Byggahus.se

Hyra av eget företag för att hyra ut i 2:a hand

1. H
    Medlem · Skåne · 266 inlägg
    Jag har köpt en villa via mitt AB som jag kommer dela och hyra ut till 2 hyresgäster (med kommunens samtycke). Den ena lägenheten kommer jag att hyra ut med ett förstahandskontrakt utan konstigheter. Den andra lägenheten vill jag inte låsa upp någon längre tid eftersom jag kan komma att vilja göra förändringar i den.

Frågan är om jag kan skriva ett förstahandskontrakt till mig själv och att jag hyr ut den privat i andrahand under en förutbestämd period eftersom reglerna om besittningsskydd mm då är starkare. Jag kommer inte göra någon ekonomisk vinning privat så jag kan inte tänka mig att det blir tal om någon förmånsbeskattning, men det kanske ses som ett "kringgående av reglerna" eftersom jag har en egen bostad och inte har eller har haft för avsikt att bo i lägenheten.

Vad tror ni? Finns det andra sätt att inte låsa upp lägenheten på obestämd tid?

2. H
    Moderator · Stockholm · 47 727 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Du är medveten om att lagfartsavgiften är mycket högre när ett bolag köper (4,25% istället för 1,5%)? I många fall väljer man att därför lägga en fastighet i ett eget bolag, om du sedan säljer så kan du sälja bolaget istället för fastigheten, så räcker det att betala avgiften en gång.

Det där med att hyra av sitt eget bolag har jag dålig koll på, men jag tror att du måste redovisa förhållandet på något sätt, visa att du hyr till marknadsmässig hyra.

Observera: Det är inte huruvida du faktiskt gör en vinst eller ej som räknas skattemässigt. Om du ex. hyr till "rabattpris" och sedan själv hyr ut i andra hand till samma rabattpris (ex. en kompis eller släkting), då har du iallafall fått en förmån skattemässigt.

När det gäller frågan om det faktum att du hyr av dig själv skulle kunna ställa till med besittningsskydd gentemot din andrahandshyresgäst, tror jag inte är något problem. Men du borde kunna ringa till hyresnämnden och få ett svar.

3. Z
    Husspekulant · Uppland · 1 491 inlägg

ZipLock

Husspekulant
    Om ett företag äger lägenheten kanske den kan hyras ut med rivningskontrakt i väntan på renovering?

4. H
    Medlem · Skåne · 266 inlägg
    Tack för svar, ja jag är medveten om den högre lagfartsavgiften.

Rivningskontrakt var nytt för mig och jag har försökt läsa på lite. Hittar dock ingen mall på nätet, ingen som råkar ha ett rivningskontrakt att dela med sig av eller vet var jag kan hitta en mall att läsa igenom?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.