Byggahus.se

Hyr sy sittkudde? (gammal fåtölj)

1. Dracula
    Medlem Nivå 7
    Jag vet inte om det finns utrymme för denna fråga här.

Både jag och min mor är hyfsat vana att sy, men vi tycker det är klurigt att få till nytt kuddfodral till sittkudde. Kudden är "svampformad" där själva hatten på svampen ligger direkt under knäväcket på den som sitter ner. Hatten är ganska kantig på kudden. (ungefär en sådan fåtölj jag har som syns i bild)

Är metoden rätt att först nåla fast silkespapper på kudden, rita ut kuddens form o bitar. Klipp ut tyget med hjälp av dina pappersmallar. Lägg tyget på kudden, med avigsidan synlig, nåla samman tygets bitar, ta loss det nu nya nålade fodralet från innerkudden o sy samman på symaskinen. Dessa 2st "klackar" som hatten bildar, blir inte dessa knepiga att få till?

2. Karlia
    Medlem Nivå 3
    Är det passpoaler i kanterna? Jag skulle definitivt sy upp i ett provtyg innan jag provade med det riktiga tyget. "Klacken" tror jag inte är något stort problem. Blixtlås/kardborrband/sy igen på andra sidan.

3. Carro_D
    Medlem Nivå 6
    Om det gamla kuddfodralet ska kasseras hade jag sprättat upp sömmarna på den och använt de som mall till det nya kuddfodralet. Plus köpt ett billigt lakan för 10 kr på second hand för att sy ett testfodral.

• Laddar…
  4. Dracula
    Medlem Nivå 7
    Vi har gjort så, sprättat upp det gamla fodralet. Men svårt ändå. Det verkar som klacken bara är upptill på kudden, o inte undertill. Men man kanske kan ha klack både på uppe- o nersidan. Bra idé med test-tyg.

• Laddar…
  5. Dracula
    Medlem Nivå 7
    Ja det är passpoaler , skulle det spela någon roll menar du? ...förutom att det blir ännu svårare :D Vi behöver inte ha dem denna gång, men visst är det snyggare.

6. Karlia
    Medlem Nivå 3
    Passpoaler tycker jag är lite knepiga att sy, större problem än klacken som väl bara följer fåtöljens form. Fungerar nog som förstärkning utöver snygghetsfaktorn. Pappa har likadana men jag har inte granskat hur de är sydda. Men använder ni nuvarande tyg som mönster, provsyr i testtyg så kommer det att gå bra. Det går alltid att sprätta upp och sy om!