Byggahus.se

I akut behov av hjälp med värmegolv!

1. W
    Medlem Nivå 1
    Om två dagar flyttar jag till mitt första hus ;D Jag ska nästan genst börja riva ut det nuvarande köket och renovera från början. Jag ska lägga klinkers och den stora frågan är om jag ska lägga golvvärme, och i så fall vilket?
    Jag har försökt läsa mig till lite info på nätet, men är fortfarande inte klar över vad man "ska" välja, men lutar nog åt vattenburet i alla fall.
    Jag vet inte hur vad det är för golv under parketten, men huset är 1 1/2plans med källare. Byggår 1932 och har sten/torpargrund om det kan vara till nån hjälp.

Har tittat lite på Wirsbo och LK, och har sett att de har färdiga system till salu, men också PE-X-rör. Vad är detta? Det står att de kan användas till värmegolv, men vad skiljer dessa åt? Lägger man det själv? Blir det billigare?
    Köket blir ca. 24m2 - ytan köket upptar.

Snälla, hjälp mig med detta någon?!

mvh Wiking

2. W
    Medlem Nivå 1

Re: I akut behov av hjälp med värmegolv!

Ingen här som kan något inom detta området?

Alla tips och råd är mycket välkomna!

mvh Wiking

3. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

Surfa till Wirsbos hemsida. Ladda ner broschyren om hur du förlägger golvvärme. Det som står här gäller oavsett om du väljer att arbeta med Wirsbo, Roth, LK eller någonannan.

1. Har du redan vattenburen värme i huset tycker jag det är självklart att du lägger golvvärme.
    2. Det spelar mindre roll om du väljer Wirsbo, LK eller ROTH (eller någon annan stor). Det är sättet att förlägga rören som är intressant.
    3. Om du skall ha klinker på golvet måste du tänka på golvets bärighet. Detta påverkar valet av förläggningssätt.
    4. Sök här på forumet. Det har skrivits spaltmeter om detta. Bra sökord kan vara "glespanel" och "spårad spånskiva".

4. Q
    Medlem Nivå 5

Titta under "Värme, vatten, Ventilation" här på forumet där finns det många frågor/svar rörande värmegolv

5. Sweli
    Medlem Nivå 10

Vi har installerat Nereus på övervåningen och är väldigt nöjda.

Nereus ägs av Wirsbo i Finland. Där har de 90% av marknaden.
    Nu har den börjat att säljas i Sverige.
    Den är billigare att installera än Wirsbo.