Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

I vilken ordning, gipsning/innerväggar

1. M
    Medlem · Skåne · 156 inlägg

Metroid

Medlem
    Jag håller på att renovera vår ovanvåning i 1,5-planshus.

Har isolerat, glesat och dragit el.

I vilken ordning ska jag göra fortsättningen? Det som ska göras är att gipsa tak, snedtak och vägg samt regla upp för innerväggar för barnens rum samt badrum.

Min tanke var att gipsa hela taket och snedtaket först för att därefter sätta reglar i tak och golv för att bygga innerväggar.
    Men räcker det att fästa den övre regeln i taket genom gips + gles (45 mm i tak, 28 mm i snedtak)?

Eller bör jag sätta reglarna i taket redan nu, innan gipsning? Och sedan gipsa runt dem så att säga?
    Men detta känns spontant mer bökigt...

Alla innerväggar kommer inte hamna precis vid bärande takstolar, så oavsett kommer jag få nöja mig med att fästa dem mot glespanel.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20181025_165844.jpg

2. kulle
    Medlem · skåne · 1 969 inlägg

kulle

Medlem
    (y)

3. X
    Medlem · Skåne · 2 742 inlägg

xLnT

Medlem
    Jag hade också gipsat taket först, måste ju vara betydligt smidigare.
    Lycka till!

4. M
    Medlem · Skåne · 156 inlägg

Metroid

Medlem
    Det blev tak först och snedvägg sen, så tar vi innerväggar sedan. Vi skippade dock att sätta plåt i gipsskarv, får hoppas att det räcker med spackel - våtrumslimmad pappremsa - spackel och sedan ev ngn mikrolitduk.

Ganska stor skarv på sina ställen mellan tak och skedvägg då det var svårt att ta hänsyn till alla vinklar och kapningar av skivor. Blir nog att börja med grovspackel för att fylla ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.