Byggahus.se
P
J Johnson654321 skrev:
Så summan är långt från betald och kontraktet har inte följts och sedan kan man begära lagfart? Det hörs inte rimligt ut alls.
Det bästa du kan göra är att försöka häva köpekontraktet med hänvisning till avtalsbrott. Ju längre det drar ut på tiden desto sämre blir din sits.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Har du inte betalat eller brutit emot avtal så kan du väl inte få lagfarten..?
Om köpekontraktet är giltigt och det inte är bristfälligt enligt Lantmäteriet som underlag för en lagfartsansökan så är det troligt att köparen kommer att beviljas lagfart.

P pmd skrev:
Om köpekontraktet är giltigt och det inte är bristfälligt enligt Lantmäteriet som underlag för en lagfartsansökan så är det troligt att köparen kommer att beviljas lagfart.
Bristfälligt, menar du då att inte betala i tid? Det står klart och tydligt att betalningen ska ske senast månadens slut. Det har gått fyra månader sedan han betalade sist.

P pmd skrev:
Det bästa du kan göra är att försöka häva köpekontraktet med hänvisning till avtalsbrott. Ju längre det drar ut på tiden desto sämre blir din sits.
Vet du hur lång tid detta kan ta ungefär?

J Johnson654321 skrev:
Så summan är långt från betald och kontraktet har inte följts och sedan kan man begära lagfart? Det hörs inte rimligt ut alls.
Håller med, men hyrköp av fast egendom är knepigt som fan. Det kan antingen vara så att ert avtal inte anses vara ett köpeavtal alls eller att det är som ni tänkt och det först hyrs och sen köps eller att köparen redan äger fastigheten.

Jag skulle ta avtalet till en jurist och reda ut vad det egentligen är för avtal ni faktiskt har.

• Gilla
K@tten och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Håller med, men hyrköp av fast egendom är knepigt som fan. Det kan antingen vara så att ert avtal inte anses vara ett köpeavtal alls eller att det är som ni tänkt och det först hyrs och sen köps eller att köparen redan äger fastigheten.

Jag skulle ta avtalet till en jurist och reda ut vad det egentligen är för avtal ni faktiskt har.
Det står ingenting om hyrning i avtalet. Det står på följande sätt:

Köpeskillingen ska betalas på följande sett: SUMMAN, senast sista vardagen i augusti månad.

Och sedan fortsätter det varje månad i ett år. Och det är fyra månader sen han betalade sist.

P
J Johnson654321 skrev:
Bristfälligt, menar du då att inte betala i tid? Det står klart och tydligt att betalningen ska ske senast månadens slut. Det har gått fyra månader sedan han betalade sist.
Nej, med bristfälligt menar jag att Lantmäteriets krav på en fångeshandling (dvs en förvärvshandling, t.ex. ett köpekontrakt) inte är uppfyllda för att den som söker lagfart ska få det.

För att ett köpekontrakt ska uppfylla Lantmäteriets kriterier ska följande vara med:

fastighetsbeteckning
en överlåtelsetext
köpeskillingens storlek
namnteckningar av både säljare och köpare
bevittning av två vittnen

Om allt detta finns med på köpekontraktet finns det inga formella hinder för Lantmäteriet att bevilja lagfart.

Redigerat:
P
J Johnson654321 skrev:
Vet du hur lång tid detta kan ta ungefär?
Nej, jag har ingen egen erfarenhet av det. Jag tycker att du bör kontakta en fastighetsjurist för rådgivning. Det kan kosta lite pengar, men det kan kosta dig ännu mer om du inte agerar.

Jag tror att det viktiga är att sätta igång processen med hävning av köpeavtalet för att inte sånt som besittningsrätt ska börja räknas. (Tillägg: det står tydligen inget om hyrning i avtalet, så det här kanske inte är relevant).

Ett alternativ till att häva köpeavtalet är att ta hjälp av kronofogden för att få köparen att betala sin skuld, men om inte köparen har utmätningsbara tillgångar så blir det lite magert.

Förutom huset då, förstås. Om köpeavtalet är giltigt så är köparen ägare nu, och då kan kronofogden göra utmätning på det. Risken finns att du får mindre pengar då än vad ni har avtalat om i köpekontraktet.

