Byggahus.se

I teorin är jag emot solpaneler

1. A
    Byggveteran · Skåne · 718 inlägg

Argastesnickaren

Byggveteran
    Alla fel är ju inte farliga, vissa saker är bara bagateller som givetvis ska rättas till.
    Drar vi samma sak gällande bilar så blir 17 procent av alla 3 år gamla bilar underkända på besiktningen vilket innebär att jag aldrig skulle våga sätta mig i en bil igen;);)
    Tänk att åka 110 km i timmen i något som är så osäkert!!!!
    Finns rätt så många hus med installerade solceller och ändå så brinner faktiskt hus upp utan några solceller på taket.
    Så fort något nytt händer så kommer alla tidningar skriva för att locka läsare.
    Samma sak med elbilar, dom brinner som f_n enligt många men enligt all statistik inte så ofta.

2. A
    Medlem · Stockholm · 1 230 inlägg

Arnodt

Medlem
    i jehus lista på länkar
    Expressens bild till sin artikel om att solceller brann på ett tak till en maskinhall, hade tagit ett foto från en enfamiljsvilla som brinner, men som troligen inte hade haft solcellspaneler på taket, utan kanske stearinljusstake som glömts tänd. De hade nog inget foto på någon maskinhall med solceller som brann, eftersom väldigt sällsynt att solceller brinner.

Däremot brinner det emellanåt i enfamiljsvillor som saknar solceller på taket.

Redigerat 13 jun 19:35
    • Laddar…
  3. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 7 834 inlägg

pacman42

Medlem
    Artikeln i tidningen elektrikern skrev ju att det var farliga brister i var tredje solcellsanläggning. Och det var det jag syftade på, försök bortförklara det om du kan...

4. A

Argastesnickaren

Byggveteran
    Som man frågar får man svar.
    Om en journalist frågar kan detta vara farligt så blir svaret ja.
    Allt kan vara farligt.
    Men nu är det frivilligt att köpa solceller så passar det inte dig så slipper du;)
    Återigen så 17 procent får underkänt på besiktningen för 3 år gamla bilar.
    Samma fråga där, är det en farlig brist med så många underkända bilar????
    Har du slutat att köra eller åka bil???
    Bortförklara det!!!

5. pacman42

pacman42

Medlem
    Baserat på vilka reparationer jag gjort på mina bilar så har de enda saker som skulle kunnat leda till underkänt på besiktningen varit trasiga lampor, fastrostade löstagbara dragkrokar och skador i bromskivorna (spår). Ingen hinner ens slita ned däcken på tre år. Knappast att jämföra med farliga elfel på en solcellsanläggning.

6. A

Argastesnickaren

Byggveteran
    Så alla fel på bilar är ofarliga trots att dom blir underkända och alla på en solcellsanläggning är farliga??
    Jag skrev ju precis att givetvis ska fel rättas till både på bilar och hus;)

7. pacman42

pacman42

Medlem
    Nej, jag syftade på att felen på bilarna är slitageproblem, inte fel gjorda av montören. Inte riktigt samma sak. Hade man haft besiktning av solcellsanläggningar efter tre år och man då hittat ett antal problem som uppkommit efter installationen så hade det varit jämförbart. Vad man säger är att var tredje solcellsanläggning har farliga fel redan när den är färdigmonterad.

Om man skall gissa vad det är för fel så finns nog alla dessa i listan:
    - klämda kablar
    - dåligt fastsatta kablar
    - dåligt hoptryckta kontakter
    - ej dubbelisolerade kablar
    - ej dragavlastade kablar
    - ej väderbeständiga kablar

Och säkerligen en hel del till. Dvs, en blandning av problem från tillverkning och montage.

8. M
    Medlem · göteborg · 146 inlägg

mtmmtm

Medlem
    Jag skrev ju solkraft. Kärnkraft hade krävt mindre yta, men det är inte ett förnyelsebart energislag (det kräver tillskott av energi för att fungera).

9. M

mtmmtm

Medlem
    I en marknadsekonomi så vinner det som är billigast. Det som man bör fokusera på är att skapa en marknadsplats som kan utmynna i lågt pris och säker elförsörjning. Lösningen är inte att säga att kärnkraft är den enda lösningen.

10. M

mtmmtm

Medlem
  11. M

mtmmtm

Medlem
    Jag har aldrig förnekat att vinden blåser olika varje dag. Däremot har jag sagt att problematiken minskar ju mer man bygger ut överföringskapaciteten. Ygeman ger jag inte mycket för (han har kanske blivit personligen mutad?). Han uppmuntrar till ett helt felaktigt beteende (morot utan piska).

12. M

mtmmtm

Medlem
    Tja, en Chalmersring är ingen garanti för att inte bli en sängvätare.
    Konsekvenser saknas helt när man skriver inlägg på ett anonymt forum ;)
    Jag kämpar på så gott det går med mina usla förutsättningar:

13. M

mtmmtm

Medlem
    Det alternativ som ligger mig närmast är nr.1 (Du har nog felciterat mig lite, då videon jag publicerade föreskrev överinstallation av kapacitet med 2-3 ggr). Det framgår ganska väl av den videon vilken mängd av produktion gav den lägsta kostnaden. Det var 2-3 ggr. Det är mycket möjligt att en annan faktor av överproduktion vore mer ekonomiskt fördelaktig i Sverige.

14. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 336 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Det gör solkraft också. Det kräver tillskott av sol. Men visst, jag ger dig att solen lyser utan att vi behöver göra något.

Nej, i en marknadsekonomi kan lika gärna den mest ondsinta monopolisten vinna. Titta på vad som hände i USA under andra halvan av 1800-talet och början av 1900-talet med t.ex. Standard Oil, Bellmonopolet, US Steel med flera. Det finns gott om exempel på kartellbildning, ren utslagning och så vidare. Även på andra platser än USA.

Lågt pris och säker elförsörjning går sällan hand i hand. Speciellt inte när man tvingas använda lösningar som inte passar för miljön de ska installeras i.

Det är säkerligen en komponent i det, inte tu tal om det.

Nja, du har sagt att man behöver lagring för max 1-3 dagar. Det är helt enkelt fel (om man vill att det inte ska bli mörkt och kallt då). Problematiken minskar med utbyggd överföringskapacitet, det är alldeles riktigt. Där är problemet tyvärr att vårt elnät är byggt för en centraliserad produktion och distribution, inte för en distribuerad produktion. Det kräver en helt annan kapacitet i nätet och det är inget man kan vifta bort. Kostnaden för detta bör bokföras på vindkraftens konto om man vill att de verkligen ska stå för sina kostnader och inte vara subventionerade.

15. pacman42

pacman42

Medlem
    Nej, det handlar om att de inte har tillräckligt kraftig elöverföring för att ta emot (importera) så mycket energi.

Om man har ett elnät som bygger på att energin förbrukas ungefär där den produceras, då krävs det enorma investeringar för att kunna flytta runt energin mellan olika delar av landet.

Sverige har haft den förmågan redan från början då vi har producerat el i ena landsänden och sedan flyttat den till andra änden för att förbrukas. Vi byggde sedan ut kärnkraften för att kunna producera el även i söder (vi var ju delvis oljeberoendet där innan detta gjordes).

Att bygga elnät för överföring tar många år...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.