Jag skulle vilja utnyttja denna del av tomten bättre. Det skulle då att göra plant för båt eller husbilsförvaring eller ett framtida attefallsgarage.
En firma sa att spränga blir billigast även med besiktning av alla hus runtikring.
Dum som man är vill man ju klara lite själv och jag vill testa snigelspräng. Han sa att det såg ut som poröst berg. Kan man börja ovanpå en knalle eller ska maj jobba sig in från sidan där det redan är sprängt från när huset byggdes.
Uppfarten blir ca 18 grader om jag räknar rätt.
Jag tänker att jag börjar testa lite på de högsta ställena och utvärderar om det är möjligt. Men hur som blir det några kubik som ska bort så det är ju ett långt projekt. Men 30m2 mc-garage där uppe blir perfa när jag går i pension.
En firma sa att spränga blir billigast även med besiktning av alla hus runtikring.
Dum som man är vill man ju klara lite själv och jag vill testa snigelspräng. Han sa att det såg ut som poröst berg. Kan man börja ovanpå en knalle eller ska maj jobba sig in från sidan där det redan är sprängt från när huset byggdes.
Jag tänker att jag börjar testa lite på de högsta ställena och utvärderar om det är möjligt. Men hur som blir det några kubik som ska bort så det är ju ett långt projekt. Men 30m2 mc-garage där uppe blir perfa när jag går i pension.
Det *går* väl att göra som du beskriver, men dina grannar kommer vara rätt less på att lyssna på borren efter några år...
Medlem
· Västra Götaland
· 3 096 inlägg
Kan du inte lägga pengarna på en endurohoj istället ? )
@tommib Visst verkar det lätt och smidigt att få bort sprängmassorna om man inte har ett hus ovanpåS Surgubbe skrev:Jag skulle vilja utnyttja denna del av tomten bättre. Det skulle då att göra plant för båt eller husbilsförvaring eller ett framtida attefallsgarage.
Skulle nog fundera några gånger till för det är tungt och bullrigt samt dammigt.Var i liknade situation och inget jag gör om.Stenhögen har minskat med 30%så har kvar att åka till tippen och alltid är det någon lustigt typ som kommer med kommentarer när man lastar av släpkärran
" ser tungt ut det där"
" ser tungt ut det där"
Det går absolut att göra själv men det kommer vara ett väldigt drygt jobb. Det är många kubik som ska bort där. Många långa hål men du borde hinna på typ en vecka med handhållen maskin. Eftersom det är så lättåtkomligt skulle jag nog leja ut det till en spräckfirma som har en borrkrabba, de gör det mycket snabbare och utan att vibrera sönder händerna. Spräckning antingen med snigel eller med hydraulisk spräckare.S Surgubbe skrev:Jag skulle vilja utnyttja denna del av tomten bättre. Det skulle då att göra plant för båt eller husbilsförvaring eller ett framtida attefallsgarage.
Ni verkar tro jag ska väldigt djupt. Parkeringen ska alltså ligga i nivån med andra våning. 2.5 meter över gatan.
Självklart betalar jag för att nån ska komma och lasta stenen och köra iväg med den. Har jag mosat berget är jag klar med min del.
Firman som var här trodde all spräckning skulle bli mycket dyrare än att spränga.
Självklart betalar jag för att nån ska komma och lasta stenen och köra iväg med den. Har jag mosat berget är jag klar med min del.
Firman som var här trodde all spräckning skulle bli mycket dyrare än att spränga.
Inte funderat på att bygga en hiss?S Surgubbe skrev:Ni verkar tro jag ska väldigt djupt. Parkeringen ska alltså ligga i nivån med andra våning. 2.5 meter över gatan.
Om du ska ta bort mycket berg tror jag du behöver marklov.
En grävare med bilhammare /hudraulhammare kanske funkar.
Ja ska man leja bort så är spräckning långsamt och tidsödande då kostar det..S Surgubbe skrev:Ni verkar tro jag ska väldigt djupt. Parkeringen ska alltså ligga i nivån med andra våning. 2.5 meter över gatan.
Men det är skonsammare för din omgivning och husgrund än sprängning..
Aha, du ska bara ta bort det där uppe. Då är det betydligt lättare (men ändå ett väldigt stort projekt).
Det är alltid lättare att börja jobba mot en pall (=kant), att gå på mitt på en bergknalle är väldigt besvärligt.
Det är alltid lättare att börja jobba mot en pall (=kant), att gå på mitt på en bergknalle är väldigt besvärligt.
För tydlighetenskull, kan du markera på bilden var du ska ta bort och berätta yta och höjd. Då är det lättare att förstå omfattningen,
Då "firman" vill spränga så verkar det vara mycket berg. Men samtidigt skriver du att det inte är så mycket, så jag tror det är klokt att försöka förtydliga det.
Då "firman" vill spränga så verkar det vara mycket berg. Men samtidigt skriver du att det inte är så mycket, så jag tror det är klokt att försöka förtydliga det.