Byggahus.se
Jag har bott med min kille i hans lägenhet i ett år snart. Under samma tid har jag hyrt ut min bostadsrätt i andrahand.

Det fungerar bra med min kille så jag kommer nog aldrig att flytta tillbaka till min kära lägenhet. Jag tänkte dock vänta med att sälja den tills då vi köper något gemensamt. Nu har jag hyrt ut nio månader enligt bifogat avtal. När det går ut tänkte jag skriva ett likadant med min hyresgäst med lite uppdaterade datum bara.

Är det något jag behöver tänka på? Fallgropar? Kan min hyresgäst hävda besittningsrätt så att jag inte kan sälja min lägenhet?

Den största fallgropen är ju huruvida du har godkännande från din BRF att hyra ut lägenheten.
Efter ett par turer i 2 olika styrelser så finns det ganska tydliga riktlinjer om HUR länge man får hyra ut sin lägenhet i andra hand. Det är vanligt att BRF inte godkänner uthyrning i andra hand i mer än ett år, om det inte gäller utlandsstudier eller arbete under kortare perioder <3 år som skall styrkas med dokumentation - Så den största fallgropen är ju att du har gjort klart med din BRF att du får hyra ut den i längre tid.

För att "testa" sambolivet godkände vår BRF inte mer än 6 månader.

Ngt annat jag flaggar för är hyran, ta inte för mycket betalt, och om du gör det, lägg dem på ett speciellt konto.
En nära bekant tecknade ett avtal på en lägenhet med hög hyra, bodde och betalade enligt kontrakt för att ett par veckor innan tiden gick ut kontakta hyresgästföreningen och hävdade ockerhyra, med hjälp av deras advokater så fick stora delar av beloppen betalas tillbaka till hyresgästen.

Men för att svara på din fråga: Saxat från hyresnämden:

http://www.hyresnamnden.se/templates/DV_InfoPage____1006.aspx

Besittningsskydd
Besittningsskydd innebär att andrahandshyresgästen inte utan vidare är skyldig att flytta den dag som står i uppsägningen och att förstahandshyresgästen måste föra tvisten till hyresnämnden. Nämnden tar sedan ställning till om avtalet ska upphöra eller löpa vidare.

En andrahandshyresgäst får besittningsskydd först när hyresförhållandet har varat längre än två år i följd. En andrahandshyresgäst har ett svagt besittningsskydd. Han eller hon får således i regel inte bo kvar om förstahandshyresgästen ska flytta tillbaka till lägenheten.

_______

För att ytterligare säkra dig själv kan man ju alltid fylla i en HN-4 som du hittar här:

http://www.hyresnamnden.se/Domstolar/hyresnamnderna/Avstående från besittningsskydd - HN 4.pdf

Där frånsäger hyresgästen sig rätten till besittningsskydd.

Som sagt det troligen mest tveksamma är om du får godkännande att hyra ut längre. Och i så fall se till att du avtalar bort besittningsskyddet. Tänk på att om din andrahandshyresgäst hävdar besittningsrätt, så kan det ta åtskilliga månader att via hyresnämnd och diverse överklaganden att få rätt.

Även om du avtalar bort besittningsskyddet så har jag för mig att det finns en tidsgräns där avtalet inte längre gäller, komemr dock inte ihåg hur lång tid det handlar om.

Hemmakatten
Men är detta en första- eller andrahandsuthyrning? Om man har hyreskontrakt på en hyreslägenhet så är det förvisso en andrahandsuthyrning, men hur är det om man hur et en bostadsrätt? Den har man ju betalat (för rätten att disponera lägenheten). Kan den jämställas med om man hyr ut en villa eller radhus som man äger? Och hur skulle det vara om man hyr ut en andelslägenhet?

Hyr du ut en bostadsrätt så räknas det som andrahandsythyrning.

O
Problemet är att övertyga styrelsen om att du ska få hyra ut igen, där ligger det största problemet.

Hemmakatten
tack, hempularen.

hempularen skrev:
Även om du avtalar bort besittningsskyddet så har jag för mig att det finns en tidsgräns där avtalet inte längre gäller, komemr dock inte ihåg hur lång tid det handlar om.
Om jag hyr ut ett år åt taget med nytt kontrakt (enligt första inlägget) varje gång räknas det då ändå som en enda lång uthyrningsperiod?

Odjuret skrev:
Problemet är att övertyga styrelsen om att du ska få hyra ut igen, där ligger det största problemet.
Det ordnar sig nog, jag sitter i styrelsen och min hyresgäst tycks sköta sig exemplariskt.

jenni.ankarsrum skrev:
Om jag hyr ut ett år åt taget med nytt kontrakt (enligt första inlägget) varje gång räknas det då ändå som en enda lång uthyrningsperiod?
Jag är ingen expert, men såna där lösningar håller väl sällan i rätten? Däremot kanske det fungerar i praktiken om din hyresgäst tror att den fungerar i rätten.

jenni.ankarsrum skrev:

Det ordnar sig nog, jag sitter i styrelsen och min hyresgäst tycks sköta sig exemplariskt.
På den första så ja, det har ingen betydelse om kontrakten är på ett år i taget utan det som räknas är den sammanhängande tid som man stadigvarande har haft sin post till och betalt för.
Går ett ärende exempelvis till Hyresnämnden så ger det bara ett år åt gången. Vi har ett sådant fall där det förmodligen kommer att vara uthyrt i 3-4 år, vilket vi i styrelsen får godta då hyresnämnden gotkänner skälen. Så det vi får se till är att varje år godkänna hyresgästen och brf-ägarens uthyrning.

