Byggahus.se

Hyveln löser ut jordfelsbrytaren

1. S
    Medlem · Västernorrland · 672 inlägg

senmathal

Medlem
    Och det är nog inte så konstigt då nollan och jord var ihopkopplade i motorskyddet. Nu är frågan varför det var gjort så och nollan helt enkelt bara går att koppla bort? Kan inte se att det finns någon plats för nollan i motorskyddet. Har läst att den ibland behövs för manöverström då skulle det väl finnas uppmärkt var den ska sitta. Motorn är gammal men motorskyddet är inte fullt så gammalt utan ser ut som dom gör nu ungefär.

Hyveln är nyinköpt och tidigare ägare hade förstås ingen jordfelsbrytare

/Mats.

2. S

senmathal

Medlem
    dubbelpost

3. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Någon har kopplat lite för mycket ,
    Vad är det för motorskydd , mekaniskt ( två knappar som sitter intryckta efter påverkan )
    eller kontaktor två knappar som det säger klunk i lådan vid påverkan

• Laddar…
  4. S

senmathal

Medlem
    Det är nog mekaniskt så långt jag förstår. Inget klunk i lådan och två knappar. Jag testade att plocka bort nollan och nu fungerar det perfekt. Fick kasta om två trådar för att den skulle gå åt rätt håll. Men det är ju rätt bara en gång av tio. Det var i alla fall kul att få testa min nyinköpta Inca hyvel. Efter lite smörjning av en spännrulle för en drivrem går den som en dröm.

/Mats

5. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 512 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Hur var nolla och jord ihopkopplade? Var nollan kopplad till plinten för skyddsjord eller var skyddsjord kopplad till nollan? Den kan ha varit fulnollad i vilket fall du är utan skyddsjord just nu. Det låter dock som mer troligt att det inte behövs någon nolla i ditt fall och då är det rätt att lägga den åt sidan. Men kontrollera skyddsjorden i alla fall.

6. S

senmathal

Medlem
    Är ganska säker att det var nollan som var kopplad till skyddsjorden. Ett plåtbleck i botten på lådan och därifrån går jordtråden vidare. Men jag kanske borde kolla upp så att jordtråden verkligen är kopplad till höljet på motorn. På den här hyveln sitter motorn under hyveln i ett träbord som hyveln sedan står på. Det finns alltså liten eller ingen risk att någon ström kommer i kontakt med själva hyveln. Men det är ju illa någon om höljet på motorn skulle bli strömförande om det saknas skyddsjord.

/Mats

7. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    I gamla tiders maskiner , svarvar fräsar e.t.c så sitter det en trafo som är kopplat på nollplint med bygel till jordplint , för att få 230V till diverse i maskinen som ska ha det , belysning
    manöver e.t.c. , om då noll utifrån ansluts till nollplint i maskinen löser JFB per omgående ,
    då noll och jord inte kan vara tillsammans .
    Går det då separera dessa så ska man göra det . I en del av dessa maskiner går det inte att separera noll/jord , blir det att maskinen inte ska ha noll med , maskinen är fullt jordat men inte ansluten till JFB
    Maskinens manöverskåp räknas då som en el-central och är fullt godkänt

8. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 615 inlägg

GK100

Medlem
    Fullt godkänt kan du inte generellt säga att en sån koppling är, under vissa förutsättningar men verkligen inte alltid. På denna typen forum nästan bättre att säga aldrig godkänt för att inte locka till felaktiga kopplingar där vi inte har ett specifikt fall att diskutera.

9. GK100

GK100

Medlem
    Läs vad jag skriver istället för att hänga upp dig på vem, är det något du stör dig på i tex mitt skrivsätt så får du gärna ta upp det om du vill. Observera att jag aldrig klankat på ditt sätt att skriva trots att det som i bland varit uppe inte saknas tillfällen där man verkligen får tolka och läsa om. Du får även gärna tala om hur verkligheten ser ut det är ett tema jag är väldigt intresserad av och just din variant är inte sämre än någon annan.