Redigerat:
P pmd skrev:
Nej, med bristfälligt menar jag att Lantmäteriets krav på en fångeshandling (en förvärvshandling, t.ex. ett köpekontrakt) inte är uppfyllda för att den som söker lagfart ska få det.

För att ett köpekontrakt ska uppfylla Lantmäteriets kriterier ska följande vara med:

fastighetsbeteckning
en överlåtelsetext
köpeskillingens storlek
namnteckningar av både säljare och köpare
bevittning av två vittnen

Om allt detta finns med på köpekontraktet finns det inga formella hinder för Lantmäteriet att bevilja lagfart.
Bevittning av två vittnen? Det var bara en som vittnade och en underskrift när vi skrev kontraktet.

P
J Johnson654321 skrev:
Bevittning av två vittnen? Det var bara en som vittnade och en underskrift när vi skrev kontraktet.
Då kommer inte Lantmäteriet att bevilja lagfart på endast köpekontraktet om köparen försöker.

Köpekontrakten kan vara giltigt som fångeshandling ändå. En underskrift, skrev du. Menar du underskrift av endast säljaren eller köparen, eller menar du en underskrift av ett vittne.

Om inte köpekontraktet är undertecknat av både säljare och köpare så är det inte giltigt.

J Johnson654321 skrev:
Det står ingenting om hyrning i avtalet. Det står på följande sätt:

Köpeskillingen ska betalas på följande sett: SUMMAN, senast sista vardagen i augusti månad.

Och sedan fortsätter det varje månad i ett år. Och det är fyra månader sen han betalade sist.
Skulle han betala av huset på 12 månader?
Hur många månader har han betalat summan enligt avtalet?

P pmd skrev:
Då kommer inte Lantmäteriet att bevilja lagfart på endast köpekontraktet om köparen försöker.

Köpekontrakten kan vara giltigt som fångeshandling ändå. En underskrift, skrev du. Menar du underskrift av endast säljaren eller köparen, eller menar du en underskrift av ett vittne.

Om inte köpekontraktet är undertecknat av både säljare och köpare så är det inte giltigt.
Både jag och köparen har skrivit under. Men det var bar ett vittne och en som skrev sin signatur som vittne. Så ja, ett underskrift som vittne.
Fast oansett så är ju inte kontraktet giltigt ändå för han har ju inte betalat i tid, man kan ju inte få lagfart då.

• Gilla
vette461
  • Laddar…
P Pin skrev:
Skulle han betala av huset på 12 månader?
Hur många månader har han betalat summan enligt avtalet?
ja, det skulle vara 12 månader. Han har betalat tre och slutade betala i December.
Fast dem senaste två han betalade var en till två veckor sena.

Det där låter som det kan bli komplicerat. Har du haft hjälp av någon kunnig att utforma avtalet?

Det som kan bli struligt äår om avtalet är utformat så att man villkorar det slutliga över´tagandet med att ett köpebrev skall skrivas. Skriver man inte avtalet "rätt", så blir köparen ägare till fastigheten i samma ögonblick som avtalet skrivs. I så fall har du som säljare en fordran mot köparen, men du kan inte nödvändigtvis få tillbaka fastigheten för att täcka fordran.

Det jag skriver är lite av "måla f---n på väggen", men i värsta fall kan det bli så. Skillnaden ligger alltså i hurvida köparen är skyldig dig pengar, eller ett hus.

• Gilla
Johan.Andersson.81 och 5 till
  • Laddar…
P
J Johnson654321 skrev:
Både jag och köparen har skrivit under. Men det var bar ett vittne och en som skrev sin signatur som vittne. Så ja, ett underskrift som vittne.
OK, då är köpekontraktet giltigt och köparen är därmed ägare.
Fast oansett så är ju inte kontraktet giltigt ändå för han har ju inte betalat i tid, man kan ju inte få lagfart då.
Så länge kontraktet inte är hävt så är det giltigt. Ett avtalsbrott gör inte automatiskt att avtalet blir ogiltigt, men det är grund för att häva det.

Den nye ägaren av huset har dock en skuld till dig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.