Byggahus.se

I vilken ordning.. (drän, tillbygge, gräva ur

1. Björn Barrögård
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag funderar på i vilken ordning jag ska göra mitt projekt eller flera projekt som det känns som.

Hus från 1944 med källare. Entréplan ungefär 1,20 upp i luften.(Källare under med många fönster som ska bytas, nära vägen dessutom för tillgång till ränna för betongbil?)
    * Det ska dräneras.
    * Det ska förlängas/byggas ut i 3 plan(källare, entré och övervåning)
    * Det ska grävas ur befintlig källare(isolerad betong"platta" med lera under) Kommer ej gräva längre ner än källarväggen.

Min tanke är att
    1. Gräva ur för tillbygge. (5*7m)
    2. Öppna i källarväggen för att enklare kunna köra ut allt "bös" från utgrävning med skottkärra för att sedan ta bort skiten med större grävare. (ORO: Vågar man gräva ur alla rum innan man lägger singel, isolering, golvvärme/betong?) (ca 60kvm)
    3. Gjuta platta för tillbyggnad - Mura källare.
    4. Dränera hela huskroppen inkl tillbygge.
    5. Bygga upp golvet i källaren med singel, isolering och golvvärme/betong.
    6. Bygga färdigt tillbygge i två våningar samt sätta ny träfasad på hela kalaset.

Min fråga: Tror ni det funkar att göra så här?

Mvh Björn

2. B
    Husägare · Nivå 7
    Det första du bör göra är att ta reda på hur grundläggningen på befintligt hus ser ut. Det är inte ovanligt att hela bottenplattan är en del av grunden när man grundlägger direkt på lera(beror på lerans egenskaper). Skulle det vara så är det inte en bra idé att bila ur källaren då hela huset riskerar sättningar. Är huset inte dränerat tidigare så riskerar man även sättningar om man nu väljer att dränera.