Under tiden kan vi roa oss med frågan kring hur manövertrafos i gamla maskiner och för all del även nya ofta var (är) utförda. Dvs de är lagda mellan två faser och sekundärt är sen motsvarande 230, 48, 24 V uttaget för tex manöverkretsar mm. Att strömbelasta PE har i princip i alla tider varit förbjudet och att det ibland förekommit får man se som rent fusk. Vid en större maskin eller anläggning som matas TNC till ett skåp och som du skriver då kan ses som en central kommer saken i ett annat läge även om det även då oftast användes manövertrafo mellan faser. Dessa fall är knappast något som har bäring på TS hyvel eller några andra maskiner av den kalibern på detta forumet. I fall där du kopplar in via något don tex handske av nyare eller äldre typ blir det ännu mer regelvidrigt och har alltid varit så.

Och för all del behöver jag inte skriva något på forumet om det nu retar dig så mycket det är långt från något tvång från min sida. Du ska inte heller tolka mig fel det är ingen tävling här, jag brukar oftast bara skriva lite i någon tråd där jag vet lite om det som diskuteras. Sen kanske det är torrt och fyrkantigt framfört det är inget jag kommer ändra på heller sån är jag förstår du, om det nu är så.

10. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Har inte talat om klenspänning utan 230V

11. GK100

GK100

Medlem
    Ja alltså en trafo 400/230 V om du nu önskar den spänningen och inte har nolla tillgänglig, inte sällan även 24 V för någon maskinbelysning. Detta byggsätt är väldigt vanligt och i många normer fanns direkt förbud även mot att använda nollan även om den fanns framme. Manövern skulle tas via trafo kopplad mellan faser oberoende vad, undantag fanns för <5 spolar i kretsen men aldrig uttag mot PE.

12. H
    Medlem · Österbotten · 6 596 inlägg

heimlaga

Medlem
    Jag har då aldrig sett någon transformator inbyggd i manöverskåpet på smärre maskiner.
    Däremot har jag sett märklampor kopplade mellan fas och jord när nolla inte fanns. Långt ifrån renlärigt men sådant förekom förr. Jag åtgärdade det genom att byta till femtrådig kabel med fempolig stickkontakt och koppla lampan mellan fas och nolla i stället.
    I större maskiner kanske det var annorlunda. Jag tror att GK100 talar om sådana. Valsverk och pappersbruk och andra litet större grejor.

I trådstartarens fall tror jag att det är ett vanligt gammaldags motorskydd med tre faser och skyddsjord.
    Sedan bytte någon okunnig person kabel till en modern femtrådigt och när han inte hittade någon lämplig plats att ansluta den nya nollan satte han fast den på skyddsjorden.

En trefasmotor behöver ingen nolla. Det behöver inte ett vanligt motorskydd heller. Finns det ingen märklampa och inget manöverdon som behöver 220-230 volt brukar man antingen ha en fyrtrådig kabel och låta bli att ansluta nollstiftet i stickkontakten till någon tråd eller så har man en fempolig kabel och klipper av nollan där den kommer in i motorskyddet och sätter på en isoleringshatt av något slag på trådändan.

Jag är inte elektriker men farsgubben har haft installationsrättigheter och han granskar alltid mina kopplingar innan jag får sätta på locket och provköra.

13. S

senmathal

Medlem
    Det går en 5 trådig kabel även mellan motorskyddet och motorn. Men det kan väl inte vara någon fara om det går två trådar mellan jord i motorskyddet och jord i motorn när inkommande nolla är klippt. Trådarna går ju mellan samma punkter. Nu har jag inte satt någon isoleringshatt på den klippta nollan men jag kan inte se hur den skulle kunna komma i kontakt med något där den ligger i plastlådan.

/Mats

14. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 512 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Menar du att det går två trådar från PE-plinten till motorn? Så brukar det inte vara. Har du mätt att båda dessa trådar, var för sig är kopplade till motorns hölje? Det kan ev vara så att en av trådarna går till motorns mittpunkt om den är Y-kopplad. Det kan vara en del av manöverkretsen då det kan sitta ett överhettningsskydd i motorn. Det borde i och för sig göra att JFBn löser om det inte råkar vara perfekt balans mellan motorns lindningar.

15. H
    Moderator · Stockholm · 44 343 inlägg

hempularen

Moderator
    Jag rensat bort ett persongrepp ur tråden. Det gör att ett av inläggen efter blev lite ur sitt sammanhang. Men det innehåller annan intressant information, så jag har inte rensat följdinläggen den här gången.

/moderator

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.