Byggahus.se

I akut hjälp med kunskap om att svetsa i armeringsjärn, har aldrig svetsat!!!

1. F
    Medlem · Västra götaland · 5 194 inlägg

fsn

Medlem
    Dom ser extremt najade ut.

Jag var tvungen att provelda på en frigolitbit. Släppte röda stora svetsdroppar rakt ner i cellplasten från låg höjd. Smälte ner en ordentlig grop men började inte brinna hur jag än bar mig åt. Dropparna var större än det är möjligt med svetssprut. Fick fyr på den efter ett tag med gasolen och den brinner då lite bättre än bra.

Inget direkt svårt att släcka men frågan är hur mycket som smälter bort innan man hinner reagera. Kan konstatera att det troligtvis inte är helt lätt att få fyr på men att man får vara på tå om det händer. Får se hur jag gör, om det funkar med najning eller om jag eventuellt kan svetsa det på ett par längsgående järn utanför formen eller om jag svetsar ändå med en stor svetsfilt i voten.

2. P
    Medlem · Dalarna · 3 303 inlägg

Pagno

Medlem
    Jag ställde frågan till mina gamla "gjutkillar" om din fråga, det första de sa var att det räcker med att najja, ingen svetsning är nödvändig eller så tyckte de att du skall använda någon sorts distanser för att bara hålla armeringen fixerad vid gjutningen, vet dock inte vad för sorts plastdistanser de talade om.

Svetsa går bra enligt en svetsare på ABB, kräver dock mycket tid och kunskap samt brandfilt klipps som en kam och läggs runt järnen, de få loppor som smiter under filten skall inte vara något problem att ta hand om. Han undrade om din konstruktion, kan du inte hälla sand eller torrt bruk runt järnen innan du svetsar, det kunde också lösa problemet enligt han. Jag vet inte, kanske det inte blir bra om man häller i färdig betong på det.

Eller så hade det varit bäst om jag inte skrev något alls.
    Ha det gott och lycka till med bygget.

Mvh P-A

• Laddar…
  3. F

fsn

Medlem
    Behöver inte klippa nån brandfilt. Det är fri access under så det är bara att breda ut en stor svetsfilt mellan armering och cellplast. Det kluriga är att få tag i en svetsfilt med kort varsel utan att göra personlig konkurs. Sista utvägen är en brandfilt från Biltema för 139 spänn.

• Laddar…
  4. S
    Anonym

SBH

Anonym
    är det fri acess mellan armering och cellplast. då måste du fixa mer distanser

• Laddar…
  5. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 15 134 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Funkar lika bra med en masoniteskiva som brandfilt om du nu har platsen under

• Laddar…
  6. F

fsn

Medlem
    Eller hur.... för att vrida upp ett par distanser tilfälligt måste ju vara helt uteslutet. SUCK.

Jag har format, armerat och gjutit ganska mycket tidigare. Både simpla plattor och broar.

• Laddar…
  7. F

fsn

Medlem
    Måste vara nåt mjukt. Det skall i och ur också.

8. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 15 134 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Ah, trodde du kunde skjuta in en skiva från sidan.

En ullfilt och lite alu-folie då? :D

• Laddar…
  9. S
    Anonym

SBH

Anonym
    då borde du kunna mera än vad du gör

• Laddar…
  10. F

fsn

Medlem
    Du har inte en aning om vad jag vet eller inte vet.

• Laddar…
  11. S
    Anonym

SBH

Anonym
    inte bli bitter. ta åt dig av råd istället

• Laddar…
  12. F

fsn

Medlem
    Exakt vilka råd? Jag frågade efter erfarenheter av svetsning vid cellplast där jag fått en del bra input men du tjatar om kemankare som aldrig har varit aktuellt eller godkänt av leverantören.

• Laddar…
  13. S
    Anonym

SBH

Anonym
    bara kommit med det förslaget. kemankare är starka.
    du får göra precis som du vill.

• Laddar…
  14. F

fsn

Medlem
    Jaha, jag trodde att jag var tvungen att göra som du säger.... Det har varit ganska tydligt hela tiden att kemankare inte är är en godkänd metod och därför inte aktuell. Jag har inte heller efterfrågat nåt råd om det öht så vänligen bespara mig din personliga åsikt om kemankares vara eller inte vara i det aktuella fallet för det vet du troligtvis inget om.

• Laddar…
  15. S
    Medlem · Skåne · 196 inlägg

schmakita

Medlem
    Varför anlitar inte TS en byggfirma som kan det här med att naja armering och gjuta? Då blir det bra med all isolering intakt.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.