Byggahus.se

Hyres köpare slutar betala och vägrar att flytta

1. J
    Medlem · 34 inlägg

Johnson654321

Medlem
    Jag har ett problem med en som skulle hyresköpa ett hus. Han betalade en gång och har inte betalat på flera månader. Vad kan jag göra för att få honom ut därifrån? Tacksam för all hjälp

2. Bästa svaret

Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 265 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Vad står det i avtalet? Du får säga upp hyresgästen skriftligt till att börja med. Vill du gå helt enligt regelboken eller ha fler tips, skicka PM till mig isf.

• Laddar…
  3. M
    Medlem · 665 inlägg
    Skriv ett kravbrev.
    Medela att du avser att kontakta fogden om skulden inte regleras.
    Finns det barn i huset eller är det ensam person?
    Isåfall om barn finns kan man göra en orosanmälan till soc för att få fram en dialog.

• Laddar…
  4. H
    Medlem · Västra Götaland · 2 309 inlägg

HEM2121

Medlem
    Kräv skriftligen personen på hyran så att du har något skriftligt. Ring kronofogden!

5. J
    Medlem · 34 inlägg

Johnson654321

Medlem
    Jag skickar ett pm om avtalet när jag kommer hem. Det var inte så komplicerat avtal. Bara att han skulle betala en viss summa innan månadens slut och driftskostnadena.

6. J
    Medlem · 34 inlägg

Johnson654321

Medlem
    Hur går det till? Ska jag bara skriva på meddelandet att jag kräver hyran och sen ringa kronofogden, heller kan jag bara ringa dem på direkt? Det har gått snart ett halvår

7. J
    Medlem · 34 inlägg

Johnson654321

Medlem
    Det finns ett barn i huset. Kommer det bli krångligare på grund av det?

8. M
    Medlem · 665 inlägg
    Om man har skickat räkningar/faktura så har man underlag på att dessa är justerade eller ej mer behövs inte..

Kontakt med fogden går ju direkt..
    Fått någon som helst anledning till utebliven betalning?

9. M
    Medlem · 665 inlägg
    Nä det blir inte krångligare..
    Men soc kan vilja ha kompletterande uppgifter om situationen.
    Det går även att skapa en dialog med gästen genom soc..

• Laddar…
  10. Hep
    Garagebyggare · Stockholm · 705 inlägg

Hep

Garagebyggare
    Är det en privatbostad som du hyr ut själv, eller är något företag inblandat på något sätt. Om det är privat är det inte ditt ansvar att det finns barn.

11. H
    Medlem · Västra Götaland · 2 309 inlägg

HEM2121

Medlem
    Skriv ett krav på de obetalda och att skulden skall betalas omgående, skriv ett datum 7 dagar fram och efter detta datum går det vidare till kronofogden. Tycker att du kan ringa kronofogden direkt för att få det juridiskt riktigt utformat och hur går tillväga.

12. K
    Husägare · Skåne · 2 278 inlägg

knipo

Husägare
  13. P
    Husägare · 2 398 inlägg

Pin

Husägare
    Vad menar du med hyres köpare? Ska han hyra först och köpa senare eller hyr han samt avbetalar på ett köp på något sätt redan nu?

• Laddar…
  14. J
    Medlem · 34 inlägg

Johnson654321

Medlem
    Hyresköp. Han skulle köpa huset på delbetalning men har inte betalat för fyra månader

15. J
    Medlem · 34 inlägg

Johnson654321

Medlem
    Det är en privat bostad. Fast han Hur inte, han har köpt på delbetalning men har inte betalat för fyra månader

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.