Byggahus.se

i vilken längdriktning?

1. D
    Medlem · 109 inlägg

dajaskazal

Medlem
    Hej! Bjuder på dagens kanske dummaste fråga. :D
    Vi håller på och gör iordning en gäststuga (ett enda stort rum + badrum, sammanlagt 28 kvm) och har spikat innertaket "på tvären" (pärlspont). Eftersom det inte kommer att bli hårt slitage + att vi vill hålla kostnaderna nere har vi bestämt att lägga in klickgolv. Nu till min undran: nog ska väl golvet läggas i samma längdriktning som innertaket, dvs på tvären?
    Vi har lagt ner ganska mycket arbete på stugan: isolerat golvet, som från början var betong, gipsskivor på väggarna, nytt innertak, installerat vatten + avlopp och fått ett jättefint badrum, nya fönster + ytterdörr och har nu kvar att lägga golvet, sätta in köket samt lite el.

2. R
    Medlem · 250 inlägg

RenoVera

Medlem

Re: i vilken längdriktning?

Hej,
    Lägg det längs ljusriktningen.

// Fia

3. lier
    Medlem · Västerbotten · 1 346 inlägg

lier

Medlem

Finns inga dumma frågor bara dumma svar. ::)
    I vårat nybygge så kommer paneltaket att ligga på tvären och golvet på längden. Tror inte att det är något man tänker på. Har då inte ens tänkt på det förrän jag läste ditt inlägg ;D Huset vi bor i nu är tvrummet och golvet lika men i övriga utrymmen så är det åt olika håll golvet och taket. Tror att du kan sätta upp det precis som du vill.

4. M
    Medlem · 185 inlägg

mikkat

Medlem

Normalt lägger man det i ljusets riktning, men egentligen så kan man ju göra vilket som, bara det känns ok.

Ni måste ju tyckt att taket blev bäst så son ni spikade upp det, då torde väl golvet också bli det.

/M

5. Linska
    Medlem · 1 217 inlägg

Linska

Medlem

Jag skulle ha lagt golvet på tvären, för att få samma längdriktning som taket.
    Var i dagarna och tittade på ett nyrenoverat sovrum där ägarna hade lagt golv och tak åt olika håll och jag måste säga att det störde mitt symmetriöga. (fast resten av sovrummet blev jättemysigt!)

6. S
    Medlem · 86 inlägg

skogshydda

Medlem

Har samma "bekymmer" men vi kommer nog lägga parketten i samma håll som taket dvs på tvären. Jag kan inte för allt i världen tänka mig att det blir snyggt om man lägger det åt olika håll men det kanske beror på vilket slags tak man har ::)?

7. lier

lier

Medlem

tog en bild på där vi bor nu så ser man hur det ser ut med olika riktningar

8. lier

lier

Medlem

och en till

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.