Byggahus.se

Hyresgäst. Problem med avlopp

1. L
    Renoverare Nivå 3
    Hejsan.
    Det är så att jag hyr ut ett hus och fått problem med stopp i avloppet. Det är gamla ledningar, hade aldrig själv problem när jag bodde i huset.

Första stoppet var veckan innan påsk. hyrde maskin och lyckades få bort stoppet efter mycket möda. I vajern satt det en våtservett.
    jag stod för maskin hyra mm.

För 2 veckor sedan så kom nästa stopp, vad hyresgästen ringa rörmokare, åkte själv express ner till huset (10mil enkel väg). För att ta beslut om att gräva mm om det inte går att rensa.

Lagom när jag kommer ner är rörmokaren klar och med vajern följde det med kattskit, våtservett och någon liten plastpåse-aktig grej.

Personligen känner jag att det är snudd på sabotage och att hyresgästen borde betala rörmokaren.
    Är ganska ny i att hyra ut fastigheter så vill gärna höra andras åsikter.

2. D
    Medlem · Nivå 6
    Om hyresgästen spolat ner nått annat än toapapper och/eller bajs i toan är det bara att fakturera avloppsrensningen.

3. N
    Tillbyggare · Nivå 10
    Är det hyresgästen som har ringt rörmokaren kan du ställa krav på att denne betalar fakturan. Annars skulle jag säga att det är svårt.

Jag hade gjort så att jag hade upplyst hyresgästen om att denne får betala för rensningen nästa gång om det är något olämpligt som har spolats ner i avloppet och det blir stopp.

4. major_tom
    Renoverare · Nivå 10
    jag hyrde en lägenhet som hade en toalettkvarn, fick skriva under ett extra dokument där jag förpliktade mig att inte spola ner nåt annat än sånt som ska vara i toan, och om jag ändå gjorde det och rörmokare var tvungen att komma så skulle jag få betala för kalaset. låter ju helt klart som att du behöver göra ett liknande förtydligande för din idiot till hyresgäst

5. D
    Medlem · Nivå 6
    Om man spolar ner nått så det blir stopp i kommunens ledningar och de kan visa var det kom ifrån får man iaf en faktura. Vad som händer om man bestrider den kan jag inte vara för. Kanske släpper de bara saken då.

Men inget hindrar ju ts från att skicka räkningen. Om då hyresgästen bestrider den så får man väl ta en funderare på om det är värt att gå vidare.

• Laddar…
  6. N
    Tillbyggare · Nivå 10
    Skillanden mellan kommunen och hyresgästen är att kommunen har ett avtal med fastighetsägaren, ABVA (allmänna bestämmelser för VA-anläggningen) där det ofta finns en skrivning i stil med "avlopp för normal hushållsanvändning". Har man då spolat ner något annat har man inte följt avtalet.

Samtidigt är det som du skriver, man kan alltid försöka :)

• Laddar…
  7. T
    Medlem · Nivå 11
    Har hyresgästen själv ringt rörmokaren så borde ju räkningen gå till hyresgästen. Du har ju inte beställt något av rörmokaren. Har hyresgästen ens rätt att beställa jobb på en fastighet denne bara hyr? Hade det varit akut och denne inte får tag i hyresvärden kan jag förstå det men är stopp i toaavloppet verkligen akut i ordets rätta bemärkelse? Det orsakar ju knappast någon skada om det inte fixas omgående, ingen blir lidande om det inte går att spola på några timmar...
    Utöver det, som andra redan skrivit är det nog dags för ett tillägg till hyresavtalet. Hittas något som inte hör hemma i avloppet så får hyresgästen står för kostnaden, oavsett vem som beställt jobbet.

8. Anna_H
    Husägare · Nivå 20
    Om hyrsegästen spolat ner det får hyresgästen betala. Kattsand (bentonitlera) får absolut inte spolas ner i toan, men tipsa dem om att byta till ToaLätt eller bränslepellets (samma sak fast i större förpackning), det funkar i toan eller komposten.

9. Pasjostrom
    Renoveringsnovis · Nivå 8
    Våtservett ska inte heller spolas ner i toan, vilken ”alla” borde veta.

Jag tycker du ska be hyresgästen bekosta rörmokaren. Om den inte går med på det så får du skriva tilläggsavtal.

10. Klaugust
    Renoveringsnovis · Nivå 10
    Hur kan man inte ha lärt sig vad man kan och inte kan spola ner i avloppet?

Slår vad om att din hyresgäst är en sån som drar i det gröna nödhandtaget på utrymningsdörrar också, trots alla extra varningslappar som fastighetsägaren klistrat ovanpå.

11. A
    Medlem Nivå 1
    Hade liknande problem i ett hus vi hyr ut. Stopp i avloppet, fan, bara dit och rensa.

4 timmar senare och och en halv Ica-kasse med tvättlappar, tamponger och kondomer va jag inte nöjd kan jag säga..

Hyresgästen i fråga fick sig en skaplig utskällning kan jag säga..

Mest förvånad över att det faktiskt fungerat så länge som det gjorde för det va många tvättlappar.

12. B
    Allvetare · Nivå 15
    Helt klart en miss i skolornas hemkunskapsundervisning? :thinking:

13. A
    Medlem Nivå 1
    Ja lite så känns de..

• Laddar…
  14. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 21
    Någonstans kan jag väl tycka att detta ingår i normal uppfostran? :thinking:

(Även om jag egentligen tycker att hemkunskapen skulle behöva expanderas till så mycket mer)

15. P
    Medlem Nivå 2
    Det är solklart att du ska fakturera hyresgästen och dessutom meddela att detta är grund för uppsägning om det upprepas. Varningen måste vara skriftlig för att hålla juridiskt när du sedan vill säga upp hyresgästen. Jag antar att du har ett standardavtal med hyresgästen som stipulerar att de ska ta väl hand om huset medan de hyr. Kommunen tillåter inte kattsand i avloppet och inte heller våtservetter, blöjor, tops eller bindor/tamponger. Stå på dig och googla på jordabalkens bestämmelser för hyresgäster. Lycka till.