Att du sitter i styrelsen är en varningsklocka. Vad ni än beslutar se till att det är efter regler som gäller för alla och inte är godtycklig och okej för att du känner övriga i styrelsen.

Är man osäker kan jag rekommendera att läsa på hyresnämndens sida.
http://www.hyresnamnden.se/templates/DV_InfoPage____2376.aspx

Redigerat:
xx §

På ansökan av bostadsrättshavare kan styrelsen lämna tidsbegränsat tillstånd att upplåta hela lägenheten till annan för självständigt brukande.

Om styrelsen inte ger sitt samtycke till en andrahandsupplåtelse får bostadsrättshavaren ändå upplåta sin lägenhet i andra hand, om hyresnämnden lämnar tillstånd till upplåtelsen. Tillstånd skall lämnas om bostadsrättshavaren har beaktansvärda skäl för upplåtelsen och föreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke. Tillståndet skall begränsas till viss tid och kan förenas med villkor.

Samtycke behövs dock inte
1. om en bostadsrätt har förvärvats vid exekutiv försäljning eller tvångsförsäljning enligt 8 kap bostadsrättslagen av en juridisk person som hade panträtt i bostadsrätten och som inte antagits till medlem i föreningen, eller
2. om lägenheten är avsedd för permanentboende och bostadsrätten till lägenheten innehas av en kommun eller ett landsting.

Styrelsen skall genast underrättas om en upplåtelse enligt tredje stycket.

Så säger våra stadgar (som är någpn form av standardstadgar från Fastighetsägarna) och tidigare har vi beviljat andrahandsupplåtelse i ett år i taget och om inga klagomål inkommit har policyn varit att låta det fortsätta. Så länge det inte blivit orimligt många andrahandshyresgäster att det blivit problem att rekrytera till styrelsen. Nu är det tre andrahandshyresgäster på 39 lägenheter...

OK, Olika föreningar har lite olika tolkning av regelverket. Men det finns också i stadgarna en ändamålsparagraf som säger ungefär "föreningens syfte är att upplåta bostäder till sina medlemmar". Det innebär att en omotiverad andrahandsuthyrning strider mot ändamålsparagrafen, dvs hela föreningens existensberättigande. En styrelse som accpeterar överdrivna andrahandsuthyrningar riskerar att nekas ansvarsfrihet.

Mig veterligen så har aldrig någon styrelse råkat ut för rättsliga ingrepp pga. en sådan sak dock.

I den förening där jag var orförande för väldigt många år sedan så hade vi ca 80-100 godkända andrahandsuthyrningar på 800 lägenheter, och ungefär likja många otillåtna som vi misstänkte (vi var inte överdrivet aktiva på att jaga andrahandshyresgäster).

Nä har inte heller hört något om att man har råkat ut för rättsliga ingrepp.. Händer något går det till hyresnämnden som är högsta instans de kan ifs utdömma skadestånd till den drabbade, men det är normalt enbart uppsägningar som detta hamnar på.

Vi har runt 500 lgh, hur många som är i andra hand vet vi inte helt säkert, men kanske 50 st, plus ett antal som vi inte har kännedom om. Tyvärr saknar vi också möjlighet att kontrollera detta mer än via folkbokföringen..

Förlorade själv ett ärende som gick till hyresnämnden där en boende ville hyra ut i 3-4 år.. I ansökan till oss saknades ett beaktansvärt skäl. Vilket dock kom fram när vi satt i nämnden, och man då lade fram skälet att man syftade att ha lägenheten vid pension.

Redigerat:
Ser ni några problem med att Hyresnämndens blankett HN-4 skriv från och med andra uthyrningsperioden? Nu har jag alltså hyrt ut ett tag utan HN-4 och snart tänker jag hyra ut med nästan exakt samma hyresavtal som innan och med HN-4...

frohike skrev:
Förlorade själv ett ärende som gick till hyresnämnden där en boende ville hyra ut i 3-4 år.. I ansökan till oss saknades ett beaktansvärt skäl. Vilket dock kom fram när vi satt i nämnden, och man då lade fram skälet att man syftade att ha lägenheten vid pension.
Intressant att det räknas som beaktansvärda skäl, det gjorde det definitivt inte på "min tid". Har för mig att vi hade just ett sådant case som vi vann i hyresnämnden (är dock lite osäker på om just det fallet hamnade i hyrenämnden, vi hade ett tiotal fall i hyresnämnden varje år). Frågan är vad som händer om ni överklagar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.