så länge

Ärligt talat är det lite svårt att se att den nedre keramiken lyser rött.
I början när jag, antagligen som du gör nu, låg på knä och oavbrutet tittade i siktglaset, kunde jag tycka att keramiken ibland var ljusröd.
Däremot är den övre keramiken alltid rödglödgad när man rör om i och tittar under glöden efter en eldning.
När pannan brinner som intensivast, typ straxt efter ilägget efter tändbrasan, så brukar elden brinna ner runt undre keramiken och vidare in under. I övrigt så brukar inte synlig eld svepa runt kanten hela tiden, i allafall inte när jag eldar. Men för det mesta, under hela eldningen, så lyser det mer eller mindre som en sol i siktglaset om man släcker lyset i pannrummet.

Jag märker tydligt att temperaturen utanför siktglaset blir "hettande" när förbränningen är bra. oftast så blir den det om inte sekundären är för mycket öppen, tycker jag.

Redigerat:
_ap_
Albinsson skrev:
Hur ser det ut på andra v33or.

Ska undre keramiken vara röd?

Och ska man se lågan dra sig runt den skålen i framkant?

Vet inte på en Calmar men på en ETA är undre keramiken vit/gul.

Övertändning är nog att räkna med på en panna som inte är styrd,
på lambda pannor är primären i det närmaste stängd när pannan
är igång(brinner bra).

Hur tänder du i pannan? Kolla i tråden "Hur tänder ni era vedpannor"
http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/59719-hur-taender-ni-era-vedpannor.html#post796764

Där finns det mycket tips på olika sätt att tända på.
Så här brukar jag göra. (observera volymen på tändbrasan)

roke skrev:
Det var ett tag sedan, men efter trådstarten om den optimala förbränningen blev jag sugen på att höra om det finns några nya tipps på hur ni snabbast kommer igång med förbränningen.
Efter mitt första inlägg i denna tråd så har jag inte ändrat min tändning så mycket.
Jag dammsuger inte pannan längre, jag tröttnade på det och nu borstar jag bara ut askan som finns kvar i nedre skålen.
Sen använder jag grov ved på direkten nuförtiden.
Jag har uppdaterat med några bilder på hur jag gör när jag tänder.
Sista bilden är ilägget till tändbrasan.
(Det är omvänd förbränning i pannan.)

Stora gasflaskan är perfekt.
På sommaren kör jag den till grillen och på vintern tar jag fram stora munstycket med slang för att tända i pannan.

• DSCF4921.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCF4922.JPG
    Skapa konto
  • DSCF4924.JPG
    Skapa konto
  • DSCF4925.JPG
    Skapa konto
I detta nu gör jag ett nytt fösök.

-Ordentlig tändbrasa i 40min
-Prim på 3 och sek på 1,5 - 2 (Trebema glömde klistermärket där så det är lite osäkert)

Ladda i fulla pannan för ca 20min sedan, (alltså det har brunnit i ca 60min med tändbrasan.

Lågan är ganska "stor" och drar sig liksom runt den nedre keramiken. Jag tycker att den är lite förmycket åt "orange" om man ska följa sveno´s fina guide.
Röken ur skorstenen är fortfarande där, och under slutet av tändbrasan tyckte jag att den var ganska vit och ca 5-10m lång. Nu tycker jag att den är något gråare (5-10m). Men jag ska låta det vara en stund till så får vi se

uppföljning kommer

Albinsson skrev:
I detta nu gör jag ett nytt fösök.

-Ordentlig tändbrasa i 40min
-Prim på 3 och sek på 1,5 - 2 (Trebema glömde klistermärket där så det är lite osäkert)

Ladda i fulla pannan för ca 20min sedan, (alltså det har brunnit i ca 60min med tändbrasan.

Lågan är ganska "stor" och drar sig liksom runt den nedre keramiken. Jag tycker att den är lite förmycket åt "orange" om man ska följa sveno´s fina guide.
Röken ur skorstenen är fortfarande där, och under slutet av tändbrasan tyckte jag att den var ganska vit och ca 5-10m lång. Nu tycker jag att den är något gråare (5-10m). Men jag ska låta det vara en stund till så får vi se

uppföljning kommer
Och nu har det brunnit lite drygt 1 timme efter att jag lagt pannan full...

Resultatet: Till en början väldigt positiv, lågan blå-genomskinlig och både övre och undre keramiken glödgande röda.
Rökgaserna har stigit till 230grader (annars har det varit 200...
Tyvärr är det ganska mycket rök i skorstenen fortfarande,
och jag snabbgläntade på luckan och såg att hela brasan var övertänd och det var viss glöd/låga ända upp på toppen..... :confused:

Låter ju inte som du har underförbränning... Du har inte halvstopp i skorstenen (fågelbo eller tegelsten som fallit ner), fel på fläkten eller dyligt?

PS 40min tändbrasa är sjukt långt på en modern panna, men såklart, när man felsöker så kan det ju vara bra att ta till med råge.

Att det ryker ur skorstenen är väl inget konstigt så här års. Eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.