Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hyvel till renovering av äldre hus

1. fingret
    Medlem · 4 inlägg

fingret

Medlem
    Nu är det dags att börja rusta upp mitt hus invändigt. Det är ett äldre hus så det är lite snett och lutande varvid jag redan nu misstänker att jag kommer behöva hyvla en hel del för att passa in foder, lister, o.s.v.

Problemet är att jag inte hyvlat sedan träslöjden då man slet med en slö rubank. Och det var ju inte roligt.

Jag vet att det inte finns ett bra svar, men OM man kan klara sig på en hyvel enklare jobb som beskrivs ovan, vilken skulle det vara? Är elhyvel ett alternativ? Lägger hellre lite mer pengar på ett bra verktyg. Har INTE tid eller kunskap i dagsläget för att köpa begagnat på tradera eller så.

Budget 3-4k.

Tack på förhand

2. C
    Elektroniktokig · Linköping · 199 inlägg

Cerb

Elektroniktokig
    Jag har en makita elhyvel som jag gjort lite allt mögligt med, allt från jämna nivån på bjälklag till att få ner tjockleken på salningslister. Är man noggrann vid användandet så är noggrannheten och finishen riktigt bra, men det är lätt att råka få det lite ”vågigt” om man är oförsiktig.

3. H
    Medlem · Stockholm · 704 inlägg

Huzzbutt

Medlem
    Hyvlar är farligt, min far var hyvelberoende och hängde med hyvelpundarpolare allt för ofta, inte fick de något gjort heller.

Hur som helst: Bosch PHO (grön) Bosch GHO (blå) är de jag har använt mest och de är på det stora hela likvärdiga, Bosch PHO har en hård plastsladd, GHO har en trilskandes men mjukare gummisladd. Bosch PHO har ett i min mening lite skönare grepp än GHO. Prismässigt ligger 750 W maskinerna ungefär lika (1500 - 1900) och blå är häftigare.

En No 5 är bra att ha liksom en spånhyvel.

Inte att glömma är en handöverfräs med mallfrässtål och kantfrästål.

4. imported_Benno
    Medlem · Korpilombolo · 2 093 inlägg

imported_Benno

Medlem
    Elhyvel är bra på många områden, men kanske inte för finsnickeri.
    Jag riktade golvreglarna med elhyvel. Limmade på masonitremsor där det fattades (spikarna ska dras ur när limmet torkat) och hyvlade sedan tills långpasset inte vickade.
    Den tar ganska grovt och slår i värsta fall ur flisor, om det är sådant som ska synas så en bra putshyvel är också bra att ha.

Apropå hyvlar så tänkte jag köpa någon billig och bra handhyvel på tradera men upptäckte att det gått hysteri i stanley-hyvlar. Det finns tydligen en samlarmarknad, troligen i Amerika på antika hyvlar (många tillverkas fortfarande) som trissar upp priserna. Som tur är finns det andra fabrikat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.