Hej.

Har letat ett tag nu men inte funnit någon lämplig lösning, som också skall vara godkänt enligt svensk branschstandard.
Hur har man i bifogad bild löst hyllplanen?
Har hittat diverse produkter som är avsedda för hörn (Tebo), dock hittar jag inte att de har några rektangulära/fyrkantiga hyllplan.
Hyllplan som sätts i hörn verkar kunna monteras i kakelfogen. Vet inte om detta är gjort på samma sätt eller om det skulle kunna gå att endast limma. Har sett några filmer på Youtube (GoShelf) där man kör vinkelslip i kaklet, (tveksamt att detta är godkänt enligt Säker Vatten) för att sedan montera fästen i lim, hyllplanet har sedan en skåra för montering.
Men mitt problemet kvarstår ändå - samtliga lösningar verkar alltså bygga på hörnkonstruktioner. Jag önskar alltså hyllplan i min nisch enligt den bifogade bilden.

Lux elements och deras lösningar är för "grova" jag vill ha "nättare" hyllplan, så det är tyvärr inget alternativ.

Tacksam för tips och rekommendationer!

• Elegant dusch med inbyggda hyllplan i nisch, mörka detaljer och integrerad belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Limma smala lister som hyllbärare och lägg skivan på dom.

Själva kaklet är inte det som håller tätt enligt branchregler, utan det är tätskiktet bakom. Så visst kan du skära en grund skåra med vinkelslip och skjuta in en tunn glasskiva (som glasmästare kan göra).

Limma fast något som håller upp hyllplanen. Fräs spår för det i hyllplanen för dolt montage?
Lite av ett precisionsarbete, men det skulle nog gå.

• Gilla
erikjakan
  • Laddar…
Limma eller silikona fast hyllan rakt mot kaklet, det kommer aldrig lossna om det gör rätt.

Börja inte fäkta med nån jäkla vinkelkap där inne.

MVH

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Limma eller silikona fast hyllan rakt mot kaklet, det kommer aldrig lossna om det gör rätt.

Börja inte fäkta med nån jäkla vinkelkap där inne.

MVH
Jag tror också jag är mest inne på din taktik. Förslag på lim?

Bästa svaret

Jag hade kört ett ms polymer lim, typ x-tac

Eller bara silikon, det håller för att klättra på.

• Gilla
Anton Fremling och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.