Byggahus.se

I väntan på bygglov...

1. Marelb
    Medlem · Stockholm · 293 inlägg

Marelb

Medlem
    Denna väntan är ganska så jobbig... och vi har knappt börjat än... Just nu väntar vi på nybyggnadskartan som vi har beställt och som skulle ta en månad. Det har väl gått ett par veckor nu... Sedan är det 10 veckors väntetid på bygglovet. Tänk om det krånglar också!? Vi som inte vet vart vi ska placera garaget riktigt... Och sen 20 veckors leveranstid på huset... Ursch... Men det är väl värt all väntan! :)

2. C
    Medlem · 83 inlägg

christi

Medlem

Re: I väntan på bygglov...

Jodå det är värt besväret men det tar tid. Vi ritade huset själva så vi fick rita om ritningarna 5 gånger innan bygglovet accepterades. Vi har flyttat runt vårt garage 3 gånger - men till slut så.

3. J
    Medlem · 395 inlägg

jimata

Medlem

Jag tycker att du ska kontakta kommunen och be om ett möte. Där kan ni diskutera vad ni får och inte får göra och även få tips och råd i olika frågor. Ni kan då lämna in en ansökan som stämmer med det ni kom fram till på mötet och handläggningen borde då gå mycket fortare.

4. C
    Medlem · 83 inlägg

christi

Medlem

Jo det är vettigt att veta reglerna. I vårt fall försökte vi lägga garaget närmare grannen med tillstånd vilket vi inte fick. Då flyttade vi det till andra sidan, då den grannen sade nej, då satte vi ihop huset med garaget etc etc. Men bäst att ta reda på vad för regler som gäller för er tomt.

5. Marelb
    Medlem · Stockholm · 293 inlägg

Marelb

Medlem

Sådana möten brukar väl inte vara gratis heller vad jag förstått, eller? :-/ Problemet med vår tomt är att vi har prickad mark till vänster och vill då placera garaget till höger om huset. Det bästa borde bli att sätta ihop garaget med huset. Risken är annars att det inte får plats om man sedan ska ha minst 4,5 meter till grannen. Det billigaste borde bli att ha huset så nära den prickade marken som det bara går eftersom tomten också är en sluttningstomt. Till höger sluttar det mer och då blir det ju dyrare med grund och allt. Tja, får se om vi ska boka möte då ::)

6. J
    Medlem · 395 inlägg

jimata

Medlem

Sådana möten är gratis. Det ingår i den skyldighet som myndigheter har att informera allmänheten.
    Boka ett möte så fort som möjligt!

7. C
    Medlem · 83 inlägg

christi

Medlem

Jag rekommenderar nog också att boka ett möte. Olika kommuner ställer sig olika till att bygga på prickmark etc. De ser bl a på vilka olika möjligheter ni har att placera huset, helst skall det vara helt inom alla linjer. I vissa fall dock kan de medge avvikelser men det är väldigt olika beroende på var ni bygger. I Stockholm där vi bygger fick vi veta att det är näst omöjligt att få bygga på prickmark och att det krävs okeyande från granne att bygga närmare än 4,5 m. Visserligen var maken inne på att ha separat garage och hus men jag tycker nog att ihopbyggt garage och hus som det nu blev är bättre, både utseendemässigt och praktiskt. Vår tomt är inte alltför stor och att ha garaget i direkt anslutning till tomten blev en bra lösning. Sedan löpte ju våra grannar amok vad gällde att få bygga närmare än 4,5 m så det vara lika bra att acceptera linjerna.

8. C
    Medlem · 83 inlägg

christi

Medlem

Glömde säga, ni har väl detaljplanen och vet hur ni får bygga. Om ni då väljer att håller er inom linjerna och andra angivna regler exv höjd och sånt och bygger ett hus som är "normalt" för området är det sällan det blir problem. I vårt fall försökte de även att propsa på rött tak då de ansåg att området, som är relatigt gammalt, mestadels består av det. Så var det dock inte när jag tittade runt utan vart och varannat hus hade olika färger på sina tak. Ett litet samtal till stadsbyggnadskontoret och befintligt bygglov ändrades till det vi vill ha. Nybyggnadskartan gick inte heller igenom vad gällde att vi ritade den själv utan vi skickade till slut efter den digitalt och då gick det vägen. Men jag ringde faktiskt de som upprättar nybyggnadskartan och frågade snällt på ett ungefär när jag kan vänta mig den och om det finns någon möjlighet att påverka att man kan få den lite tidigare etc etc. Vips så hade jag den i handen. De jobbar inte snabbt men några korta trevliga samtal gör att de liksom plockar fram den i högen och då hamnar den liksom lite längre fram.

9. D
    Medlem · 233 inlägg

Dahlino

Medlem

vi väntar oxå på bygglov o jag undrar nu när du säger att ni fick rita om huset 5 ggr. hur blev det m bygglovsavgiften då? fick ni betala den 5 ggr!!??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.