Hej,
Är det en sicklingshyvel som gäller om man t.ex vill få bort lim som hamnat i hörn mellan två skivor som limmats ihop i vinkel eller finns det andra bättre lämpade verktyg?
Är det en sicklingshyvel som gäller om man t.ex vill få bort lim som hamnat i hörn mellan två skivor som limmats ihop i vinkel eller finns det andra bättre lämpade verktyg?
http://www.lie-nielsen.com/catalog.php?grp=1232
Denna kan göra biffen eller så tar man ett vanligt stämjärn. Och ett mellanting är att man tar ett stämjärn där man böjer upp tången så du man åka med baksidan an mot skivorna.
Denna kan göra biffen eller så tar man ett vanligt stämjärn. Och ett mellanting är att man tar ett stämjärn där man böjer upp tången så du man åka med baksidan an mot skivorna.
Jag skaffade en Veritas Flush Plane för en tid sedan och tycker att den funkar riktigt bra till att hyvla/skära bort limskägg med. Tidigare har jag oftast kört med stämjärn, men det är inte lika effektivt/enkelt av anledningen som k_haddock är inne på.
Woodgears-Matthias brukar rekommendera att gnugga sågspån på uttryckt lim. Jag har inte använt den metoden tillräckligt för att utvärdera den helt, men jag tycker det funkar ganska bra. Någon annan med åsikter kring den metoden?
Tack för svaren. Sågspån löser nog inte det hela och stämjärn funkar inte alltid så bra. Ibland kan limmet sitta i porerna i träet och syns inte så lätt förrän man lägger på t.ex. en olja osv.
Jag kollade lite på hyvlar.se/handhyvlar/Veritas_hyvlar/05P29.50 och på den så går hyvelbladet ända ut i kanten vilket behövs, vilket den även gör i era två länkade alternativ. Någon mer som testat en hyvel för liknande problem?
Jag kollade lite på hyvlar.se/handhyvlar/Veritas_hyvlar/05P29.50 och på den så går hyvelbladet ända ut i kanten vilket behövs, vilket den även gör i era två länkade alternativ. Någon mer som testat en hyvel för liknande problem?
De gånger jag använt metoden har jag inte eftersträvat superfinish, men poängen är att man suger upp limmet i sågspånen och då kan borsta bort det eftersom det inte längre kladdar. Kan dock tänka mig att man inte får upp allt lim på detta sätt och det därför kan bli problem när man har höga krav på utseende. For the record vill jag säga att höga krav på utseende är mitt mellannamn.bygga_bo skrev:
Har ingen sådan själv, men om jag hade haft en tror jag inte att jag hade plockat fram den för att ta bort limrester i ett innerhörn eftersom den även kommer att hyvla på skivorna. Du bör använda ett skärande verktyg som kan använda skivorna som referens, tex en flush plane eller ett stämjärn om du kommer åt med det. Typ som på bilden nedan...Skånelängan skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
79 kr inkl moms
Läs mer
Tack för svaren. Det blir till att testa tejpen för jag har redan flera rullar som jag använder när jag polerar bilarna. Inte omöjligt man ändå skaffar sig en flush plane för det är alltid intressant med nya prylar 
Det jag upplver som bäst är en sickel använd efter att limmet börjat torka, men innan det är torrt. Det tycker jag är snabbaste och lättaste sättet.Skånelängan skrev:
Veritas flush plane är nästa lätta steg, men då efter att limmet är torrt. Lie Nielsens chisel plane är stabilare och bastantare, mer lämpligt än veritas när limmet sitter framför och är hårt, men lite mer benäget att "hyvla".
Något jag också använder som inte nämndes nedan är den typ av filar som kallas floats.
--- Mats ---
Jag har sett en skrapa med ett hårdmetall längst fram ej utbytbar. Inte en sådan bacho färgskrapa med utbyt bara skär. Utan man använder den på typ samma sätt som en flush plane. Håller på att försöka komma på vart jag såg den. Var i alla fall i något nyhets brev från popular woodworking.
Pär
Pär
Produkter som diskuteras: "färgskrapa"
Panelskrapa Speedheater
För större ytor
359 kr inkl moms
Läs mer